သမထယာနိက ဆုိတာ သမထကို ယာဥ္သဖြယ္ အသုံးျပဳၿပီးေတာ့ မဂ္ဖုိလ္ရေအာင္ အားထုတ္တဲ့ ပုဂၢဳိလ္ကုိ သမထယာနိကလုိ႔ေခၚတယ္။ သူက ပထမ သမထအားထုတ္တယ္၊ အားထုတ္ၿပီးေတာ့ ေတြ႔တဲ့ ဥပစာရသမာဓိ၊ အပၸနာသမာဓိဆုိတဲ့ သမာဓိေတြရတယ္၊ စ်ာန္ရတယ္ေပါ့။ ရၿပီးတဲ့ေနာက္မွ စ်ာန္၀င္စားတယ္၊ စ်ာန္၀င္စားရာကေန စ်ာန္ကထၿပီးေတာ့ ဒီစ်ာန္ကုိပဲျပန္ၿပီး အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱရႈမယ္၊ သုိ႔မဟုတ္ တျခားေတဘူမကသခၤါရကုိ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱရႈၿပီးေတာ့ မဂ္ဖုိလ္ဆုိက္သြားတယ္၊ အဲသလုိ ပုဂၢဳိလ္မ်ဳိးကုိ သမထယာနိကလုိ႔ ေခၚတယ္။
၀ိပႆနာယာနိက ဆုိတဲ့ ပုဂၢဳိလ္က်ေတာ့ အဲသလုိ စ်ာန္ရေအာင္ အားမထုတ္ေတာ့ဘူး၊ စစခ်င္း ၀ိပႆနာပဲအားထုတ္တယ္၊ အဲဒီလုိ ၀ိပႆနာအားထုတ္လုိ႔ ေတာ္ေတာ္ေလး အသားက်တဲ့အခါက်ေတာ့ သမာဓိရတယ္၊ အဲဒီသမာဓိကုိပဲ သမထလုိ႔ေခၚႏုိင္တယ္၊ ဒါဟာ သမထကမၼ႒ာန္းေျပာတာ မဟုတ္ဘူး၊ သမာဓိကုိပဲေျပာတာ။
အဲဒီ၀ိပႆနာ သမာဓိက ဘာသမာဓိလဲဆုိရင္ ခဏိကသမာဓိလုိ႔ေခၚတယ္၊ တစ္ခဏမွ်တည္တဲ့ သမာဓိ၊ အဲဒီသမာဓိ ရၿပီးေတာ့ အဲဒီသမာဓိကေနပဲ ၀ိႆနာ ဉာဏ္အဆင့္ဆင့္ တက္ၿပီးေတာ့ မဂ္ဖုိလ္ရတယ္၊ အဲသလုိ ပုဂၢဳိလ္မ်ဳိးကို ၀ိပႆနာယာနိကလုိ႔ေခၚတယ္။
အဲဒီေတာ့ ျမတ္စြာဘုရား အလုိေတာ္ကဘာလဲဆုိရင္ သမထဟာ ၀ိပႆနာရဲ႕ အျခခံျဖစ္ေစရမယ္ေပါ့၊ သမထသက္သက္က နိဗၺာန္ကို ေရာက္ေအာင္ မပုိ႔ႏုိင္ဘူး၊ သမထသက္သက္ရၿပီး ေနာင္အခါမွာ သမထက ျပန္ေလ်ာက်ၿပီး ပရမ္းပတာျဖစ္တာေတြ ၀တၳဳေၾကာင္းေတြ႐ွိတယ္။
ဒါေၾကာင့္မုိ႔ သမထကမၼ႒ာန္းဟာ အားမထုတ္ေကာင္းတဲ့ ကမၼ႒ာန္းေတာ့ မဟုတ္ဘူး၊ သုိ႔ေသာ္ သမထကမၼ႒ာန္း သက္သက္ကိုသာ အားထုတ္ၿပီး ေက်နပ္ေနဖုိ႔ မဟုတ္ဘူး၊ သမထအားထုတ္ၿပီးလည္း ၀ိပႆနာကို သြားရမယ္၊ အဲဒါ သမထဟာ ၀ိပႆနာရဲ႕ အေျခခံျဖစ္မွသာ ျမတ္စြာဘုရား အလုိေတာ္က်မယ္၊ သမထသက္သက္ပဲ အားထုတ္ၿပီး ေက်နပ္ေနမယ္ဆုိရင္ ဒီပုဂၢဳိလ္ဟာ မဂ္ဖုိလ္နိဗၺာန္ မရႏုိင္ပါဘူး။ ။
Ref: အဘိဓမၼာသင္တန္း ( အ႐ွင္သီလာနႏၵာဘိ၀ံသ )