အ၀ိဇၨာပစၥယာ သခၤါရာ၊ သခၤါရပစၥယာ ၀ိညာဏံ၊ ၀ိညာဏပစၥယာ နာမ႐ူပံ၊ နာမရူပပစၥယာ သဠာယတနံ၊ သဠာယတနပစၥယာ ဖေႆာ၊ ဖႆပစၥယာ ေ၀ဒနာ၊ ေ၀ဒနာပစၥယာ တဏွာ၊ တဏွာပစၥယာ ဥပါဒါနံ၊ ဥပါဒါနပစၥယာ ဘေ၀ါ၊ ဘ၀ပစၥယာ ဇာတိ၊ ဇာတိပစၥယာ ဇရာ-မရဏ-ေသာက-ပရိေဒ၀-ဒုကၡ-ေဒါမနႆုပါယာ ဘမၻ၀ႏၲိ၊ ဧ၀ေမတႆ ေက၀လႆ ဒုကၡကၡႏၶႆ သမုဒေယာ ေဟာတိ။
[ [ မသိျခင္း အ၀ိဇၨာဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျပဳျပင္စီရင္ျခင္း သခၤါရတုိ႔ ျဖစ္ကုန္၏၊ ျပဳျပင္စီရင္ျခင္း သခၤါရဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ၀ိညာဥ္ ျဖစ္၏၊ ၀ိညာဥ္ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ နာမ္႐ုပ္ ျဖစ္၏၊ နာမ္႐ုပ္ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ တည္ရာ အာယတနေျခာက္မ်ဳိး ျဖစ္၏၊ တည္ရာ အာယတနေျခာက္မ်ဳိးဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ေတြ႔ထိျခင္း ဖႆ ျဖစ္၏၊ ေတြ႔ထိျခင္း ဖႆဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ခံစားျခင္း ေ၀ဒနာ ျဖစ္၏၊ ခံစားျခင္း ေ၀ဒနာဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ တပ္မက္ျခင္း တဏွာ ျဖစ္၏၊ တပ္မက္ျခင္း တဏွာဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ စြဲလမ္းျခင္း ဥပါဒါန္ ျဖစ္၏၊ စြဲလမ္းျခင္း ဥပါဒါန္ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္းကံ ဘ၀ ျဖစ္၏၊ ျဖစ္ေၾကာင္းကံ ဘ၀ဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ျခင္း ဇာတိ ျဖစ္၏၊ ဇာတိဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ အုိျခင္း ေသျခင္း ပူေဆြးျခင္း ငုိေၾကြးျခင္း ကုိယ္ဆင္းရဲျခင္း စိတ္ဆင္းရဲျခင္း ျပင္းစြာပင္ပန္းျခင္းတုိ႔ ျဖစ္ကုန္၏၊ ဤနည္းျဖင့္ ဆင္းရဲအစုသက္သက္သည္ ျဖစ္ေပၚ၏။ ] ]
ပဋိစၥသမုပၸါဒ္နည္း ပဋိေလာမ
အ၀ိဇၨာယေတြ၀ အေသသ၀ိရာဂနိေရာဓာ သခၤါရနိေရာေဓာ၊ သခၤါရနိေရာဓာ ၀ိညာဏနိေရာေဓာ၊ ၀ိညာဏနိေရာဓာ နာမ႐ူပနိေရာေဓာ၊ နာမ႐ူပနိေရာဓာ သဠာယတနနိေရာေဓာ၊ သဠာယတနနိေရာဓာ ဖႆနိေရာေဓာ၊ ဖႆနိေရာဓာ ေ၀ဒနာနိေရာေဓာ၊ ေ၀ဒနာနိေရာဓာ တဏွာနိေရာေဓာ၊ တဏွာနိေရာဓာ ဥပါဒါနနိေရာေဓာ၊ ဥပါဒါနနိေရာဓာ ဘ၀နိေရာေဓာ၊ ဘ၀နိေရာဓာ ဇာတိနိေရာေဓာ၊ ဇာတိနိေရာဓာ ဇရာ-မရဏ-ေသာက-ပရိေဒ၀-ဒုကၡ-ေဒါမနႆုပါယာသာ နိ႐ုဇၥ်ႏၲိ၊ ဧ၀ေမတႆ ေက၀လႆ ဒုကၡကၡႏၶႆ နိေရာေဓာ ေဟာတိ။
[[ မသိျခင္း အ၀ိဇၨာ၏ အရဟတၱမဂ္ျဖင့္ အၾကြင္းမဲ့ ခ်ဳပ္ျခင္းေၾကာင့္သာလွ်င္ ျပဳျပင္စီရင္ျခင္း သခၤါရ ခ်ဳပ္၏၊ ျပဳျပင္စီရင္ျခင္း သခၤါရ ခ်ဳပ္ျခင္းေၾကာင့္ ၀ိညာဥ္ ခ်ဳပ္၏၊ ၀ိညာဥ္ ခ်ဳပ္ျခင္းေၾကာင့္ နာမ္႐ုပ္ ခ်ဳပ္၏၊ နာမ္႐ုပ္ ခ်ဳပ္ျခင္းေၾကာင့္ တည္ရာ အာယတနေျခာက္ပါး ခ်ဳပ္၏၊ တည္ရာ အာယတနေျခာက္မ်ဳိးခ်ဳပ္ျခင္းေၾကာင့္ ေတြ႔ထိျခင္း ဖႆ ခ်ဳပ္၏၊ ေတြ႔ထိျခင္း ဖႆ ခ်ဳပ္ျခင္းေၾကာင့္ ခံစားျခင္း ေ၀ဒနာ ခ်ဳပ္၏၊ ခံစားျခင္း ေ၀ဒနာ ခ်ဳပ္ျခင္းေၾကာင့္ တပ္မက္ျခင္း တဏွာ ခ်ဳပ္၏၊ တပ္မက္ျခင္း တဏွာ ခ်ဳပ္ျခင္းေၾကာင့္ စြဲလမ္းျခင္း ဥပါဒါန္ ခ်ဳပ္၏၊ စြဲလမ္းျခင္း ဥပါဒါန္ ခ်ဳပ္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္းကံ ဘ၀ ခ်ဳပ္၏၊ ျဖစ္ေၾကာင္းကံ ဘ၀ ခ်ဳပ္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ျခင္း ဇာတိ ခ်ဳပ္၏၊ ျဖစ္ျခင္း ဇာတ္ ခ်ဳပ္ျခင္းေၾကာင့္ အုိျခင္း ေသျခင္း ပူေဆြးျခင္း ငုိေၾကြးျခင္း ကုိယ္ဆင္းရဲျခင္း စိတ္ဆင္းရဲျခင္း ျပင္းစြာပင္ပန္းျခင္းတို႔ ခ်ဳပ္ကုန္၏၊ ဤနည္းျဖင့္ ဆင္းရဲအစုသက္သက္သည္ ခ်ဳပ္ေလ၏။ ]]
အေၾကာင္းေၾကာင့္ အက်ဳိးျဖစ္
အ၀ိဇၹာ ေၾကာင့္ သခၤါရ
သခၤါရ ေၾကာင့္ ၀ိညာဏ
၀ိညာဏ ေၾကာင့္ နာမ႐ူပ
နာမ႐ူပ ေၾကာင့္ သဠာယတန
သဠာယတန ေၾကာင့္ ဖႆ
ဖႆ ေၾကာင့္ ေ၀ဒနာ
ေ၀ဒနာ ေၾကာင့္ တဏွာ
တဏွာ ေၾကာင့္ ဥပါဒါန
ဥပါဒါန ေၾကာင့္ ဘ၀
ဘ၀ ေၾကာင့္ ဇာတိ
ဇာတိ ေၾကာင့္ ဇရာ မရဏ ေသာက ပရိေဒ၀ ဒုကၡ ေဒါမနႆ ဥပါယာသ။
ပဋိစၥသမုပၸါဒ္အက်ဥ္း ေဆာင္ပုဒ္
ပဋိစၥဓာတ္၊ သမုပၸါဒ္၊ ရဟတ္ ခ်ားစၾကာ။
အဂၤါမွာကား၊ ဆယ့္ႏွစ္ထား၊ သုံးပါး အဓြန္႔သာ။
ႏွစ္ဆယ္ျခင္းရပ္၊ သုံးအစပ္၊ ေလးထပ္႐ွိ အလႊာ။
သုံးခု၀ဋၬ၊ ႏွစ္မူလ၊ ခြဲၾက ပဋိစၥာ။
ပဋိစၥ႐ွိ၊ ေၾကာင္းက်ဳိးသိ၊ သုဒၶိ ကခၤါသာ။
အဂၤါ ၁၂-ပါး
၁။ အ၀ိဇၹာ၊ ၂။ သခၤါရ၊ ၃။ ၀ိညာဏ္၊ ၄။ နာမ္ရုပ္၊ ၅။ သဠာယတန၊ ၆။ ဖႆ၊ ၇။ ေ၀ဒနာ၊ ၈။ တဏွာ၊ ၉။ ဥပါဒါန္၊ ၁၀။ ဘ၀၊ ၁၁။ ဇာတိ၊ ၁၂။ ဇရာမရဏ။
အဓြန္႔-ကာလ ၃-ပါး
၁။ အ၀ိဇၨာ သခၤါရ အတိတ္ကာလ၊
၂။ ဇာတိ ဇရာမရဏ အနာဂတ္ကာလ၊
၃။ ၀ိညာဏ္ နာမ္ရုပ္ သဠာယတန ဖႆ ေ၀ဒနာ တဏွာ ဥပါဒါန္ ဘ၀ ပစၥပၸဳန္ကာလ။
အျခင္းအရာ ၂၀
အတိတ္အေၾကာင္း ၅-ပါး
အ၀ိဇၨာ သခၤါ တဏွာ ဥပါဒါန္ ဘ၀။
ပစၥပၸဳန္အက်ဳိး ၅-ပါး
၀ိညာဏ္ နာမ္ရုပ္ သဠာယတန ဖႆ ေ၀ဒနာ။
ပစၥဳပၸန္အေၾကာင္း ၅-ပါး
တဏွာ ဥပါဒါန္ ဘ၀ အ၀ိဇၨာ သခၤါ။
အနာဂတ္ အက်ဳိး ၅-ပါး
၀ိညာဏ္ နာမ္ရုပ္ သဠာယတန ဖႆ ေ၀ဒနာ။
အစပ္ ၃-ပါး
၁။ အတိတ္အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ သခၤါရႏွင့့္ ပစၥပၸဳန္အက်ဳိးျဖစ္ေသာ ၀ိညာဏ္တုိ႔၏ အၾကားသည္ ၁-စပ္။
၂။ ပစၥဳပၸန္အက်ဳိးျဖစ္ေသာ ေ၀ဒနာႏွင့္ ပစၥဳပၸန္အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ တဏွာတုိ႔၏ အၾကားသည္ ၁-စပ္။
၃။ ပစၥဳပၸန္အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ဘ၀ႏွင့္ အနာဂတ္အက်ဴိးျဖစ္ေသာ ဇာတိတုိ႔၏ အၾကားသည္ ၁-စပ္။
အလႊာ ၄-ပါး
၁။ အတိတ္အေၾကာင္း ၅-ပါး ၁-လႊာ။
၂။ ပစၥဳပၸန္အက်ဳိး ၅-ပါး ၁-လႊာ။
၃။ ပစၥဳပၸန္အေၾကာင္း ၅-ပါး ၁-လႊာ။
၄။ အနာဂတ္အက်ဳိး ၅-ပါး ၁-လႊာ။
၀ဋ္ ၃-ပါး
၁။ အ၀ိဇၨာ တဏွာ ဥပါဒါန္ ကိေလသ၀ဋ္။
၂။ ကမၼဘ၀ သခၤါရ ကမၼ၀ဋ္။
၃။ ဥပပတၱိဘသ ၀ိညာဏ္ နာမ္ရုပ္ သဠာယတန ဖႆ ေ၀ဒနာ ဇာတိ ဇရာ မရဏ ၀ိပါက၀ဋ္။
မူလ ၂-ပါး
၁။ အ၀ိဇၨာ၊
၂။ တဏွာ။
အ၀ိဇၨာပစၥယာ သခၤါရာ
သစၥာေလးပါးတုိ႔၌လည္းေကာင္း၊ ေ႐ွ႔အစြန္းဟုဆုိအပ္ေသာ ပုဗၺႏၲ၊ ေနာက္အစြန္းဟုဆုိအပ္ေသာ အပရႏၲ၊ ေ႐ွ႔ေနာက္အစြန္းဟုဆုိအပ္ေသာ ပုဗၺႏၲာပရႏၲ၊ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္တုိ႔၏ အက်ဳိးအေၾကာင္းဟုဆုိအပ္ေသာ ပဋိစၥသမုပၸါဒ၊ ဤ႐ွစ္ရပ္ေသာ တရားတုိ႔၌ ဖုံးလႊမ္းတတ္ေသာ ေမာဟေစတသိက္သည္ အ၀ိဇၨာ။
သခၤါရ ၃-ပါး
၁။ ကာမကုသုိလ္ေစတနာ ၈-ခု၊ ႐ူပကုသုိလ္ ေစတနာ ၅-ခု၊ ဤကုသုိလ္ေစတနာ ၁၃-ခုသည္ ေကာင္းေသာ ၀ိပါက္နာမကၡႏၶာကဋတၱာ႐ုပ္တုိ႔ကုိ ျဖစ္ေစတတ္ ျပဳျပင္စီရင္တတ္ေသာေၾကာင့္ ပုညာဘိသခၤါရ။
၂။ အကုသုိလ္ေစတနာ ၁၂-ခုသည္ မေကာင္းေသာ ၀ိပါက္နာမကၡႏၶာကဋတၱာ႐ုပ္တုိ႔ကုိ ျပဳျပင္စီရင္တတ္ေသာေၾကာင့္ အပုညာဘိသခၤါရ။
၃။ အ႐ူပကုသုိလ္ေစတနာ ၄-ခုသည္ မတုန္မလႈပ္တတ္ေသာ အ႐ူဘ၀ကို ျပဳျပင္စီရင္တတ္ေသာေၾကာင့္ အာေနဥၥာဘိသခၤါရ။
အ၀ိဇၨာသည္ သခၤါရအား ေက်းဇူျပဳပုံ အ၀ိဇၨာသည္ သစၥာေလးပါးကုိ မသိမျမင္ေသာေၾကာင့္ မ်က္စိကန္းေသာသူႏွင္ တူ၏၊ သံသရာလမ္းခရီး၌ က်င္လည္ၾကရာ တစ္ခါတရံ ပုညာဘိသခၤါ၊ အာေနဥၥာဘိသခၤါရ ဟူေသာ ဖာလ္ေျမမွန္ေျမကုိ နင္းမိ၏၊ တစ္ခါတရံ အပုညာဘိသခၤါရ ဟူေသာ ဆူးေျငာင့္ခလုတ္ကို နင္းမိ၏၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ အ၀ိဇၨာေၾကာင့္ သခၤါရ ၃-ပါးျဖစ္၏။
တဏွာပစၥယာ ဥပါဒါနံ
တဏွာ၏အရ အားနည္းေသာ ေလာဘသည္ တဏွာ၊ အားႀကီးေသာ ေလာဘသည္ ဥပါဒါန္မည္၏။ သူခုိးႀကီးလွ်င္ ဓားျမဆုိသကဲ့သုိ႔ တဏွာဓာတ္အဆင့္ဆင့္ ရင့္သန္၍ အျပင္းအထန္ စြဲလမ္းမႈကုိ ဥပါဒါန္ဟုေခၚသည္။ ဥပါဒါန္၏အရ ကာမုပါဒါန္ ဒိ႒ဳပါဒါန္ သီလဗၺတုပါဒါန္ အတၱ၀ါဒုပါဒါန္(တရားကုိယ္မွာ ေလာဘ၊ ဒိ႒ိ) အားျဖင့္ ၄-ပါး။ ဘ၀၏အရကား ကမၼဘ၀ ဥပပတၱိဘ၀ ၂-ပါးရ၏။ ျဖစ္ေပၚတတ္ ႀကီးပြားတတ္ေသာေၾကာင့္ ဘ၀မည္၏။ ခ်မ္းသာအမ်ဳိးမ်ဳိး ဆင္းရဲအမ်ဳိးတုိ႔၏ ျဖစ္ေပၚျခင္း၊ ႀကီးပြားျခင္း၏ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ေလာကီကုသုိလ္ အကုသုိလ္တို႔ႏွင့္ယွဥ္ေသာ ေစတနာ ၂၉-ခုသည္ ကမၼဘ၀မည္၏၊ ထင္႐ွားစြာျဖစ္ေပၚလာတတ္ေသာ ေလာကီ၀ိပါက္ ၃၂၊ ေစတသိက္ ၃၅၊ ကမၼဇ႐ုပ္ ၂၀ တုိ႔သည္ ဥပပတၱိဘ၀မည္၏။
သခၤါရႏွင့္ ဘ၀အထူး
အတိတ္ဘ၀၌ျဖစ္ေသာ ေစတနာသည္ သခၤါရမည္၏၊ ယခုပစၥဳပၸန္ဘ၀၌ ျဖစ္ေသာ ေစတနာသည္ ကမၼဘ၀မည္၏။ တနည္း ေစတနာသက္သက္သည္ သခၤါရမည္၏၊ ေစတနာသည္လည္းေကာင္း ေစတနာႏွင့္ယွဥ္ေသာ ေစတနာသမၸယုတ္ျဖစ္ေသာ သံသရာ၌က်င္လည္တတ္ေသာ အဘိဇၥ်ာစေသာ တရားအေပါင္းသည္လည္းေကာင္း ဘ၀မည္၏။
ဥပါဒါန္ေၾကာင့္ ဘ၀ျဖစ္ပုံ
ကာမုပါဒါန္ေၾကာင့္ ဒုစ႐ုိက္ကုိ ျပဳ၏၊ ထုိဒုစ႐ုိက္ေစတနာသည္ ကမၼဘ၀မည္၏၊ ထုိအကုသုိလ္ ကမၼဘ၀ေၾကာင့္ ငရဲဘုံ စသည္တုိ႔၌ လားေရာက္ရ၏။ ထုိဒုဂၢတိဘ၀၌ ပဋိသေႏၶ၀ိပါက္ျဖစ္မႈသည္ ဥပပတၱိဘ၀မည္၏။ ဤသို႔ အကုသုိလ္ကံ ဟူေသာ ကမၼဘ၀ႏွင့္ ဒုဂၢတိဘ၀ ဟူေသာ ဥပပတၱိဘ၀သည္ ကာမဂုဏ္၌ လြန္စြာ စြဲလမ္းမူေၾကာင့္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဘ၀ ျဖစ္ရ၏။လူ႔ဘုံ နတ္ဘုံ၌ သာယာစြဲလမ္းျခင္းေၾကာင့္ သုစ႐ုိက္ကုသုိလ္ကံကုိ ျပဳလုပ္ အားထုတ္၏၊ ထုိကုသုိလ္ကံသည္ ကမၼဘ၀မည္၏၊ ထုိကံသည္ ျဖစ္ေစအပ္ေသာ လူ နတ္ပဋိသေႏၶ၀ိပါက္ နာမကၡႏၶာသည္ ဥပပတၱိဘ၀မည္၏။အကုသုိလ္ကမၼဘ၀ ျပဳမိေလေသာေၾကာင့္ အပါယ္ ၄-ဘုံ၌ အပါယ္ခႏၶာဟုဆုိအပ္ေသာ ဥပပတၱိဘ၀ အမ်ဳိးမ်ဳိးတုိ႔သည္ ျဖစ္ေပၚျပန္ကုန္၏၊ ကုသုိလ္ကမၼဘ၀ကို ျပဳမိေလေသာေၾကာင့္ ကာမသုဂတိ ၇-ဘုံ၌ ကာမသုဂတိခႏၶာဟု ဆုိအပ္ေသာ ဥပပတၱိဘ၀ အမ်ဳိးမ်ဳိးတုိ႔သည္ ျဖစ္ေပၚရျပန္ကုန္၏၊ ႐ူပါ၀စရဘုံ၌ ျဗဟၼာခႏၶာဟု ဆုိအပ္ေသာ ဥပပတၱိဘ၀အမ်ဳိးမ်ဳိးသည္လည္း ျဖစ္ေပၚရျပန္ကုန္၏။ အ႐ူပ ၄-ဘုံတုိ႔၌ အ႐ူပျဗဟၼာခႏၶာဟု ဆုိအပ္ေသာ ဥပပတၱိဘ၀ အမ်ဳိးမ်ဳိးတုိ႔သည္လည္း ျဖစ္ေပၚရျပန္ကုန္၏၊ ဤသုိ႔ ဘ၀ ၂-ပါး၏ ျဖစ္ပြားဆက္လက္ေနမူသည္လည္း အျပင္းအထန္စြဲလမ္းေသာ ဥပါဒါန္အတြက္ေၾကာင့္သာ ျဖစ္ရ၏၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဥပါဒါန္ေၾကာင့္ ဘ၀ျဖစ္ရ၏။
ဘ၀ပစၥယာ ဇာတိ
ကမၼဘ၀အတြက္ ဥပပတၱိဘ၀ျဖစ္ရေပၚရ၏။ ထုိ ဥပပတၱိဘ၀၏ ေ႐ွးဦးပထမ ျဖစ္ေပၚမူသေဘာကို ဇာတိ ဆုိရ၏။ ဇာတိေၾကာင့္ ဇရာ-ရင့္ေရာ္အုိမင္းမႈ၊ မရဏ-ေသျခင္း၊ ေသာက-စုိးရမ္ပူေဆြးျခင္း၊ ပရိေဒ၀-ငုိေၾကြးျခင္း၊ ဒုကၡ-ကုိယ္ဆင္းရဲျခင္း၊ ေဒါမနႆ-စိတ္ဆင္းရဲျခင္း၊ ဥပါယာသ-စုိးရမ္ပူေဆြးငုိေၾကြး႐ုံမွ်မက ျပင္းစြာပူေဆြးမူ-ေျမာမူ-ေမ့မူတုိ႔ ျဖစ္ကုန္၏။
၀ဋ္ဆုိသည္မွာ
အာသ၀ေၾကာင့္ အ၀ိဇၹာျဖစ္၊ အ၀ိဇၨာေၾကာင့္ သခၤါျဖစ္ ဤသို႔စသည္ျဖင့္ စက္ဘီးမ်ား လည္ပတ္ေနသကဲ့သုိ႔ ေၾကာင္းက်ဳိး မျပတ္ တရစပ္ လည္ပတ္ေနေသာ တရားမ်ားကုိ ၀ဋ္ ဟုဆုိသည္။
၀ဋ္ ၃-ပါး
၁။ အ၀ိဇၹာ တဏွာ ဥပါဒါန္သည္ ကိေလသ၀ဋ္။
၂။ ကမၼဘ၀ဟုဆုိအပ္ေသာ ဘ၀တစ္စိတ္ႏွင့္ သခၤါရသည္ ကမၼ၀ဋ္။
၃။ ဥပပတၱိဘ၀ဟုဆုိအပ္ေသာ ဘ၀တစ္စိတ္ႏွင့္ ၾကြင္းေသာ ၀ိညာဏ္ နာမ္႐ုပ္ သဠာယတန ဖႆ ေ၀ဒနာ ဇာတိ ဇရာ မရဏသည္ ၀ိပါက၀ဋ္။
၀ဋ္ျမစ္ ၂-ပါး
၁။ အ၀ိဇၨာ သခၤါရ ၀ိညာဏ္ နာမ္႐ုပ္ သဠာယတန ဖႆ ေ၀ဒနာ ဟူေသာ ေ႐ွ႔ပုိင္း ပဋိစၥသမုပၸါဒ္စရက္ဟတ္၏ ရင္းျမစ္မူလသည္ အ၀ိဇၨာ။
၂။ တဏွာ ဥပါဒါန္ ဘ၀ ဇာတိ ဇရာမရဏ ဟူေသာ ေနာက္ပုိင္း ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ စက္ရဟတ္၏ ရင္းျမစ္မူလသည္ တဏွာ။
ပဋိစၥသမုပၸါဒ္အဆင့္ဆင့္ လွည့္ပတ္ေနပုံ
ေလာကႀကီးအတြင္းမွာ (ဇရာ၊မရဏ) အုိ-နာ-ေသ ျဖစ္ရတဲ့ ကိစၥေတြဟာ ဘယ္သူမွ မလြတ္ႏုိင္ၾကဘူး၊ အားလုံး ႀကဳံေတြ႔ေနၾကရတဲ့ ကိစၥႀကီးတစ္ခုပဲ။ ဒါဟာ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္ရတာလဲလိုိ႔ ဆင္ျခင္တဲ့အခါ ဇာတိဆုိတဲ့ ခႏၶာငါးပါးႀကီး ႐ွိေနလို႔ ျဖစ္ၾကရတာပဲ။ ဇာတိမ႐ွိရင္ အုိ-နာ-ေသေတြလည္း ႀကဳံေတြ႔စရာမလုိ၊ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ေသာက-ပရိေဒ၀-ဒုကၡ-ေဒါမနႆ-ဥပါယာသဆုိတဲ့ အက်ဳိးဆက္ေတြ ျဖစ္ရတာလည္း ဇာတိဆုိတဲ့ ခႏၶာႀကီး ႐ွိေနလုိ႔ပါပဲ။
ဇာတိသာမ႐ွိရင္ အဲဒီအျဖစ္အပ်က္ေတြနဲ႔လည္း ႀကဳံေတြ႔စရာ မလုိေတာ့၊ ဒါေၾကာင့္ ဇာတိက အေၾကာင္း၊ ဇရာ မရဏႏွင့္ ေသာက ပရိေဒ၀ စသည္တုိ႔က အက်ဳိးတရားေတြျဖစ္တယ္။
ဇာတိကေရာ ဘာေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာရတာလဲလို႔ ဆင္ျခင္တဲ့အခါ သူ႔ေ႐ွ႔က ကမၼဘ၀(ကာယကံ၊၀စီကံ၊မေနာကံ) ေၾကာင့္ ျဖစ္ရတာလုိ႔ သိရတယ္။
ကမၼဘ၀ကေရာ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္ရတာလဲ သူ႔ေ႐ွ႔က ဥပါဒါန္ေၾကာင့္ ျဖစ္ရတာ။
အဲဒီနည္းအတုိင္း တဏွာလည္း ေ၀ဒနာေၾကာင့္၊ ေ၀ဒနာလည္း ဖႆေၾကာင့္၊ ဖႆလည္း သဠာယတနေၾကာင့္၊ သဠာယတနလည္း နာမ္႐ုပ္ေၾကာင့္၊ နာမ္႐ုပ္လည္း ၀ိညာဏ္ေၾကာင့္၊ ၀ိညာဏ္လည္း သခၤါရေၾကာင့္၊ သခၤါရလည္း အ၀ိဇၨာေၾကာင့္ ျဖစ္ရတာပဲ၊ ေနာက္ဆုံးက်ေတာ့ အေၾကာင္းရင္းဟာ အ၀ိဇၨာ ျဖစ္ေနတယ္။
အ၀ိဇၨာကို ျဖစ္ေအာင္လုပ္တဲ့ အေၾကာင္းရင္းလည္း ႐ွိေသးတယ္၊ အဲဒါကေတာ့(ကာမာသ၀၊ ဘ၀ါသ၀၊ ဒိ႒ာသ၀၊ အ၀ိဇၨာသ၀)ဆုိတဲ့ အာသ၀တရား ၄-ပါး ပါပဲ။
အာသ၀ဆုိတာ တဏွာ ဥပါဒါန္ႏွင့္ ကမၼဘ၀တုိ႔၌ ထုိက္သင့္သလုိ ပါ၀င္ေနျပန္ပါတယ္၊ အဲ့ဒါေၾကာင့္ တဏွာ ဥပါဒါန္ ကမၼဘ၀တုိ႔ ျဖစ္ၾကျခင္းသည္ပင္လွ်င္ အာသ၀တုိ႔၏ အေၾကာင္းတရားမ်ား ျဖစ္ေနၾကျပန္ပါတယ္။
ပဋိစၥသမုပၸါဒ္အက်ဥ္းျပ လကၤာ
အ၀ိဇၨာဘယ္မွာေန မိမိစိတ္မွာေန
တစ္ခါတေလမုိက္မဲမႈ သခၤါရကိုျပဳ
သခၤါရျပဳေတာ့ ၀ိညာဏ္တြယ္
နာမ္႐ုပ္အိမ္ကိုသြယ္
အၾကည္ေျခာက္သြယ္ မွန္တံခါး
ေကာင္းစြာ တပ္ဆင္ထား။
အာ႐ုံေျခာက္ပါးေတြ႔ဆုံေသာ္
၀ိညာဏ္ေျခာက္ပါး ဆုိင္ရာေပၚ
ေပၚလာေလတဲ့ အာ႐ုံမ်ား
ေကာင္းစြာသူခံစား
ခံစားၿပီးေတာ့ လုိခ်င္ျပန္
စြဲလမ္းဥပါဒါန္
ဥပါဒါန္ေၾကာင့္ ရလုိမႈ
ကံေတြ ကံေတြ ထပ္ဆင့္ျပဳ
ကံျပဳမိေတာ့ ဇာတိေပၚ
နာမ္႐ုပ္အသစ္ေပၚ
နာမ္႐ုပ္ေပၚေတာ့ အုိနာဆုံး
ေသေတာ့ ေခါင္းတစ္လုံး။ (ဆရာေတာ္ ဦးေဃာသိတ)
Ref: ၀ိ၊ ပါ၃၊ ၁။ သံ၊ ပါ၁၊ ၂၄၃-၂၄၄။ ခု၁၊ ႏွာ-၇၇။ အဘိ၊ ပါ၂၊ ၁၄၂။ ဒြတၱႎသာေလာကဒီပနီက်မ္း၊ အဘိဓမၼာသင္တန္းက်မ္းႏွင့္ ျမတ္မဂၤလာစာေစာင္။