သာသနာ့အာဇာနည္၏ ဘ၀မုခ္ဦး
သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၂၃၇၅ .ခု ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၁၉၃.ခုႏွစ္ ပထမ၀ါဆုိလဆန္း ၇ ရက္၊ ၾကာသပေတးေန႔ ၃ ခ်က္ ၁၁.ဖ၀ါးအခ်ိန္တြင္ ေမာင္ျမသီး လူ႔ဘ၀မုခ္ဦးသုိ႔ ေရာက္လာသည့္အခ်ိန္ျဖစ္သည္။
မိန္းမတုိ႔မည္သည္ မ်ားေသာအားျဖင့္ အသက္ ၄၀ ေက်ာ္လွ်င္ ဓမၼတာ ေသြးဆုံးၿပီဟု ေဆးက်မ္းမ်ား၌ ေဖာ္ျပထားသည္၊ ေမာင္ျမသီး၏ မိခင္ေဒၚခင္ၿငိမ္းသည္ သားေထြးရတနာ ေမာင္ျမသီးအား ဖြားသန္႔စင္သည့္ အခါက အသက္မွာ ၄၂ ႏွစ္ေက်ာ္ေလၿပီ၊ ၄၀ ေက်ာ္မွ ဖြားလာသည့္ သားတုိ႔သည္-
ခြန္အားေသာလည္း ေကာင္းတတ္၏၊
ဥာဏ္ပညာေသာ္လည္း ထက္ျမတ္တတ္၏၊
အနာကင္း၍ က်န္းမာျခင္းေသာ္လည္း ရွိတတ္၏၊
ဟု အဆုိရွိသည္။
ေမာင္ျမသီး ဖြားခါနီး ေန႔တေန႔၌ မိခင္ေဒၚခင္ၿငိမ္းသည္ ေန႔လည္ အခ်ိန္ အိပ္စက္ေနရင္း ထူးျခားေသာ နိမိတ္မ်ားကုိလည္း ျမင္မက္ေလသည္
´ၾကန္အင္လကၡဏာႏွင့္ျပည့္စုံ၍ ျဖဴေဖြးသည့္ ဆင္ျဖဴေတာ္ ရတနာတစီးကုိ မိမိ ရင္ခြင္ထက္၌ ေပြ႔ပုိက္ထားရသည္` ဟူ၍၎၊
´ေန,လ ႏွစ္စင္းေပၚသုိ႔ တက္၍ ေရွ႔ရႈ ၾကြလာေတာ္မူေသာ ဘုရားရွင္ကုိ ဖူးေတြ႔ရသည္` ဟူ၍၎ ျမင္မက္သည္။
ကေလးအရြယ္ ေမာင္ျမသီး
ေမာင္ျမသီး တလသားအရြယ္သုိ႔ ေရာက္ေသာအခါ ဒိ႒မဂၤလာ အျဖစ္ျဖင့္ ကင္ပြန္းတပ္ၾကေလသည္။ မိခင္ေဒၚခင္ၿငိမ္းႏွင့္ သီလရွင္ ေဒၚမယ္ထီတုိ႔က ေမာင္ျမသီးအား အစဥ္ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္လာရာ ၆လ အရြယ္ ရွိေလၿပီ။
ႏုိ႔စုိ႔အရြယ္ ကေလးသူငယ္တုိ႔မွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ ငုိတတ္ၾက၏၊ ေမာင္ျမသီးသည္ ငုိတတ္ေသာ အရြယ္ကပင္ ငုိျခင္းမရွိ ရယ္ျခင္းလည္းမရွိ၊ ကေလးငယ္ အရြယ္ကပင္ ကေလးတုိ႔ သေဘာကုိ ဦးစြာေတာ္လွန္ခဲ့သည္၊ ကေလးငယ္ႏွင့္မလုိက္ေအာင္ ရင့္က်က္ေသာ ဣေၿႏၵ ရွိသည္ဟု အစဥ္လာ မွတ္သားခ်က္ရွိသည္။
ေမာင္ျမသီး အသက္အရြယ္ ၇ လ ရွိေသာအခါ မိခင္ႏွင့္ သီလရွင္ေဒၚဘြားထီးတုိ႔သည္ ေမာင္ျမသီးအား ေပြ႔ခ်ီလ်က္ ေျခေညာင္း လက္ဆန္႔သေဘာျဖင့္ မဟာနႏၵာကန္ေတာ္သုိ႔ စီးဆင္းေနေသာ မူးေခ်ာင္းေရကုိ ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ေရခ်ဳိးေပးေလသည္။
ေမာင္ျမသီးသည္ မိခင္ႏွင့္အတူ မူးေခ်ာင္းတြင္ ေရခ်ဳိးေပးေနစဥ္ မိခင္လက္မွ လြတ္၍ ေရအလယ္ ေလွငယ္ပမာ ေရအယဥ္၌ ေမ်ာပါသြားေလသည္။
ယင္းသုိ႔ ျဖစ္ပ်က္ေသာ အေၾကာင္းအရာကုိ အိမ္သုိ႔ျပန္ေရာက္ၾက၍ အစုံအလင္ သိၾကေသာ ဘုိးဘြားတုိ႔က-
´ဤသူငယ္ ႀကီးလာေသာအခါ လူ႔ေဘာင္ေနလွ်င္ လူမင္း- ရဟန္း၀တ္ႏွင့္ေနလွ်င္ ရဟန္းမင္း စင္စစ္ မုခ်ျဖစ္ရမည္`
ဟု ေဟာကိန္းထုတ္၍ မဂၤလာရွိေသာ နိမိတ္မ်ားကို ေျပာၾကားေနၾကေလသည္။
ေက်ာင္းသားေလး ေမာင္ျမသီး
ေမာင္ျမသီးအား မိဘႏွင့္ ဘြားထီတုိ႔က စကား ပီကာစ အရြယ္ကပင္ အိမ္မွာ သင္ၾကားေပးေလရာ သူငယ္တုိ႔ တတ္သင့္ေသာ အေျခခံ ပညာရပ္မ်ား တတ္ေျမာက္ၿပီး ျဖစ္သည္။
ဘုိးဘြား မိဘမ်ား လက္ထက္အခါကပင္ အစဥ္ကုိးကြယ္ၾကသည့္ ဆရာေတာ္ရွိသည္၊ ယင္းဆရာေတာ္ကား ေရႊဘုိၿမဳိ႔ ေခတ္ဦးအခ်ိန္က ထင္ရွားေသာ စရစ္ေက်ာင္းတုိက္ႀကီးမွ အဆက္အႏြယ္ ဆရာေတာ္ ျဖစ္သည္။
ေရႊဘုိေခတ္ဦး သာသနာတြင္ အလြန္ထင္ရွားခဲ့ေသာ ပထမ စရစ္ဆရာေတာ္၏ တပည့္ အရွင္ေကာ႑ညာဘိဓဇ မေထရ္ျဖစ္သည္။
ပိဋက သုံးပုံႏွင့္တကြ နကၡတ္ ေဗဒင္ ေဆးက်မ္း ဓာတ္က်မ္း စသည္တုိ႔ကို ေျပာင္ေျမာက္စြာ တတ္ကၽြမ္းေတာ္မူသည့္ ဆရာေတာ္တပါးလည္း ျဖစ္သည္ ဟု သိရေပသည္။
ထုိဆရာေတာ္ အရွင္ေကာ႑ညာဘိဓဇ အထံေတာ္သုိ႔ မိဘ ဘုိးဘြားတုိ႔က ေမာင္ျမသီးအား ပညာသင္ၾကားရန္ အပ္ႏွံၾကသည္။
ေမာင္ျမသီး ေက်ာင္းအပ္ခိ်န္မွာ အရြယ္အားျဖင့္ ၆ ႏွစ္သားမွ်သာ ရွိပါေသးသည္၊ ေမာင္ျမသီး ေက်ာင္းမအပ္မီ ညအခ်ိန္တြင္-
`အေမြးအေတာင္လွပေသာ ေက်းသား တေကာင္သည္ ဆရာေတာ္အထံသုိ႔ လာေရာက္၍ ထူးဆန္းေသာ စကားကို သင္ယူေလ၏´ ဟူ၍ ဆရာေတာ္ အရွင္ေကာ႑ညာဘိဓဇ အိပ္မက္ ျမင္ေလသည္၊ ဆရာေတာ္သည္ ျမင္မက္ေသာ အိပ္မက္အတုိင္း ေက်ာင္းသား ေမာင္ျမသီး ေက်ာင္းသုိ႔ အပ္ႏွံျခင္းျဖင့္ ေမာင္ျမသီးပင္ ဧကန္ ျဖစ္ရမည္ဟု ယုံၾကည္ေလသည္။
ရွင္ပ႑၀ ႏွင့္ သာသနာ့အျမဳေတ
သကၠရာဇ္ ၁၂၀၅ ခုႏွစ္ ေမာင္ျမသီး အသက္ ၁၃ ႏွစ္အရြယ္ေရာက္ေသာ အခါ ဘုိးဘြား မိဘမ်ားက ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာတုိ႔ထုံးတမ္းစဥ္လာႏွင့္ အညီ ရွင္ျပဳေပးေလသည္၊ ဥပဇၥ်ာယ္အျဖစ္ စရစ္ဆရာေတာ္ အရွင္ေကာ႑ညာဘိဓဇ၊ ေမာင္ျမသီး၏ ဘြဲ႔မွာေတာ့ ရွင္ပ႑၀ ျဖစ္သည္။
ရဟန္းေတာ္ ဦးပ႑၀
၁၂၁၄ ခုႏွစ္ ၀ါဆုိလဆန္း ၁၄ ရက္တြင္ စရစ္ေက်ာင္းတုိက္ ခ႑သိမ္၌ ဆရာေတာ္ အရွင္ဦးေကာ႑ညာဘိဓဇအား ဥပဇၥ်ာယ္ျပဳလ်က္ ရဟန္းအျဖစ္သုိ႔ ခ်ီးျမွင့္ၾကသည္။ ပစၥည္းေလးပါး အျဖစ္ ေထာက္ပံ့ၾကေသာ ရဟန္းဒါယယာမ်ားမွာ မိဘႏွစ္ပါးပင္ ျဖစ္သည္၊ ရွင္ပ႑၀မွ ရဟန္းေတာ္ ဦးပ႑၀ ျဖစ္လာခဲ့ေပၿပီ။
ဦးပ႑၀ ရဟန္း ၁ ၀ါ အရ ၁၂၁၅ ခုႏွစ္ အဘုိးေတာ္သူ ျမ၀တီ၀န္ႀကီး ဦးစလည္း အသက္ ၈၇ ႏွစ္ရွိရွာပါၿပီ၊ ဦးစသည္ မိမိ၏ ေျမးရဟန္းေတာ္ ဦးပ႑၀ ေတာက္ေျပာင္မည့္ အေရးကို မမွီလုိက္ရွာႏုိင္ေတာ့ၿပီ။
သဂၤဇာ ေက်ာင္းတုိက္
မႏၲေလး ေရႊၿမဳိ႔ေတာ္ အေနာက္ျပင္၌ ပုဂံေခတ္ မင္းယဥ္ေစာဆရာ သံဃရာဇာေထရ္ စတည္ေနသည္ကုိ အစြဲျပဳလ်က္ သဂၤဇာ ဟု တြင္ေသာ သဂၤဇာေခ်ာင္းဟူ၍ ရွိ၏။
ထုိ သဂၤဇာေခ်ာင္းကမ္းထိပ္၌ တည္ရွိေသာ ေက်ာင္းကုိ သဂၤဇာေက်ာင္းတုိက္ဟု တြင္ေလသည္။
မင္းတုန္းမင္းသည္ ယင္းသဂၤဇာေက်ာင္းတုိက္ကို ေဆာက္လုပ္ၿပီးလွ်င္ ဆရာေတာ္ ဦးအဂၢဓမၼအား ပင့္ေဆာင္ ကိုးကြယ္ေတာ္မူ၍ `အဂၢဓမၼာလကၤာရ က၀ိဓဇ မဟာဓမၼရာဇာဓိ ရာဇဂုရု´ ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ကုိလည္း လွဴေလသည္။
သဂၤဇာ ေက်ာင္းတုိက္ တင္လွဴျခင္း ခံေတာ္မူသည္မွစ၍ ဆရာေတာ္ ဦးအဂၢဓမၼအား သဂၤဇာဆရာေတာ္ဟု ထင္ေပၚေက်ာ္ေဇာခဲ့ေလသည္။
သဂၤဇာဆရာေတာ္ထံတြင္ ေရာက္ေနေသာ ဦးပ႑၀သည္ ပညာမ်ားကို ဆက္လက္ အားထုတ္ေနခဲ့ရာ သိကၡာေတာ္ ၅ ၀ါ ရရွိခဲ့ေလၿပီ၊ သဂၤဇာတုိက္တြင္ ၅ ႏွစ္ ၅ မုိးေနၿပီး သင္ယူအားထုတ္ရန္ရွိသည့္ သကၠတ ျပာကရုိက္ဘာသာစေသာ ဘာသာ အမ်ဳိးမ်ဳိးကို၎၊ ေဗဒင္ နကၡတ္ ေဆးက်မ္း ဓာတ္က်မ္း စသည္တုိ႔ကို၎ သင္ယူျခင္းျဖင့္ သဂၤဇာ ဆရာေတာ္ အားကုိးေလာက္ေသာ တပည့္တပါး ျဖစ္ေလသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ သိကၡာ ၅ ၀ါအရ သဂၤဇာတုိက္တြင္ ပထမစာေတာ္ခ်အျဖစ္ ေျမွာက္စားျခင္း ခံရေလသည္၊ ဦးပ႑၀သည္ ရဟန္း ၅ ၀ါအရမွာပင္ သဂၤဇာ ဆရာေတာ္၏ အဖြင့္အက်ယ္ကို ျပန္လည္ အသစ္ေရးသားလ်က္ ´မဂၤလသုတၱႏၲ သာသန၀ိေသာဓနီ` က်မ္းအမည္တပ္၍ ဦးစြာက်မ္းျပဳ ဆရာေတာ္အျဖစ္ ခံယူခဲ့ေလသည္။
သဂၤဇာဆရာေတာ္ထံမွ ၀ိနည္းျဖတ္ထုံး ေရးနည္း ၀ိပႆနာက်င့္နည္း စာေပႀကံနည္း စေသာ နိႆယည္းမ်ား ကိုလည္း ဆရာနည္းက် လက္ထပ္ရသည္အထိ နည္းခံတပည့္ႀကီး ျဖစ္သည္။
´ဓမၼကၡႏၶာ၊ အဂၤါကုိးမည္၊ ရင္ႏုိ႔ရည္ကုိ၊ ခ်မ္းၾကည္မွ်ေလာက္၊ ၀ေၾကာင္း ေသာက္လ်က္` စသည္ျဖင့္လည္း ဆရာေတာ္ႀကီး ေရးသားခဲ့ေသာ သာသနသုဒၶိက်မ္း၌ ေဖာ္ျပထားေလသည္။
မင္းတုန္းမင္း၏ ေသာကမီး
မင္းတရားႀကီးသည္ စိတ္ႏွလုံးေတာ္ ပူေဆြး ေနာက္က်ဳေတာ္မူသည့္အတြက္ ရာဇဂုရုဘြဲ႔ရ မရ ဆရာေတာ္မ်ားကုိ နန္းေတာ္ ေဇတ၀န္ေဆာင္သုိ႔ပင္၍ ဆြမ္းေကၽြးျခင္းမ်ား ျပဳေတာ္မူေလသည္၊ စိတ္ေသာက အပူမီးၿငိမ္းေအးရန္ ´ေအးတရားေတာ္` မ်ားကုိလည္း နာေတာ္မူ လုိပါေၾကာင္း ေလွ်ာက္ေလသည္။
မင္းတုန္းမင္းႀကီး ႏွင့္ မိဖုရားမ်ား၏ အပူမီး ေအးေစလုိေသာဆႏၵျဖင့္ တရားေဟာရန္ ေအးယပ္ေတာင္ကို ဆရာေတာ္မ်ားထံသုိ႔ ဆက္ကပ္ေလသည္။
ေအးတရားေတာ္ ေဟာၾကားရန္ ဆက္ကပ္သည့္ ေအးယပ္ေတာင္မွာ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား အဆင့္ဆင့္ လက္ကမ္းေတာ္မူၾကသည္၊ ဗန္းေမာ္ဆရာေတာ္မွ ေရႊက်င္ဆရာေတာ္ ထုိမွတဆင့္ ဘုရားႀကီးဆရာေတာ္ ေတာင္ေတာ္ဆရာေတာ္ လွေထြဆရာေတာ္ စသည္မွတဆင့္ သဂၤဇာဆရာေတာ္ထံသုိ႔ ေအးယပ္ေတာင္ လက္ကမ္းလာေလသည္၊ ဤသုိ႔ျဖင့္ ၇ ရက္ တုိင္တုိင္ ေအးယပ္ေတာင္ ဆက္ကပ္ျခင္းျဖင့္ ေအးတရားေတာ္ကုိ နာယူရေသာ မင္းတရားႀကီး၏ စိတ္ႏွလုံးေတာ္ ၾကည္လင္ရႊင္ပ်ေတာ္မူျခင္း မရွိ ေနာက္က်ဳၿမဲ ေနာက္က်ဳလ်က္သာ ေနရွာေလသည္။
ယင္းသုိ႔ ရာဇဂုရုဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ရ မရ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားကုိ ပင့္ေဆာင္၍ ဆြမ္းေကၽြးၿပီးလွ်င္ ေအးတရားေတာ္ နာယူပါေသာ္လည္း မင္းတရားႀကီး စိတ္ႏွလုံးေတာ္ ၿငိမ္းေအးျခင္း မရွိေသးသျဖင့္ ဆက္လက္၍ ေအးယပ္ေတာင္ကုိ ဆရာေတာ္အသီးသီးထံသုိ႔ ဆက္ကပ္ျပန္ေလသည္။
ဦးပ႑၀၏ ပညာစြမ္းရည္
နန္းတြင္း အေရးေတာ္ ျဖစ္ပြားၿပီးေနာက္ မင္းတုန္း မင္းတရားႏွင့္ မိဖုရား သားေတာ္ သမီးေတာ္မ်ား၏ ေသာကအပူမီးတုိ႔ကုိ ဆရာေတာ္အသီးသီးတုိ႔ တလွည့္စီ ေဟာၾကား၍ ေျဖေဖ်ာက္ေတာ္မူၾကပါ၏၊ ၿငိမ္းေအးရႊင္လန္းမူတုိ႔မွာ မရရွာၾကပါ။ တရား၏အရသာကုိ အံ၀င္ဂြင္က် မျဖစ္ၾကေသးပါ၊ `စကားအရာ သဂၤဇာ´ ဆုိသည့္ နာမည္ထူးျဖင့္ ၀ိစိၾတ၀ါစက(ဆန္းၾကယ္စြာ) ေဟာၾကား ေျပာႏုိင္စြမ္းရွိသျဖင့္ ႏုိင္ငံေတာ္အ၀ွမ္းထင္ေပၚ ေက်ာ္ေစာေတာ္မူေသာ သဂၤဇာဆရာေတာ္ႀကီးအား နန္းတြင္းအေရး ေျပေအးၿငိမ္းခ်မ္းမႈအတြက္ ေဟာေျပာဆုံးမရန္ တာ၀န္လႊဲျခင္း ခံရျပန္ေလသည္။
သဂၤဇာဆရာေတာ္သည္ မိမိအား တာ၀န္ေပးအပ္ခ်က္အရ တပည့္ရင္းျဖစ္သူ သဂၤဇာတုိက္ စာခ်ဘုန္းႀကီး ဦးပ႑၀အား ေခၚယူေဆြးေႏြးေလသည္။
`ေမာင္ပ႑၀ ငါႏွင့္အတူ မင္းတရားႀကီးအထံသုိ႔ တရား ေဟာရလိမ့္မယ္၊ ျပင္ဆင္ထားပါ`
`မွန္လွပါ မင္းတရားႀကီးအထံ တပည့္ေတာ္လုိက္၍ တရားေဟာရပါလွ်င္ တပည့္ေတာ္၏ သုံးသပ္ ေလ့လာခ်က္အတုိင္း ေဟာလုိပါတယ္`
`မင္းအေနနဲ႔ ေဟာရမည့္တရားက ဘုရားရွင္၏ အဆုံးအမထဲကဘဲ မဟုတ္လား`
´ဘုရားအယူနဲ႔ အကုိက္ညီဆုံးျဖစ္တဲ့ တရားမ်ား ျဖစ္ပါတယ္ဘုရား`
´အိမ္း - ဒီလုိဆုိလွ်င္ မင္းက ဘယ္လုိတရားမ်ား ေဟာမွာလဲ`
´တပည့္ေတာ္ေဟာလုိတဲ့တရားက ပထမအပါဒါန္တရားမ်ားႏွင့္ ဒုတိယအပါဒါန္တရားမ်ား ျဖစ္ပါေၾကာင္းပါဘုရား၊ ပထမအပါဒါန္တရားဆုိတာက ဒုစရုိက္ ၁၀ - ပါးႏွင့္ အဓမၼိကဒါနတရား ၁၀ - ပါး ျဖစ္ပါေၾကာင္းပါ၊ ဒုတိယအပါဒါန္က ပုညႀကိယာအျပား ၃၀ တုိ႔ျဖစ္ပါေၾကာင္းပါ`
ထုိအခါ သဂၤဇာဆရာေတာ္ႀကီးက အမိန္႔ရွိသည္မွာ ´အိမ္း - ေမာင္ပ႑၀ေဟာၾကားမည့္ အပါဒါန္တရား ႏွစ္ပါးတြင္ ပထမအပါဒါန္ကုိ လက္ခံႏုိင္ဘြယ္ ရွိသည္၊ ဒုတိယအပါဒါန္တရားေတြကိုေတာ့ ၾကားရသူတုိင္း လက္ခံႏုိင္လိမ့္မယ္ မထင္ေပဘူး`
[ မွတ္ခ်က္။ ။ ဦးပ႑၀ေဟာၾကားျပသသည့္ အပါဒါန္တရားမ်ားကုိ ငွက္တြင္းဆရာေတာ္ႀကီး ျဖစ္လာသည့္ အခါ ေရးသားျပဳစုေသာ က်မ္းစာအုပ္ အသီးသီးတြင္ အက်ယ္တ၀င့္ပါရွိၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ]
သဂၤဇာ ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ မိမိ တပည့္ ဦးပ႑၀အား နန္းတြင္းတရားပြဲတြင္ ေဟာၾကားရန္ တာ၀န္ေပးအပ္မည္ျဖစ္ရာ ဦးပ႑၀၏ ခံယူခ်က္တရားမ်ားကို မင္းတရားႀကီး ႏွင့္ မင္းပရိတ္သတ္တုိ လက္ခံႀကဳိက္ညီမည္ မဟုတ္သျဖင့္ သဂၤဇာဆရာေတာ္ႀကီးသည္ပင္ နန္းတြင္းသုိ႔ ၾကြေရာက္လ်က္ ေဟာၿမဲေဟာေနေပ၏။
နန္းတြင္းမွ ျပန္ၾကြလာေသာ သဂၤဇာဆရာေတာ္သည္ သဂၤဇာတုိက္အတြင္း ဦးပ႑၀ သကၤန္းပရိကၡာျပင္လ်က္ ေနသည္ကုိ ေတြ႔ရေလသည္။
ထုိအခါ ဆရာေတာ္ႀကီးက -
`ေမာင္ပ႑၀ မင္းဘာလုပ္ေနတာလဲ ´ ေမးေတာ္မူသည္။
´အေနာက္ဘက္ မင္း၀ံေတာင္ဆရာေတာ္ ဦးေကာ႑ညထံ ေျပာင္းေရႊ႕ ဘုိ႔ရာ ျပင္ဆင္ေနပါေၾကာင္း´ ေလွ်ာက္ထားေလသည္။
´ေမာင္ပ႑၀ - မင္း၀ံေတာင္ ေမာင္ေကာ႑ညထံမွာ မသြားနဲ႔အုံး ၊ နန္းတြင္းလုိက္ၿပီး တရားေဟာရလိမ့္မယ္`
´မွန္ပါ.... တပည့္ေတာ္ ေဟာရမည္ဆုိလွ်င္ ဘုရားသားေတာ္ ပီသစြာ ဘုရားစကားကုိသာ ေဟာပါ့မယ္` ဟု ၀န္ခံလုိက္ေလသည္။
ပညာဒီပ က၀ိဓဇ ဒိသာပါေမာကၡ တိပိဋကာလကၤရ
ထုိေန႔ကား နန္းေတာ္သုိ႔ၾကြလာရာ၌ ေလးျပင္ေလးရပ္မွ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ သံဃာေတာ္မ်ား ပါေလသည္။
လြန္ခဲ့ေသာရက္မ်ားမွ ဆရာေတာ္အသီးသီးတုိ႔သည္ ေအးတရားေတာ္ကို ေဟာၾကားေတာ္မူၾကေသာ္လည္း မင္းတရားႀကီးအဖုိ႔ ပူေဆြးတသေနေသာ ေသာကမီးကုိ ၿငိမ္းေအးျခင္းငွာ မရရွာ၊ ေအးယပ္ေတာင္ကုိ သဂၤဇာဆရာေတာ္ အထံသုိ႔ မင္းတရားႀကီး ကိုယ္တုိင္ ဆက္ကပ္လုိက္ေလသည္၊ မင္းတရားႀကီး၏ အပူမီးကုိ မိမိသဂၤဇာ ကုိယ္တုိင္ ေဟာပါေသာ္လည္း ေျပၿငိမ္းမည္ ဟု ထင္ေတာ္မမူရကား ယေန႔တြင္ မိမိႏွင့္အတူ ပါလာေသာ တပည့္ ဦးပ႑၀ ေဟာၾကားလွ်င္မင္းတရားႀကီး ေက်နပ္ သေဘာက်မည္ ဟု ယူဆေလသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ေအးယပ္ေတာင္ကို တပည့္ ဦးပ႑၀အား ေပးအပ္လုိက္ေလသည္။
ထုိအခ်ိန္က ဦးပ႑၀သည္ သိကၡာ ၁၅ - ၀ါသာရွိေပေသးသည္၊ မင္းယင္ျပင္၌ရွိေသာ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားမွာ အေက်ာ္အေမာ္ တုိက္ဦးစီး ထိပ္သီး တံဆိပ္ေတာ္ရခ်ည္း ျဖစ္သည္။ မင္းတရားႀကီး ႏွင့္ မင္း မိဖုရား မွဴးမတ္မ်ားလည္း စုံညီလွသည္၊ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္မ်ားလည္း စုညီသည္။
ဆရာေတာ္မ်ားႏွင့္ မင္းပရိသတ္တုိ႔ ေရွ႕ေမွာက္၌ ဦးပ႑၀သည္ ေအးယပ္ေတာင္ လက္ခံယူၿပီးလွ်င္ အေတာင္ ၃၀ - ျမင့္ေသာ ဓမၼာသနပလႅင္ေတာ္ထက္သုိ႔ တက္ေရာက္၍ ´ေအးတရား` ကို ေဟာၾကားေတာ္မူေလသည္။
စုံညီသည့္ မင္းပရိသတ္ သံဃာေတာ္ ပရိသတ္တုိ႔ ေရွ႕ေမွာက္တြင္ ဦးပ႑၀သည္ ရဲရင့္ ျပတ္သားစြာ (သီဟနာဒ) တရားမ်ားကို ေဟာၾကားေလသည္။
ဦးပ႑၀ ေဟာၾကားသည့္အခ်က္မွာ -
´အႏုပၸါေဒါ နိဗၺာနံ၊ ဥပၸါေဒါ သခၤတံ`
ေတဘုမၼက ေလာကီအပါဒါန္ တရားယူသမွ် ဆင္းရဲတတ္၍ အပူေသာကကုိ အားေပးႏုိင္ေၾကာင္း၊ ပါရမီ ´မဂၤလာစတုဘုမၼိကမဂၢင္` တရားကသာ အပူၿငိမ္းေအးေစႏုိင္ေၾကာင္း စေသာ အခ်က္မ်ားပင္ ျဖစ္ေလသည္။
ဦးပ႑၀ တရားေဟာပလႅင္ထက္မွ ဆင္းၾကြေလသည္။
ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားက -
´ေမာင္ပ႑၀ ေဟာတဲ့တရားေတြက မွန္ကန္လြန္း ေနတယ္၊ မွန္ကန္လြန္းလုိ႔ ခုေခတ္(ဒါနယုဂ သီလယုဂ ေခတ္မ်ဳိး) လုိ အခိ်န္မွာ လုိက္နာႏုိင္ၾကမယ္ မဟုတ္ေပဘူး`
´မွန္ပါ့ - ၀ိမုတၱိယုဂ ေခတ္မ်ဳိးနဲ႔ ေတြ႔ႀကဳံပါလိမ့္မယ္၊ ထုိအခါမွ ၀ိမုတၱိရသ၊ အစစ္အမွန္ အတၱ ပရ ႏွစ္၀ေသာအက်ဳိးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ပါ့မယ္ဘုးရား`
[ ဦးပ႑၀၏ ေဟာၾကားခ်က္မ်ားကုိ အက်ယ္ ေဖာ္ျပရန္ မလုိပါ၊ ငွက္တြင္း ဆရာေတာ္အျဖစ္ ထင္ရွားလာၿပီးေနာက္ ဆရာေတာ္၏ က်မ္းစာမ်ား ကုိ ၾကည့္ရႈ ေလ့လာႏုိင္ပါသည္။ ]
မင္းတုန္း မင္းတရားႀကီးႏွင့္ တကြ မင္းပရိသတ္တုိ႔၏ ေသာက အပူၿငိမ္းေအးၾက၏၊ ေန႔စဥ္ အပူမီး ေတာက္ေလာင္ျခင္းမွလည္း ကင္းေ၀းၾကေလသည္။
ထုိအခ်ိန္မွစ၍ မင္းတရားႀကီးႏွင့္ မင္း မိဖုရား မွဴးမတ္ မ်ားက ဦးပ႑၀ အေပၚ၌ ၾကည္ညဳိၾကေလသည္၊ မင္းတရားႀကီး ၾကည္ညဳိေတာ္ မူသည့္အေလ်ာက္ ဦးပ႑၀အား ဆက္လက္၍ တရား ေဟာေတာ္မူေစသည္၊ ဦးပ႑၀ကလည္း နန္းေတာ္သုိ႔ ၾကြ၍ ၾကြ၍ တရားေဟာေလသည္။
ရက္ၾကာျမင့္စြာ ဦးပ႑၀၏တရားကို နာၾကားရေသာ မင္းတရားႀကီးႏွင့္တကြ မင္းပရိသတ္တုိ႔အားလုံး ဆရာေတာ္ ဦးပ႑၀၏ ေဟာနည္းျပကြက္မ်ား ျဖစ္သည့္ ´ဒြတၱႎသာကာရ` ကမၼ႒ာန္းကုိလည္း က်နစြာ သင္ၾကားနာယူၾကေလသည္။
မင္းတရားႀကီးသည္ ဦးပ႑၀အား ၾကည္ညဳိျခင္း သဒၶါတရား တေန႔တျခား တုိးပြားလ်က္ ပစၥည္း ၄ -ပါး ဒါယကာအျဖစ္လည္း ခံယူေလသည္။
မင္းတရားႀကီး၏ သားေတာ္ သမီးေတာ္မ်ားအနက္ အႀကီးဆုံး သမီးေတာ္ ထိပ္စုႀကီး မင္းသမီးကလည္း ဦးပ႑၀၏ ပစၥည္းေလးပါး ဒါယိကာမအျဖစ္ ခံယူေလသည္။
မင္းတရားႀကီးသည္ ဦးပ႑၀အား လြန္စြာ ၾကည္ညဳိေတာ္ မူလွသျဖင့္
´ပညာဒီပ က၀ိဓဇ ဒိသာပါေမာကၡ တိပိဋကာလကၤာရ` ဟူေသာ ႀကီးက်ယ္လွေသာ ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ကို ဆက္ကပ္သည္ဟု အစဥ္အလာစကားရွိေလသည္။
မင္း၀န္ေတာင္တန္း ေခ်ာင္းခမ္းသြယ္သြယ္
သကၠရာဇ္ ၁၂၂၉ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလ။
ထုိလတြင္ မင္း၀ံေတာင္တန္းသည္ စိမ္းလန္းစုိေျပလ်က္ ရွိသည္၊ သက္ေတာ္ ၃၆ ႏွစ္ သိကၡာ ၁၆ ၀ါရေသာ စာခ်ဆရာေတာ္ ဦးပ႑၀သည္ မႏၲေလးေရႊၿမဳိ႕ေတာ္ သဂၤဇာေက်ာင္းတုိက္တြင္ ပရိယတ္ စာေပတာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္လ်က္ ရွိေလသည္။
စာခ်ဆရာေတာ္ ဦးပ႑၀သည္ နိကၡမဓာတ္ ရင့္သန္လာသည့္အတုိင္း ေတာေတာင္သုိ႔ ခုိ၀င္လုိေသာ ဆႏၵ ျဖစ္ေပၚ ေနေလသည္၊ မႏၲေလး အေနာက္ဘက္ရွိ စစ္ကုိင္းမင္း၀ံေတာင္တန္းသုိ႔ သြားေရာက္ ခုိလႈံလွ်က္ ၀ိပႆနာငန္းမ်ားကို အားထုတ္လုိေသာ စိတ္လည္း ျပင္းျပ ေနေလသည္။
သုိ႔ျဖင့္ စာခ်ျခင္း စေသာ ပလိေဗာဓမ်ားကို စြန္႔လႊတ္၍ အေဖၚမမွီး တကုိယ္တည္း ေတာထြက္ လုိသျဖင့္ မိမိ ဆရာတဆူ ျဖစ္ေတာ္ မူေသာ သဂၤဇာ ဆရာေတာ္ႀကီးအား ေတာထြက္ရန္ ခြင့္ပန္ေလွ်ာက္ထားေလသည္။
ခြင့္ရသည္ႏွင့္တၿပဳိင္နက္ ဦးပ႑၀သည္ ပရိကၡရာ - ၈ပါး ကို ယူေဆာင္လ်က္ မႏၲေလးၿမဳိ႕ေတာ္ အေနာက္ဘက္ မင္း၀ံေတာင္တန္းသုိ႔ ထြက္ခြာ ၾကြေတာ္မူေလသည္။
အတိတ္ တေဘာင္ႏွင့္
ဦးပ႑၀သည္ မင္း၀ံေတာင္သုိ႔ မေရာက္မီ အခ်ိန္က-
´မမေလးရယ္တဲ့ ပန္းစရာ၊
ေရႊမင္း၀ံ ေတာင္ေပၚရုိးဆီက၊
ပန္းခ်ဳိးခဲ့ပါ။
ပန္းမာလာ၊
အညွာမွာ ျမရည္လူးတယ္
ပန္၀ံ့ပါဘူး`
ဟူေသာ ငွက္တြင္းဆရာေတာ္ႀကီး ျဖစ္ေပၚလာမည့္ အတိတ္ တေဘာင္ဟု ဆုိႏုိင္ေလသည္။
ေရႊမင္း၀ံေတာင္တန္းတြင္ ပန္းပြင့္မ်ားခ်ဳိး၍ ခူး၍ ပန္ဆင္လုိေသာ္လည္း ပန္းအညွာ ျမရည္လူးေနသည္၊ ပန္းကိုေတာ့ ပန္၀ံ့ပါဘူးဟု အဓိပၸာယ္ ျဖစ္၏။
ပန္းအညွာ ျမရည္ေသြးကဲ့သုိ႔ အႏွစ္အရသာ ရွိေသာ အာဇီ၀႒မက စတုဘုမၼိကမဂၢင္ တည္းဟူေသာ ပန္းကို လူတုိင္း ပန္ဆင္ရန္ မ၀ံ့ၾကဟူ၍လည္း ဆုိရေပလိမ့္မည္။
ထုိျပင္ - ´ပန္ပါတဲ့ ပန္ပါ
ေရႊမင္း၀ံ ေတာ္ေတာ္ရုိးဆီက၊
ပန္းခ်ဳိးခဲ့ပါ။
အပြင့္က၀ါ၊
အညွာမွာ ေရႊရည္လူး၊
ပန္၀ံ့ပါဘူး`
ဟူ၍လည္္း ငွတ္တြင္းဆရာေတာ္၏အဖုိ႔ ျဖစ္ေပၚလာသည္၊ ယင္း၏အဓိပၸာယ္ကုိ အထက္ပါအတုိင္း ဖြင့္ဆုိၾကရေပမည္။
တခုေသာ မင္း၀ံေတာင္တန္း၏ ခါးပန္းတြင္ ပဇင္းထုိးငွက္မ်ား အေပ်ာ္က်ဴး၍ ဘာသာဘာ၀အေလ်ာက္ တြင္းတူးၾကေလသည္။
ဦးပ႑၀သည္ ပဇင္းထုိးငွက္မ်ား တြင္းတူးထားရာ တြင္းေဟာင္း၌ ဂူျပဳလုပ္ေလသည္၊ ငွက္မ်ားတူး၍ ထြင္းထားသည့္ လုိဏ္ဂူတြင္ ဦးပ႑၀ ေနေလသည္၊ ေတာင္တန္းေတာင္ေကြ႔ လူမေတြ႔ရာ ဌာနလည္း ျဖစ္ေပသည္၊ ဆိတ္ၿငိမ္ လွ၏၊ သာယာေအးခ်မ္းလွ၏၊ ထုိ ငွက္ထြင္းသည့္ ေနရာကိုပင္ ေက်ာင္းအျဖစ္ သီတင္းသုံးလ်က္ တရားအားထုတ္ေနေလသည္။
ဦးပ႑၀ အားထုတ္ေသာ တရားမွာ သတိပ႒ာန္ပါဠိေတာ္လာ အရျဖစ္သည္၊ သတိကုိ အခုိင္အမာခ်ဳပ္ကုိင္သည္၊ သတိျဖင့္ ဒြတၱႎသာကာရ ( ၃၂ - ေကာ႒ာသ ) ကမၼ႒ာန္း အားရုံမ်ားကို သိမ္းက်ဳံးယူသည္၊ ပညာျဖင့္ ( ျဖစ္ - ပ်က္ ) ျဖစ္ေနရျခင္း ပ်က္ေနရျခင္းမ်ားကို ဆင္ျခင္သုံးသပ္သည္။
သတိပ႒ာန္ပါဠိေတာ္ အရ ကုိယ္တုိင္က်င့္၍ ကိုယ္တုိင္ သိလာသည္၊
ဦးပ႑၀အဖုိ႔ -
ဆင္ႀကီး၀မ္းသုိ႔ ၀င္ခဲ့ၿပီ၊
ဆင္ငယ္၀မ္းသုိ႔ ၀င္ခဲ့ၿပီ၊
ဟင္းေစာ္နံလုိ႔ အံခဲ့ရၿပီ။
သတိပ႒ာန္ က်င့္နည္းမ်ားကုိ ေရွးဦးစြာ ေဖာက္ထုတ္ႏုိင္သည္ ျဖစ္၍လည္း ´သတိပ႒ာန္အစ ငွက္တြင္းက` ဟု ဆုိစမွတ္ ရွိခဲ့ေလသည္။
ထုိအခ်ိန္မွစ၍ ဌာနျဖစ္ေသာ ငွက္ထြင္းေခ်ာင္ အမည္ကုိ ဌာနီ၌ တင္စား၍ ဦးပ႑၀ မည္ေသာ မေထရ္ကိုပင္ ´ငွက္ထြင္းဆရာေတာ္` ဟူ၍ ေခၚၾကေလသည္။ ေနာင္တြင္ ´ငွက္ထြင္း` အမည္ေပ်ာက္၍ ´ငွက္တြင္း` ဟု ျဖစ္လာေပသည္။
ေက်းဖူးေတာ္ရွင္ လယ္တီဆရာေတာ္ႀကီးအား ဌာနျဖစ္ေသာ လယ္လီေက်ာင္းတုိက္၏ အမည္ျဖင့္ လယ္လီဆရာေတာ္၊ ေရႊက်င္ဆရာေတာ္ႀကီး ဦးဇာဂရအား ဌာနေရႊက်င္ရြာ၏ အမည္ျဖင့္ ေရႊက်င္ဆရာေတာ္ -
ဘုိးေတာ္ မင္းတရားလက္ထက္ အရွင္ဥာဏာဘိ၀ံသ မည္ေသာ သာသနာပိုင္ ဆရာေတာ္အား ဖြားရာဇာတိ ေမာင္းေထာင္ရြာအမည္ျဖင့္ ေမာင္းေထာင္ဆရာေတာ္ စသည့္ အမည္ေတာ္မ်ားကဲ့သုိ႔ ျဖစ္သည္။
မင္းတုန္းမင္း၏မိဖုရား ေၾကးျမွင့္ၿမဳိ႕စားႏွင့္ မင္းတုန္း မင္းတရားႀကီး၏ သမီးေတာ္ ထိပ္စုႀကီး မင္းသမီးတုိ႔မွာ ငွက္တြင္းေခ်ာင္ ေက်ာင္းအမႀကီးမ်ား ျဖစ္သည္။
ဆရာေတာ္ဦးပ႑၀မွာ ေရႊမင္း၀ံေတာင္ ငွက္တြင္းေခ်ာင္တြင္ ၁၅ - ႏွစ္ၾကာမွ် သီတင္း သုံးခဲ့ေလသည္။
ဆရာေတာ္သည္ မင္း၀ံေတာင္တြင္ ၁၅ - ႏွစ္ၾကာေသာ အခါ စစ္ကုိင္းေတာင္သုိ႔ ေရႊ႕ေျပာင္းျပန္ေလသည္၊ စစ္ကုိင္းေတာင္တြင္ အဘယာရာမျပန္႔ႀကီးေခ်ာင္ဟု ေခ်ာင္သစ္ တည္ေလသည္၊ ယင္းျပန္႔ႀကီးေခ်ာင္တြင္ ပုဂံေခတ္ က်စြာမင္းတည္ခဲ့ရာ လုိဏ္ဂူႀကီးတခု ရွိေလသည္၊ ယခုတုိင္ မပ်က္စီးေသး။