ရဟန္းတုိ႔ မျပဳျပင္အပ္ေသာ အသခၤတတရားကိုလည္းေကာင္း၊ မျပဳျပင္အပ္ေသာ အသခၤတတရားသုိ႔ ေရာက္ေၾကာင္း လမ္းကိုလည္းေကာင္း သင္တုိ႔အား ေဟာေပအံ့၊ ထုိတရားကုိ နာၾကကုန္ေလာ့။
ေယာဂီတုိ႔ မျပဳျပင္အပ္ေသာ အသခၤတတရားဟူသည္ အဘယ္နည္း ရာဂကုန္ရာ ေဒါသကုန္ရာ ေမာဟကုန္ နိဗၺာန္ ပင္တည္း။ ေယာဂီတုိ႔ ဤသည္ကို မျပဳျပင္အပ္ေသာ အသခၤတတရားဟု ဆုိရ၏။ ေယာဂီတုိ႔ မျပဳျပင္အပ္ေသာ အသခၤတတရားသုိ႔ ေရာက္ေၾကာင္းလမ္းဟူသည္ အဘယ္နည္း၊ ႐ုပ္အေပါင္း ကာယ၌ ႐ုပ္အေပါင္းကာယဟု ေအာက္ေမ့ျခင္းမႈ ကာယဂတာသတိ ပင္တည္း။ ေယာဂီတုိ႔ ဤသုိ႔လွ်င္ ငါဘုရားသည္ သင္တုိ႔အား မျပဳျပင္အပ္ေသာ အသခၤတတရားကို ေဟာခဲ့ၿပီ၊ မျပဳျပင္အပ္ေသာ အသခၤတ တရားသို႔ေရာက္ေၾကာင္း လမ္းကိုလည္း ေဟာခဲ့ၿပီ။ ေယာဂီတုိ႔ တပည့္တုိ႔၏ စီးပြားကုိ လုိလားေသာ သနားတတ္ေသာ ဆရာသည္ သနားမႈကို အစြဲျပဳ၍ သင္တုိ႔အတြက္ ျပဳသင့္သည္ကို ငါျပဳၿပီးၿပီ၊ ေယာဂီတုိ႔ ဤသည္တုိ႔ကား သစ္ပင္ရင္းတုိ႔တည္း၊ ဤသည္တုိ႔ကား ဆိတ္ၿငိမ္ရာ ေက်ာင္းတုိ႔တည္း၊ ေယာဂီတုိ႔ ကပ္၍ ႐ႈၾကကုန္ေလာ့၊ မေမ့မေလာ့ ကုန္လင့္၊ ေနာက္မွ ေနာင္တရသူတုိ႔ မျဖစ္ၾကကုန္လင့္၊ ဤကား သင္တုိ႔အတြက္ ငါဘုရား၏ အဆုံးအမတည္း ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။
ေယာဂီသည္ ေျခဖ၀ါးမွအထက္၊ ဆံဖ်ားမွေအာက္၊ ထက္၀န္းက်င္ အေရးပါး အဆုံး႐ွိေသာ မစင္ၾကယ္သည့္ အရာ အမ်ဳိးမ်ဳိးတုိ႔ျဖင့္ ျပည့္လ်က္႐ွိေသာ ဤ႐ုပ္အေပါင္းကိုပင္ "ဤ႐ူပကာယ ခႏၶာကုိယ္၌-
ဆံပင္ ေမြးညင္း ေျခသည္းလက္သည္း သြား အေရထူအေရပါး၊
အသား အေၾကာ အ႐ုိး ႐ုိးတြင္းခ်ဥ္ဆီ အညွဳိ႕၊
ႏွလုံး အသည္း အေျမွး အဖ်ဥ္း အဆုတ္၊
အူမ အူသိမ္ အစာသစ္ အစာေဟာင္း (ဦးေႏွာက္)၊
သည္းေျခ သလိပ္ ျပည္ ေသြး ေခၽြး အဆီခဲ၊
မ်က္ရည္ ဆီၾကည္ တံေတြး ႏွပ္ အေစး က်င္ငယ္သည္ ႐ွိ၏" ဟု စူးစုိက္ ဆင္ျခင္၏။ ဤသို႔ မေမ့မေလ်ာ့ ကိေလသာကုိ ပူပန္ေစတတ္ေသာ လုံ႔လ ႐ွိသည္ျဖစ္၍ နိဗၺာန္သုိ႔ ေစလႊတ္အပ္ေသာစိတ္ ႐ွိလ်က္ေနေသာ ထုိေယာဂီအား ကာမဂုဏ္ငါးပါး၌ မွီကုန္ေသာ ႀကံစည္ ေအာက္ေမ့ျခင္း ၀ိတက္တုိ႔သည္ ေပ်ာက္ကင္းကုန္၏။ ထုိ၀ိတက္တုိ႔ ေပ်ာက္ကင္းျခင္းေၾကာင့္ ဘာ၀နာ၏ အာ႐ုံျဖစ္ေသာ ကမၼ႒ာန္း၌ တည္ၾကည္၏။ ရဟန္းတုိ႔ ဤသုိ႔လည္း ေယာဂီသည္ ကုိယ္၌ျဖစ္ေသာ ေအာက္ေမ့ျခင္း ကာယဂတာသတိကို ပြားမ်ား၏။
မွတ္ခ်က္။ ။ ၀ိဘင္းအဘိဓမၼာပါဠိေတာ္ ဓာတု၀ိဘင္း၊ သတိပ႒ာန၀ိဘင္းတုိ႔၌ ပထ၀ီဓာတ္ ၁၉-ခုသာ ျပထားသည္။ အ႒ကထာ ဆရာကမူ- မတၳလုဂႍကုိ ပဠိေတာ္မ်ား၌ ထည့္ေပးရမည္ဟု ဆုိထားခဲ့သည္၊ ပဋိသမၻိဒါမဂ္ စာမ်က္ႏွာ ၈-၌ မတၳလုဂႍကုိ ေဟာခဲ့သည္၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ မတၳလုဂႍပဥၥက ေဟာရာ၌ ပဋိသမၻိဒါမဂ္မွ ယူ၍ ထည့္ေပးရမည္ဟု မွာထားခဲ့သည္(သေမၼာဟ၀ိေနာဒနီ၊႒၊ႏွာ-၂၁၄၊ ေ႐ွးဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားမူ၌ မတၳလုဂႍ ဟုေတြ႔ရသည္)။ ၀ိဘင္းမူလဋီကာ အ႐ွင္အာနႏၵာမေထရ္ကမူ- အ႒ိမိဥၨပုဒ္၌ မတၳလုဂႍကို သြင္းယူထားၿပီးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အဇၥ်တၱ ပထ၀ီဓာတ္ကို ၁၉-ခုသာ ျပရျခင္း ျဖစ္သည္ဟု(၀ိဘင္းမူလဋီကာ၊ႏွာ-၄၂ ၌) ဆုိထားပါသည္။
ရဟန္းတုိ႔ ကုိယ္အစုကို အာ႐ုံျပဳေသာ သတိကုိ အဖန္ဖန္ မွီ၀ဲအပ္ေသာ္ ပြားမ်ား ေလ့လာအပ္ေသာ္ ယာဥ္ကဲ့သုိ႔ ျပဳအပ္ေသာ္ တည္ရာကဲ့သုိ႔ ျပဳအပ္ေသာ္ အဖန္ဖန္ ျဖစ္ေစအပ္ေသာ္ ေလ့က်က္အပ္ေသာ္ ေကာင္းစြာ အားထုတ္အပ္ေသာ္ အာနိသင္ ၁၀-ပါးတုိ႔သည္ မခၽြတ္ျဖစ္ကုန္ လတၱံ႕။
၁။ မေမြ႔ေလ်ာ္ျခင္းကို သည္းခံႏုိင္၏၊ ထုိမေမြ႔ေလ်ာ္ျခင္းကို သည္းမခံႏုိင္ေစကာမူ ျဖစ္ေပၚလာေသာ မေမြ႔မေလ်ာ္ျခင္းကို လႊမ္းမုိး၍ ေနႏုိင္၏။
၂။ ေၾကာင္ျခင္း ထိတ္လန္႔ျခင္းကို သည္းခံႏုိင္၏၊ ထုိေၾကာင္ျခင္း ထိတ္လန္႔ျခင္းကို သည္းမခံႏုိင္ေစကာမူ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ေၾကာက္ျခင္း ထိတ္လန္႔ျခင္းကို လႊမ္းမုိး၍ ေနႏုိင္၏။
၃။ အခ်မ္း အပူ ဆာေလာင္ျခင္း မြတ္သိပ္ျခင္း မွက္ ျခင္ ေလ ေနပူ ေျမြ ကင္း သန္းအေတြ႔တုိ႔ကုိလည္း သည္းခံႏုိင္၏။ မေကာင္းသျဖင့္ ဆုိအပ္ကုန္ေသာ၊ မေကာင္းသျဖင့္ ေရာက္လာကုန္ေသာ စကားတုိ႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ကုိယ္၌ျဖစ္ဆဲ ျဖစ္ကုန္ေသာ ျပင္းထန္ ၾကမ္းၾကဳတ္ ခါးစပ္ က်င္နာ မသာယာဖြယ္ မႏွစ္ၿမဳိ႕ဖြယ္ေသာ အသက္ကို ေဆာင္ႏုိင္ေသာ ဆင္းရဲ ေ၀ဒနာတုိ႔ကိုလည္းေကာင္း သည္းခံႏုိင္ျခင္း သေဘာ႐ွိသူ ျဖစ္၏။
၄။ အထူးသျဖင့္ စင္ၾကယ္ေသာစိတ္၌ အပါအ၀င္ျဖစ္ကုန္ေသာ မ်က္ေမွာက္ေသာ ကုိယ္၌ ခ်မ္းခ်မ္းသာ ေနမႈျဖစ္ကုန္ေသာ စ်ာန္ေလးပါးတုိ႔ကို အလုိ႐ွိတုိင္း ရ၏၊ မၿငဳိမျငင္ ရ၏၊ မပင္မပန္းဘဲ ရ၏။
၅။ ထုိေယာဂီသည္ တစ္ပါးမက မ်ားေသာ အျပား႐ွိေသာ ဣဒၶိ၀ိဓအဘိညာဏ္ကို ၿပီးေစႏုိင္၏၊ တစ္ေယာက္တည္း ျဖစ္လ်က္လည္း အမ်ားအျပား ျဖစ္သြား၏၊ အမ်ားအျပား ျဖစ္လ်က္လည္း တစ္ေယာက္တည္း ျဖစ္လာ၏၊ ကုိယ္ကုိ ထင္႐ွား ျဖစ္ေစ၏၊ ျဗဟၼာ့ျပည္တုိင္ေအာင္လည္း ကုိယ္ကုိ(မိိမိ) အလုိအတုိင္း ျဖစ္ေစႏုိင္၏။
၆။ ထုိေယာဂီသည္ အထူးသျဖင့္ သန္႔႐ွင္း စင္ၾကယ္ေသာ လူတုိ႔၏ နားထက္ သာလြန္ေသာ နတ္တုိ႔၏ နားႏွင့္တူေသာ ဒိဗၺေသာတ ဉာဏ္ျဖင့္ နတ္၌လည္း ျဖစ္ကုန္၊ လူ၌လည္းျဖစ္ကုန္ေသာ ေ၀းသည္လည္းျဖစ္ကုန္ နီးသည္လည္း ျဖစ္ကုန္ေသာ ႏွစ္မ်ဳိးေသာ အသံတုိ႔ကို ၾကားႏုိင္၏။
၇။ ထုိေယာဂီသည္ တစ္ပါးေသာ သတၱ၀ါ၊ တစ္ပါးေသာ ပုဂၢဳိလ္တုိ႔၏ စိတ္ကို မိမိစိတ္ျဖင့္ ပုိင္းျခား၍ သိ၏၊ တပ္မက္ျခင္း ရာဂႏွင့္တကြေသာ စိတ္ကုိလည္း တပ္မက္ျခင္း ရာဂႏွင့္တကြေသာ စိတ္ဟု သိ၏။ တပ္မက္ျခင္း ရာဂကင္းေသာ စိတ္ကိုလည္း တပ္မက္ျခင္း ရာဂကင္းေသာ စိတ္ဟု သိ၏။ အမ်က္ထြက္ျခင္း ေဒါသႏွင့္တကြေသာ စိတ္ကိုလည္း အမ်က္ထြက္ျခင္း ေဒါသႏွင့္တကြေသာ စိတ္ဟု သိ၏။ အမ်က္ထြက္ျခင္း ေဒါသကင္းေသာ စိတ္ကိုလည္း အမ်က္ထြက္ျခင္း ေဒါသကင္းေသာ စိတ္ဟု သိ၏။ ေတြေ၀ျခင္း ေမာဟႏွင့္တကြေသာ စိတ္ကိုလည္း ေတြေ၀ျခင္း ေမာဟႏွင့္တကြေသာ စိတ္ဟု သိ၏။ ေတြေ၀ျခင္း ေမာဟကင္းေသာ စိတ္ကိုလည္း ေတြေ၀ျခင္း ေမာဟကင္းေသာ စိတ္ဟု သိ၏။ က်ဳံ႕ေသာ သံခိတၱစိတ္ကုိလည္း က်ဳံ႕ေသာ သံခိတၱစိတ္ဟု သိ၏။ ပ်ံ႕လြင့္ေသာ ၀ိကၡိတၱစိတ္ကိုလည္း ပ်ံ႕လြင့္ေသာ ၀ိကၡိတၱစိတ္ဟု သိ၏။ ျမတ္သည္၏ အျဖစ္သုိ႔ေရာက္ေသာ မဟဂၢဳတ္စိတ္ကိုလည္း ျမတ္သည္၏ အျဖစ္သုိ႔ ေရာက္ေသာ မဟဂၢဳတ္စိတ္ဟု သိ၏။ ျမတ္သည္၏ အျဖစ္သုိ႔ မေရာက္ေသာ အမဟဂၢဳတ္စိတ္ကိုလည္း ျမတ္သည္၏ အျဖစ္သုိ႔ မေရာက္ေသာ အမဟဂၢဳတ္စိတ္ဟု သိ၏။ မိမိထက္ သာလြန္ေသာ တရား႐ွိေသာ သဥတၱရစိတ္ကိုလည္း မိမိထက္ သာလြန္ေသာ တရား႐ွိေသာ သဥတၱရစိတ္ဟု သိ၏။ မိမိထက္ သာလြန္ေသာတရားမ႐ွိေသာ အႏုတၱရစိတ္ကိုလည္း မိမိထက္ သာလြနေသာ တရားမ႐ွိေသာ အႏုတၱရစိတ္ဟု သိ၏။ တည္ၾကည္ေသာ သမာဟိတစိတ္ကိုလည္း တည္ၾကည္ေသာ သမာဟိတစိတ္ဟု သိ၏။ မတည္ၾကည္ေသာ အသမာဟိတစိတ္ကိုလည္း မတည္ၾကည္ေသာ အသမာဟိတစိတ္ဟု သိ၏။
လြတ္ေျမာက္ေသာ ၀ိမုတၱစိတ္ကုိလည္း လြတ္ေျမာက္ေသာ ၀ိမုတၱစိတ္ဟု သိ၏။ မလြတ္ေျမာက္ေသာ အ၀ိမုတၱစိတ္ကိုလည္း မလြတ္ေျမာက္ေသာ အ၀ိမုတၱစိတ္ဟု သိ၏။
၈။ ထုိေယာဂီသည္ မ်ားစြာေသာ ေ႐ွး၌ျဖစ္ဖူးေသာ ခႏၶာအစဥ္ကုိ ေအာက္ေမ့ႏုိင္၏။ ဤေ႐ွး၌ ျဖစ္ဖူးေသာ ခႏၶာအစဥ္ဟူသည္ အဘယ္နည္း၊ တစ္ဘ၀ကုိ လည္းေကာင္း၊ ႏွစ္ဘ၀တုိ႔ကုိ လည္းေကာင္း။ပ။ ဤသုိ႔ အျခင္းအရာႏွင့္တကြ ညႊန္ျပဖြယ္(အမည္အႏြယ္)ႏွင့္တကြ မ်ားစြာေသာ ေ႐ွး၌ ျဖစ္ဖူးေသာ ခႏၶာအစဥ္ကုိ ေအာက္ေမ့ႏုိင္၏။
၉။ ထုိေယာဂီသည္ အထူးသျဖင့္ စင္ၾကယ္ေသာ လူတုိ႔၏ မ်က္စိထက္သာလြန္ေသာ နတ္တုိ႔၏ မ်က္စိႏွင့္ တူေသာ ဒိဗၺစကၡဳဉာဏ္ျဖင့္ ေသဆဲ သတၱ၀ါ၊ ျဖစ္ေပၚဆဲ သတၱ၀ါ၊ ယုတ္ေသာ သတၱ၀ါ၊ ျမတ္ေသာ သတၱ၀ါ၊ အဆင္းလွေသာ သတၱ၀ါ၊ အဆင္းမလွေသာ သတၱ၀ါ၊ ေကာင္းေသာ လားရာ႐ွိေသာ သတၱ၀ါ၊ မေကာင္းေသာ လားရာ႐ွိေသာ သတၱ၀ါကို ျမင္ႏုိင္၏၊ ကံအားေလ်ာ္စြာ ျဖစ္ေပၚလာေသာ သတၱ၀ါတုိ႔ကို သိႏုိင္၏။
၁၀။ အာသေ၀ါတရားတုိ႔၏ ကုန္ခန္းျခင္းေၾကာင့္ အာသေ၀ါကင္းေသာ အရဟတၱဖုိလ္ သမာဓိႏွင့္ အရဟတၱဖုိလ္ပညာကို မ်က္ေမွာက္ေသာ ကုိယ္၏ အျဖစ္၌ပင္လွ်င္ ကုိယ္တုိင္ထူးေသာဉာဏ္ျဖင့္ သိလ်က္ မ်က္ေမွာက္ျပဳကာ ၀င္စား၍ ေနႏုိင္၏။ ။
Ref: ဥပရိပဏၰာသပါဠိေတာ္၊ သုံယုတၱပါဠိေတာ္၊ ၀ိဘဂၤပါဠိေတာ္၊ ပဋိသမၻိဒါမဂၢပါဠိေတာ္ႏွင့္ ပိဋကျမန္မာဘာသာျပန္က်မ္းမ်ား။