၁။ ေကာ႒ာသအစု ႐ုပ္ဓာတ္႐ႈ၍ သိမႈအစားစား နာမ္တရားဟု နာမ္႐ုပ္ႏွစ္ပါး ပုိင္းျခားထင္ထင္ သိျမင္ျခင္းသည္ နာမ႐ႈပပရိေစၧဒဉာဏ္။
၂။ ေကာ႒ာသ အစားစား ႐ုပ္တရားႏွင့္ သိမႈအစားစား နာမ္တရားတုိ႔သည္ အ၀ိဇၨာ တဏွာ ကံစေသာ အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ အေဟာင္းကုန္ပ်က္ အသစ္ထြက္ေန၏ဟု အေၾကာင္းကုိပယ္ျဖတ္ သိမ္းဆည္း၍ သိျမင္ေသာဉာဏ္သည္ ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္။
၃။ ေကာ႒ာသ အစားအစား ႐ုပ္တရားႏွင့္ သိမႈက်ယ္ပြား နာမ္တရားတုိ႔၌ ကုန္ခန္းတတ္ေသာေၾကာင့္ အနိစၥ၊
ႏွိပ္စက္တတ္ေသာေၾကာင့္ ဒုကၡ၊ အစုိးမရေသာေၾကာင့္ အနတၱဟု သုံးသပ္ဆင္ျခင္ အမွန္ျမင္ေနျခင္းသည္ သမၼသနဉာဏ္။
၄။ ေကာ႒ာသအစားအစား ႐ုပ္တရားႏွင့္ သိမႈအစားစား နာမ္တရားတုိ႔သည္ ျဖစ္ၿပီးသည့္ေနာက္ ပ်က္ျခင္းသုိ႔ ေရာက္၏။ျဖစ္-ပ်က္ ႏွစ္တန္အမွန္ျမင္ ေနျခင္းသည္ ဥဒယဗၺယဉာဏ္။
၅။ ႐ုပ္ဓာတ္ေလးပါး ေကာ႒ာသအစားစား၊ နာမ္ဓာတ္ေလးပါး စိတ္တရားတုိ႔သည္ အျဖစ္ကနဲ အပ်က္ကသဲသည္ ဟု အပ်က္ကိုသာလွ်င္ အမွန္ျမင္ေနျခင္းသည္ ဘဂၤဉာဏ္။
၆။ ပ်က္မႈလြန္ကဲ၍ ပ်က္မႈသာတည္နားေနေသာ ႐ုပ္တရားနာမ္တရားတုိ႔သည္ ေၾကာက္ဖြယ္လိလိ
ေဘးမ်ဳိးစုံ႐ွိသည္ဟုအသိမွန္ျဖင့္ အတန္တန္႐ႈေနမႈသည္ ဘယဉာဏ္။
၇။ ေၾကာက္ဖြယ္လိလိ ေဘးမ်ိဳးစုံ႐ွိတဲ့ ႐ုပ္နာမ္ႏွစ္ပါးတုိ႔သည္ အျပစ္ေတြအနႏၲ ေရတြက္၍ မျပႏုိင္ေအာင္ ေပါမ်ားလွသည္ကိုပင္ အမွန္ျမင္သိ၍ ေနျခင္းသည္ အာဒီန၀ဉာဏ္။
၈။ အျပစ္ေတြမ်ား ႐ုပ္နာမ္ႏွစ္ပါးတုိ႔က အားထားျခင္းကင္း ၿငီးေငြ႔ျခင္းသာ အခါခါျဖစ္ေပၚ သိျမင္ေနမႈသည္ နိဗၺိႏၵဉာဏ္။
၉။ ၀ဋ္ဘုံဓေလ့ မေပ်ာ္ေမြ႔ႏုိင္ဘဲ ၿငီးေငြ႔ျခင္း အစားစား႐ုပ္နာမ္တရားတုိ႔မွ လြတ္ေအာင္၊ ကၽြတ္ေအာင္ လြတ္ခ်င္ေနမႈ အမွန္ရႈေနျခင္းသည္ မုဥၥိတုကမ်တာဉာဏ္။
၁၀။ လြတ္ခ်င္ကၽြတ္ခ်င္သည့္အတြက္ ႐ုပ္နာမ္ေတြ ေပၚထြက္တုိင္း ေပၚထြက္တုိင္း အခ်ိန္မလပ္ တဖန္ထပ္၍ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱဟု သုံးသပ္ ဆင္ျခင္ေနမႈသည္ ပဋိသခၤါဉာဏ္။
၁၁။ ႐ုပ္-နာမ္ အစားစား အက်ဳိးတရားတုိ႔ကုိ က်ယ္ပြားေအာင္ ျပဳျပင္စီရင္တတ္ေသာ အေၾကာင္းတရားသုံးပါး၊ အက်ဳိးသခၤါရတရား၊အေၾကာင္း-အက်ဳိးသခၤါရတရားတုိ႔ကို မခ်စ္မမုန္း လ်စ္လ်ဴသုံး၍ လုံးလုံးပယ္ခါြ အနိစၥသာ၊ ဒုကၡသာ၊ အနတၱသာဟု အခါခါ႐ႈ၍ေနျခင္းသည္ သခၤါ႐ုေပကၡာဉာဏ္။
၁၂။ သခၤါရအစုကို အနိစၥဟု၊ ဒုကၡဟု၊ အနတၱဟု အထပ္ထပ္႐ႈဖန္မ်ားသျဖင့္ (ေအာက္၌ျဖစ္ေသာ ၀ိႆနာဉာဏ္ ၉-ပါးတုိ႔အား၎၊အထက္၌၃၇ပါးေသာေဗာဓိပကၡိယတရားတုိ႔ႏွင့္ေလ်ာ္ေသာမဂ္ျဖစ္ေနျခင္းသည္) ေဗာဓိပကၡိယတရား
မဂ္ဖုိလ္ဉာဏ္အားေလ်ာ္စြာ မလုိခ်င္ေသာ အေလာဘ၊ မခက္ထန္ေသာ အေဒါသ၊ မေတြေ၀ေသာ အေမာဟ သုံးဌာနတည္နား ႀကီးမားေသာဉာဏ္ အျမင္သန္ေနမႈသည္ အႏုေလာမဉာဏ္ အားျဖင့္ အႏုေလာမဉာဏ္။
၁၃။ အေလာဘေၾကာင့္ ရာဂကၡယနိဗၺာန္၊ အေဒါသေၾကာင့္ ေဒါသကၡယနိဗၺာန္၊ အေမာဟေၾကာင့္ ေမာဟကၡယနိဗၺာန္
သန္သန္ႀကီးျမင္၍ ပုထုဇဥ္စ႐ုိက္ ပုထုဇဥ္လုိက္စားတဲ့ ဒုစ႐ုိက္တရားတုိ႔ကို ပယ္႐ွားေ႐ွာင္ၾကဥ္ၿပီး သုစ႐ုိက္အစားစား သိကၡာတင္ထားျခင္းသည္ ေဂါၾတဘူဉာဏ္။
၁၄။ ေဂါၾတဘူတုိင္ဖ်ား ရပ္တန္႔နားလ်က္ ဒုကၡသစၥာကုိ ပုိင္းျခား၍ သိျခင္း၊ သမုဒယသစၥာကုိ ပယ္စြန္႔ႏုိင္ျခင္း၊ နိေရာဓသစၥာကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳျခင္း မဂၢသစၥာကုိ ပြားမ်ားေစျခင္းအားျဖင့္ သဘာ၀အေလ်ာက္ ထြင့္ေဖာက္ထုိးထြင္း၍ ျမင္ျခင္းသည္ ေသာတာပတၱိမဂ္ဉာဏ္။
၁၅။ သစၥာေလးအင္ သေဘာျမင္၍ ၾကည္လင္ျခင္းအျဖာျဖာ ကုိယ္-စိတ္ခ်မ္းသာ ျဖစ္ေပၚလာျခင္းသည္ ေသာတာပတၱိဖုိလ္ဉာဏ္။
၁၆။ ကုိယ္-စိတ္ႏွစ္ျဖာ ၾကည္လင္ခ်မ္းသာ၍ ငါသည္ မဂ္ကုိရၿပီ၊ ဖုိလ္ကုိရၿပီ၊ နိဗၺာန္ကုိရၿပီဟု ဆင္ျခင္စဥ္းစားျခင္း၊ ဒိ႒ိႏွင့္ ၀ိစိကိစၧာႏွစ္ရပ္ ပယ္ၾကဥ္ျဖတ္ႏုိင္ၿပီးေနာက္ ပယ္ျဖတ္ဖုိ႔ရာ ကိေလသာ႐ွစ္မ်ဳိးသာ က်န္ေတာ့သည္ဟု ဆင္ျခင္စဥ္းစားမႈမ်ားသည္ ပစၥေ၀ကၡဏာဉာဏ္။
မွတ္ခ်က္။ အဆင့္အတန္းႏွင့္ လုပ္ငန္းအားေလ်ာ္စြာ ဆက္ကာဆက္ကာ အားထုတ္ၾကပါမူ ပဌမေ၀ါဒါန္ သကဒါဂါမိမဂ္ဉာဏ္-ဖုိလ္ဉာဏ္၊ ဒုတိယေ၀ါဒါန္ အနာဂါမိမဂ္ဉာဏ္-ဖုိလ္ဉာဏ္၊ တတိယေ၀ါဒါန္ အရဟတၱမဂ္ဉာဏ္-ဖုိလ္ဉာဏ္တုိ႔သည္ ပုဂၢဳိလ္အားေလ်ာ္စြာ ျဖစ္ေပၚလာ ၾကကုန္၏။ ။
မွတ္သားဖြယ္ရာ ၁၆-ဆင့္ဉာဏ္ ေဆာင္ပုဒ္လကၤာမ်ား
၁။ ႐ုပ္နာမ္မွ်သာ၊ ႐ွိသည္တာဟု၊ ျမင္ႏုိင္မႈ၊ မွတ္႐ႈ နာမ႐ႈပ-ပရိေစၧဒဉာဏ္။
၂။ အေၾကာင္းႏွင့္တကြ၊ သိမ္းဆည္းက၊ ပစၥယ-ပရိဂၢဟဉာဏ္။
၃။ လကၡဏာသုံးတန္၊ ျမင္တုံျပန္၊ သမၼသနဉာဏ္။
၄။ ျဖစ္-ပ်က္ႏွစ္တန္၊ ျမင္တုံျပန္၊ ဥဒယဗၺယဉာဏ္။
၅။ အပ်က္ခ်ည္းမွန္၊ အျမင္သန္၊ မွတ္ရန္ ဘဂၤဉာဏ္။
၆။ ေၾကာက္ဖြယ္ဟုပင္၊ တုိး၍ျမင္၊ ေခၚတြင္ ဘယဉာဏ္။
၇။ အျပစ္ျမင္ျပန္၊ အျမင္သန္၊ မွတ္ရန္ အာဒီန၀ဉာဏ္။
၈။ ၿငီးေငြ႔ေလလွ်င္၊ ထုိအခါတြင္၊ ေခၚတြင္ နိဗၺိႏၵဉာဏ္။
၉။ လႊတ္လုိေသာခါ၊ ထုိဉာဏ္မွာ၊ ေခၚရာ မုဥၥိတုကမ်တာဉာဏ္။
၁၀။ ထပ္၍တဖန္၊ ဆင္ျခင္ျပန္၊ ေခၚရန္ ပဋိသခၤါဉာဏ္။
၁၁။ သခၤါရမႈ၊ လ်စ္လ်ဴ႐ႈ၊ ေခၚမႈ သခၤါ႐ုေပကၡာဉာဏ္။
၁၂။ ၀ိပႆနာဉာဏ္၊ ေလ်ာ္ေအာင္ဖန္၊ ေခၚရန္ အႏုေလာမဉာဏ္။
၁၃။ ပုထုႏြယ္ျဖတ္၊ အရိယာကပ္၊ ေခၚလတ္ ေဂါၾတဘူဉာဏ္။
၁၄။ သစၥာေလးအင္၊ သေဘာျမင္၊ ေခၚတြင္ မဂ္ဉာဏ္ သာ။
၁၅။ သစၥာေလးအင္၊ လြန္ၾကည္လင္၊ ေခၚတြင္ ဖုိလ္ဉာဏ္ သာ။
၁၆။ ဆုိင္ရာကိစၥ၊ ဆင္ျခင္ရ၊ ပစၥေ၀ကၡဏာဉာဏ္။
Ref: နံေယာဆရာေတာ္(ဒြတၱႎသာေလာကဒီပနီက်မ္း)၊ ဆုထူးပန္ဆရာေတာ္(ေက်ာင္းထုိင္ဘုန္းႀကီးေရးရာပေဒသာ)ႏွင့္ ငွက္တြင္း အ႐ွင္ပညာ၀ံသ (စတုဘူမိက)။