စတုဘုမၼိက မဟာသတိပ႒ာန္ ငွက္တြင္းဂုိဏ္း ႏွစ္ပတ္လည္သံဃာ့အစည္းအေ၀းက ၁၃၇၇ခု၊ နတ္ေတာ္လဆန္း ၁၃(၂၀၁၅ခု၊ ဒီဇင္ဘာလ ၂၄)ရက္ေန႔တြင္ ႏုိင္ငံေတာ္ ၾသ၀ါဒါစရိယ ေတာင္ငူၿမဳိ႕ စတုဘုမၼိကေက်ာင္းတုိက္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးကို ပဓာနနာယက ဂဏာဓိပတိ အျဖစ္တင္ေျမာက္ေတာ္မူၿပီး၊ အဂၢမဟာ သဒၶမၼေဇာတိကဓဇ မႏၱေလးၿမဳိ႕ စတုဘုမၼိကမဂၢင္ရိပ္သာ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးကုိ အႏုနာယက ဂဏာဓိပတိ အျဖစ္တင္ေျမာက္ေတာ္မူၾကပါသည္။ (စ-ဗ)

စတုဘုမၼိကမဟာသတိပ႒ာန္ငွက္တြင္းဂုိဏ္းတည္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး အပုိင္း(၂)

ေအာက္ျပည္ေအာက္ရြာ သာသနာျပဳခန္း

ငွက္တြင္းဆရာေတာ္ ဦးပ႑၀မွာ သက္ေတာ္ ( ၅၄ ) ႏွစ္ သိကၡာ (၃၄) ၀ါရ၍ မေထရ္ႀကီးတပါး ျဖစ္ေနေလၿပီ၊ သီေပါမင္း ပါေတာ္မူၿပီးေနာက္ တုိင္းျပည္ ၿငိမ္သက္ျခင္း မရွိေသးသည့္ ၁၂၄၈ - ခုႏွစ္ ၀ါဆုိလဆန္း ၈ ရက္ေန႔တြင္ ဆရာေတာ္ ဦးပ႑၀သည္ ေနာက္ပါ တပည့္ သံဃာ လူကပၸိယမ်ားျဖင့္ ေအာက္ျပည္ ေအာက္ရြာသုိ႔ စုန္ေတာ္မူသည္။

ဆရာေတာ္ ၾကြေရာက္လာသည့္လမ္းမွာ ကုန္းလမ္းခရီး မဟုတ္ေပ၊ ကၽြန္းသားႀကီးကုိ ထြင္း၍ ျပဳလုပ္ေသာ ေလွႀကီးျဖင့္ ေရလမ္းခရီး စုန္ေလသည္၊ စစ္ကုိင္း မင္း၀ံေတာင္တန္း ဧရာ၀တီျမစ္စဥ္ ေလွျဖင့္ စုန္ခဲ့ရာ ေလွေပၚမွာပင္ ၀ါဆုိရေလသည္။

ေလွေပၚတြင္ ၀ါကပ္ရင္းျဖင့္ ေအာက္ျပည္ ကြမ္းၿခံကုန္းၿမဳိ႕သို႔ ေတာ္သလင္းလျပည့္ေက်ာ္ ၈ ရက္ေန႔တြင္ ေရာက္သည္ဟု အဆုိရွိေလသည္၊ ဆရာေတာ္ ဦးပ႑၀သည္ ေရလမ္းတြင္ ေလွျဖင့္စုန္ရင္း ရပ္နားရာအရပ္ ၿမဳိ႕ရြာေဒသတြင္လည္း တရားေဟာေလသည္၊ ရပ္နားရာ ေလွဆိပ္မ်ားတြင္ ကုန္းေပၚသို႔ တက္ေရာက္ဆြမ္းခံသည္။

ဤသုိ႔ျဖင့္ တရြာ၀င္ တရြာထြက္ တၿမဳိ႔၀င္ တၿမဳိ႔ထြက္ၿပီးလွ်င္ ေရလမ္း ခရီးစဥ္အတုိင္း ေအာက္ျပည္ေအာက္ရြာသို႔ ၾကြေတာ္မူျခင္း ျဖစ္ေလသည္။

´အညာသားႀကီး ပက္လက္ေမ်ာ၊ ေအာက္မွာ တရားေဟာ`
ဟူ၍၎

´ေအာက္ျပည္ကုိစုံ ၿငိမ္းပုံကုိ ေျပာလုိက္ပါ့၊ သထုံျပန္ခါနီးမွ၊ မိသက္ႏွင့္ မိႀကီး၊ ေက်ာင္းေတာ္ ေဆာက္အၿပီး`
ဟူ၍၎ - တေဘာင္မ်ား တင္ႀကဳိ ေပၚလာသည္ဟု အဆုိရွိ၏။

အထက္ျပည္တြင္ ငွက္တြင္းဆရာေတာ္ႀကီးသည္ မိမိ က်င့္ႀကံအားထုတ္၍ ရရွိလာေသာ အသိဥာဏ္ပညာ ေဟာနည္း ျပကြက္မ်ားကို စတင္၍ ေဟာၾကားျခင္းမျပဳဘဲ ေလွႏွင့္စုန္၍ ေအာက္ပုိင္း ၿမဳိ႔ရႊာမ်ားသုိ႔ ၾကြေရာက္ၿပီး တရားမ်ားကုိ တီထြင္၍ ေဟာေတာ္မူသည္။



သာယာ တင့္ဆုံး ကြမ္းၿခံကုန္း

ကြမ္းၿခံကုန္းၿမဳိ႔တြင္ သဂၤဇာ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ တပည္တဦး ရွိႏွင့္ေလသည္၊ ဘြဲ႔ေတာ္မွာ ဦးဥကၠ႒၊ ဆရာေတာ္ ဦးဥကၠ႒သည္ ကြမ္းၿခံကုန္းၿမဳိ႔ လယ္ေပၚေက်ာင္းတုိက္တြင္ သီတင္းသုံးေလသည္၊ လယ္ေပၚေက်ာင္းတုိက္မွာ ကြမ္းၿခံကုန္းၿမဳိ႔၏ အေရွ႕ပုိင္း အရပ္၌ တည္ရွိေလသည္။

လယ္ေပၚေက်ာင္းဘုန္းႀကီး ဦးဥကၠ႒သည္ မိမိဆရာျဖစ္ေသာ သဂၤဇာဆရာေတာ္အား စာေပပရိယတ္ တတ္ကၽြမ္း၍ ပဋိပတ္လုပ္ငန္း ဦးစီးတည္ေထာင္ႏုိင္ေသာ ဘုန္းႀကီးတပါး ေရြးခ်ယ္ေစလႊတ္ေပးရန္ ေလွ်ာက္ထား ေတာင္းဆုိဘူးခဲ့သည္။

ထုိအခါ သဂၤဇာဆရာေတာ္ႀကီး၏ ေစလႊတ္ခ်က္အရ ေရာက္လာေသာ ဦးပ႑၀အား လယ္ေပၚဘုန္ႀကီး ဦးဥကၠ႒လည္း ၀မ္းေျမာက္စြာ ႀကဳိဆုိခဲ့ေၾကာင္း အစဥ္အလာစကား ရွိ၏။

ဦးပ႑၀သည္ လယ္ေပၚေက်ာင္းမွာပင္ ေနလ်က္ စာေပက်မ္းဂန္ကိုလည္း ပုိ႔ခ်သည္၊ တရားေဟာျခင္းျဖင့္လည္း သာသနာ ျပဳေနေလသည္။ ဦးပ႑၀ ယူဆေသာ တရားမ်ားကိုလည္း ရွင္းလင္း ထုတ္ေဖာ္ေနေလသည္၊ ပရိယတၱိ ဗဟုသုတ ၾကြယ္၀ျပည့္စုံေသာ ဆရာေတာ္ ဦးပ႑၀၏ စာေပပုိ႔ခ်မႈ၊ တရားေဟာေျပာမႈမ်ားေၾကာင့္ ကြမ္းၿခံကုန္းၿမဳိ႔ႏွင့္ ပတ္၀န္းက်င္တြင္ ဦးပ႑၀၏ ဂုဏ္သတင္းမွာ ျပန္႔သင္းေနေလၿပီ၊ လယ္ေပၚဂုိဏ္းသံဃာ အုပ္စုကလည္း ေက်နပ္ေတာ္မူၾကၿပီး လူဒါယကာမ်ားလည္း သဒၶါတုိးပြားလ်က္ ဦးပ႑၀၏ စြမ္းရည္မ်ားကို သိျမင္ ေတြ႔လာသည္၊ လယ္ေပၚဂုိဏ္း ႀကီးပြားရန္ ေစာင့္ေရွာက္အုပ္ခ်ဳပ္ႏုိင္မည့္ ပုဂၢဳိလ္ဟု ယူဆ အားကုိးလာေလသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ဦးပ႑၀ ကြမ္းၿခံကုန္းသို႔ ၾကြရာ ေနာက္တႏွစ္ ၁၂၄၉ ခုႏွစ္မွာပင္ လယ္ေပၚဂုိဏ္းဦးစီးရန္ အဆုိျပဳေလသည္၊ လယ္ေပၚဂုိဏ္း၏ က်ယ္ျပန္႔သည္မွာ ကြမ္းၿခံကုန္းေတာင္ပုိင္း ေျမာက္ပုိင္းႏွင့္ မုတ္ကၽြန္းေဒသမ်ား ျဖစ္သည္၊ ေက်ာင္းေပါင္း ( ၃၀၀ ) ခန္႔လည္း ရွိသည္။

ကြမ္းၿခံကုန္းပတ္၀န္းက်င္ မုတ္ကၽြန္းအပါအ၀င္ေက်ာင္းေပါင္း ၃၀၀ ခန္႔တုိ႔ကို ထိန္းသိမ္းဦးစီး၍ သာသနာျပဳရန္ ဦးပ႑၀အား လႊဲအပ္ေလေတာ့သည္။

လယ္ေပၚဂုိဏ္းႏွင့္ သံဃာအစုံအညီ၏ ဆႏၵလည္း တူညီေလသည္၊ ဦးပ႑၀အား လယ္ေပၚဂုိဏ္း၏ ဦးစီး ဂဏာစရိယ ဂဏပါေမာကၡ အျဖစ္ တင္ေျမွာက္ၾကသည္၊ ထုိအခါမွစ၍ ဆရာေတာ္ဦးပ႑၀သည္ လယ္ေပၚဂုိဏ္း ဦးစီး ျဖစ္ေတာ္မူခဲ့ေလသည္။


လယ္ေပၚဂုိဏ္း၏ လႈိင္းဂယက္

မူလရွိေနေသာ လယ္ေပၚဆရာေတာ္ ဦးဥကၠ႒သည္ ၁၂၅၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူ၍ ဂုိဏ္း၀င္ သံဃာမ်ားက အႏၲိမစ်ာပန ခမ္းနားတင့္တယ္စြာျပဳလုပ္က်င္းပၾကသည္၊ စ်ာပန တာ၀န္ကိစၥမ်ား ၿပီးလွ်င္ လယ္ေပၚဂုိဏ္း၀င္ သံဃာမ်ား အစုံအညီ စည္းေ၀းၾကျပန္သည္၊ ယင္းအစည္းအေ၀း၌ ငွက္တြင္းဆရာေတာ္ ဦးပ႑၀က -

´ဘုရား အဆူဆူ သယမၻဴတုိ႔ စင္ျဖဴေသာသာသနာ စည္ပင္ထြန္းကားေရးအတြက္ အနာသ၀ါ အာဇီ၀႒မၼက သီလကို သရဏဂုံႏွစ္မ်ဳိးႏွင့္ သီလေပးရန္`
ဆႏၵျပဳ၍ တုိက္တြန္းေတာ္မူေလသည္။

တဖန္တုံ -
´အစဥ္အလာအားျဖင့္ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကေသာ ဘုန္းႀကီးပ်ံမ်ား ႏွစ္ရွည္ လရွည္ထားျခင္း ေငြေၾကးအကုန္အက်ခံ၍ သၿဂၤိဳဟ္ျခင္း ရဟန္းခံ ရွင္ျပဳ အလွဴအတန္းမ်ား ပြဲလမ္းသဘင္ ထည့္သြင္း ျပဳလုပ္ျခင္း စေသာ သာသနာေရး၌ ပကာသနဘက္သည့္ ျပဳလုပ္ျခင္းမ်ဳိးကို ေတာ္လွန္ပစ္ရန္`

ဆႏၵျပဳတုိက္တြန္းျပန္ေလသည္၊ မိမိတုိ႔ လယ္ေပၚဂုိဏ္း အဖြဲ႔၀င္ သံဃာမ်ား မိမိတုိ႔ပုိင္ဆုိင္သည့္ ေက်ာင္းအာရာမ္အတြင္း မိမိတုိ႔ ၾသဇာလႊမ္းမုိးရာေဒသမ်ား၌ ခြင့္မျပဳထုိက္ေၾကာင္းကို လည္း အဆုိတင္ေလသည္။

ဆရာေတာ္ဦးပ႑၀မွာ ဘာသာေရး၌ ပကာသနလႊမ္းမုိးျခင္းကို မ်က္ေမြးစူးဟန္ရွိ၏၊ တုပခမ္းနားစြာက်င္းပျခင္းကိုလည္း ၾကည့္လုိျမင္လုိေတြ႔လုိစိတ္ ရွိဟန္လည္းမတူ၊ သာသနာေရး သက္သက္ထက္ ပကာသနအေရးက အေလးသာေနျခင္းကို ျပဳျပင္လုိဟန္ ရွိေတာ္မူ၏။

သုိ႔ေသာ္ သတၱ၀ါတုိ႔ စရုိက္ျခင္းက မတူညီၾကပါ၊ ဆရာေတာ္ ဦးပ႑၀၏ ယူဆခ်က္ ေဟာေျပာ အဆုိျပဳခ်က္တုိ႔ကို အခ်ဳိ႕ ဂုိဏ္သံဃာမ်ားက ေက်နပ္လက္ခံႏုိင္ၾက၏၊ အခ်ဳိ႕ကလက္ခံျခင္း မရွိႏုိင္၊ လက္မခံႏုိင္ျခင္းမွာလည္း မိရုိးဖလာ လမ္းစဥ္မူေဟာင္းမ်ားအရ အရုိးစြဲေနၾကသည့္ ပုဂၢဳိလ္မ်ား ျဖစ္ၾကေပလိမ့္မည္။

ငွက္တြင္းဆရာေတာ္မွာ ေလာကုတၱရာ စတုဘုမၼိက သတိပ႒ာန္က်င့္စဥ္မူသစ္ကုိ တီထြင္ေလသည္၊ ေရွးအစဥ္အလာအရ လမ္းစဥ္မူေဟာင္းျဖစ္ေသာ သူေတာ္ေကာင္းတုိ႔အက်င့္ ပုညႀကိယာ၌သာ အားရေၾကနပ္သူမ်ားက ဆရာေတာ္အား ဆန္႔က်င့္ၾကေလသည္။

ဤသို႔အားျဖင့္ ေရွးအစဥ္အလာ က်င့္စဥ္ မူေဟာင္း ႀကဳိက္သူမ်ားႏွင့္ အသစ္တီထြင္ေသာ အရိယာက်င့္စဥ္မ်ားကို လက္ခံၾကသူုတို႔ အခ်င္းခ်င္း သေဘာထားအယူအဆမွ စ၍ ကြဲျပားမႈ ျဖစ္လာၾကသည္ဟု ဆုိႏုိင္၏။

ဆရာေတာ္ႀကီး အဖုိ႔မွာ အသစ္တီထြင္ ေဟာေျပာၿမဲသာ ေဟာေျပာလ်က္ ေနေလသည္၊ က်င့္ႀကံ အားထုတ္ခဲ့ေသာ လက္ေတြ႔တရား၏ သေဘာအယူအဆကုိပင္ ျပတ္သားရဲတင္းစြာ ေဟာေျပာေနေလသည္၊ ဆရာေတာ္၏ ေဟာေျပာ ယူဆခ်က္အတုိင္း လုိက္နာၾကေသာ ရဟန္းသံဃာ လူပရိသတ္လည္း တေန႔တျခား တုိးပြားလာေလသည္။


ဂုိဏ္းသီးျခား ျဖစ္လာျခင္း

ထုိအခ်ိန္မွစ၍ သာသနာေရး၌ ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ က်င့္နည္း ေဟာနည္း အသြင္ျခားလ်က္ ဂုိဏ္းသီး ျဖစ္လာေလသည္၊ ေရႊမင္း၀ံေတာင္ ငွက္တြင္းေခ်ာင္တြင္ သီတင္းသုံးေသာ ဌာနကို အစြဲျပဳလ်က္ ဆရာေတာ္ႀကီးႏွင့္ အေပါင္းပါဂုိဏ္း ၀င္တုိ႔အား ငွက္တြင္းဂုိဏ္း ဟူ၍ ေခၚၾကေလသည္၊ ေရႊမင္း၀ံေတာင္၌ သီတင္းသုံးခဲ့ဘူးသျဖင့္ ေရႊမင္း၀ံဂုိဏ္း ဟူ၍လည္း ေခၚၾကေလသည္၊ ငွက္တြင္းဂုိဏ္း၀င္ ပရိသတ္ အေပါင္းတုိ႔ ေကာင္းစြာေဆာက္တည္ေသာ အာဇီ၀႒မက သီလကို အစြဲျပဳ၍ အာဇီ၀႒မကဂုိဏ္း ဟူ၍၎ - ယင္းဂုိဏ္းသူ ဂုိဏ္းသားတုိ႔ အေလးအနက္ က်င့္မွတ္ရေသာ သတိပ႒ာန္ အစြဲျပဳ၍ သတိပ႒ာန္ဂုိဏ္း ဟူ၍၎ ေခၚၾကျပန္ေလသည္။

ထုိ႕ျပင္ ဂုိဏ္း၀င္ ပရိသတ္တုိ႔အား ေဟာၾကားျပသေသာ စတုဘုမၼိကမဂၢင္တရားေတာ္ကုိ အေၾကာင္းျပဳလ်က္ စတုဘုမၼိကမဂၢင္ဂုိဏ္း ဟူ၍လည္း ေခၚၾကျပန္ေလသည္။


ပါရမီ စံေက်ာင္းတုိက္ တည္ျခင္း

သာသနာေရး၌ အားေပးၾကေသာ ကြမ္းၿခံကုန္း ၿမဳိ႔သူ ၿမဳိ႔သားတုိ႔သည္ လယ္ေပၚဂုိဏ္း၀င္ ပရိသတ္မ်ားႏွင့္ စကားနည္းရန္စဲ ျဖစ္ၾကေစရန္ စီစဥ္ေဆာက္ရြက္ၾက ေလသည္၊ ဆရာေတာ္ႀကီးအား ယင္းလယ္ေပၚေက်ာင္းတုိက္မွ ေရႊ႕ေျပာင္း သီတင္းသုံးလွ်င္ စကားနည္းရန္စဲ ျဖစ္လိမ့္မည္ဟူ၍လည္း ယူဆၾကသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ မူလလယ္ေပၚေက်ာင္းတုိက္ႏွင့္ ေခ်ာင္းတခုျခားေသာ ဥယ်ာဥ္ၿခံေျမကို ေက်ာင္းအသစ္ တည္ေဆာက္ ႏုိင္ရန္ ကြမ္းၿခံကုန္းၿမဳိ႕မွ ေဒၚႀကီးႀကီးက လွဴဒါန္းေလသည္၊ ယင္း ဥယ်ာဥ္ၿခံေျမမွာ ကြမ္းၿခံကုန္းၿမဳိ႕ အေရွ႕ပိုင္းအရပ္၌ ရွိ၍ ၁၀ - ဧကႏွင့္ ဒသမ ၂၀ ခန္႔ရွိသည္။

[ မွတ္ခ်က္။ ။ ဤစတုဘုမၼိကငွက္တြင္းဂုိဏ္းတြင္ အမ်ားအားျဖင့္ ဌာနတုိင္းလုိပင္ အမ်ဳိးသမီးတုိ႔က ဦးေဆာင္ဖြင့္လွစ္ၾကသည္ကုိ ေတြ႔ရ၏၊ စတုဘုမၼိက ငွက္တြင္းဂုိဏ္း ရိပ္သာ ႀကီးမ်ားကို ၾကည့္ပါ။
၁ - ပထမငွက္တြင္းေခ်ာင္ ေက်ာင္းအမ ေၾကးျမွင္မိဖုရားႏင့္ ထိပ္စုႀကီး မင္းသမီး။ ၂ - ကြမ္းၿခံကုန္းၿမဳိ႔ ပါရမီ စံေက်ာင္းအမ ေဒၚႀကီးႀကီး အမွဴးျပဳေသာ မိသားစု။ ၃ - မင္းလွၿမဳိ႔ စတုဘုမၼိက ေက်ာင္းအမ ေဒၚေငြသက္ႏွင့္ မိသားစု။ ၄- သထုံၿမဳိ႔ ေဒၚသက္ႏွင့္ ေဒၚႀကီး။ ၅ - ရန္ကုန္ၿမဳိ႔ ၅၃လမ္း စတုဘုမၼိက ေက်ာင္းအမ ေဒၚေငြသက္။ ၆- မႏၲေလးၿမဳိ႔ စတုဘုမၼိကမဂၢင္ရိပ္သာမ်ား ႏွင့္ ပရိယတၱိစာသင္တုိက္မ်ား ေက်ာင္းအမႀကီး ေဒၚဦး မယ္ေတာ္ႀကီး ေဒၚေတာ္။ ၇ -  ျမင္းမူၿမဳိ႔ စတုဘုမၼိကမဂၢင္ရိပ္သာ ေက်ာင္းအမ ေဒၚၾကင္လွ်ံ ႏွင့္ ေဒၚသိန္႔ညြန္႕တုိ႔ မိသားစုမ်ား။ စသည္တုိ႔ ျဖစ္၏ ]

ထုိၿခံေျမ၌ ေဒၚႀကီးႀကီးႏွင့္ မိသားစုတုိ႔က မ,တည္၍ ၿခံေျမ လွဴရုံမက သီတင္းသုံးရန္ ေက်ာင္းမ်ားကိုလည္း ေဆာက္လုပ္ေလသည္၊ ဆရာေတာ္ႀကီးအား ၾကည္ညဳိရင္း ရွိၾကေသာ ဦးပန္ရည္ႏွင့္ မိသားစု၊ အမိန႔္ေတာ္ရ ဦးဆင္ႏွင့္ မိသားစု၊ ေဆးဆရာႀကီး ဦးသင္ႏွင့္ မိသားစု တုိ႔ကလည္း ေက်ာင္း သိမ္ ဇရပ္ ဓမၼာရုံ ေရတြင္း ေရကန္ စေသာ သာသနိကအေဆာက္အဦတုိ႔ကုိ ေဆာက္လုပ္၍ အသီးသီး လွဴဒါန္းၾကေလသည္။

ဆရာေတာ္သည္ ေနာက္ပါ တပည့္သံဃာ ကပၸိယ ေက်ာင္းသားတုိ႔ႏွင့္ အတူ စတုဘုမၼိက သာသနာျပဳႏုိင္ရန္ လယ္ေပၚ ေက်ာင္းတုိက္မွ ပါရမီစံေက်ာင္းေတာ္တုိက္သစ္သုိ႔ သကၠရာဇ္ ၁၂၅၁ - ခုႏွစ္က ေရႊ႕ေျပာင္းသီတင္း သုံးေတာ္ မူေလသည္။

ထုိစဥ္က ဆရာေတာ္ႀကီး၏ တူအရင္း သိကၡာ ၁၀ - ၀ါရ ဦးေဇာတာဘိဓဇ ရဟန္းေတာ္အား မႏၲေလးၿမဳိ႔ေတာ္တြင္ ပညာသင္ၾကားေနရာမွ ေခၚယူခဲ့ေလသည္။

သာသနာျပဳရန္  ဆရာေတာ္ႀကီး လက္ခံေသာ ပါရမီစံေက်ာင္းတုိက္သစ္ကိုလည္း တူေတာ္ ဦးေဇာတာဘိဓဇအား စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ရန္ လႊြဲအပ္ေလသည္၊ ပရိယတ္ ပဋိပတ္သာသနာလုပ္ငန္းတုိ႔ကုိ ဘုရားအလုိေတာ္က် စည္းမ်ဥ္းသစ္ မူသစ္မ်ား ေရးဆြဲစီစဥ္ေလသည္၊ ထုိစဥ္က ဦးေဇာတာဘိဓဇႏွင့္အတူ ဦးပါဠိ ဦးကိတၱိ ဦးဇာဂရ ဦးနရိႏၵ ဦးပ႑ိတ ဦးေနယ် ဦးတိေလာက စေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ား သာမေဏ ႏွစ္က်ိပ္ေက်ာ္တုိ႔ႏွင့္ ေက်ာင္းသား ကပၸိယမ်ားလည္း ရွိေနေလသည္။

ဦးေဇာတာဘိဓဇသည္ ေက်ာင္းတုိက္ရွိ ရဟန္း သာမေဏတုိ႔အား စာေပပုိ႔ခ်ေလသည္၊ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ပဋိပတ္က်င့္စဥ္ မူသစ္လမ္းစဥ္ အရ ေက်ာင္းဒကာတုိ႔ႏွင့္ ပရိသတ္တုိ႔အား ေဟာၾကားဆုံးမလ်က္ ေနေလသည္။


နယ္လွည့္ သာသနာျပဳျခင္း

ငွက္တြင္း ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ ပါရမီစံေက်ာင္းတုိက္တြင္ ရံဖန္ရံခါ သီတင္းသုံးလ်က္ရွိေလသည္၊ အထူးသျဖင့္ ေအာက္ျမန္မာျပည္ အျမဳိ႔ျမဳိ႔အနယ္နယ္သို႔ လွည့္လည္ၾကြေရာက္၍ သာသနာျပဳသည့္ အခ်ိန္က မ်ားေလသည္။

ထုိစဥ္က ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ဂုဏ္သတင္းကား ေအာက္ျမန္မာျပည္၌ ျပန္႔ႏွံ႔ထင္ရွားလ်က္ရွိေလသည္၊ ´ပန္းသတင္းေလညွင္းေဆာင္ယူ` ဆုိသကဲ့သုိ႔ ေအာက္ျမန္မာျပည္ အၿမဳိ႔ၿမဳိ႔အနယ္နယ္ ပတ္၀န္းက်င္အရပ္ေဒသမ်ားမွ သူေတာ္ေကာင္းပရိသတ္မ်ားမွာ ပ်ားပန္းခတ္မွ် လႈပ္ရွားလ်က္ ဆရာေတာ္ႀကီးအား ၀ုိင္းအုံၾကေလသည္၊ ၾကည္ညဳိသဒၶါလည္း တုိးပြားၾကေလသည္။

ဆရာေတာ္ႀကီး တရားေတာ္အယူအဆမ်ားကုိ နားလည္ခြင့္ ေတြးဆခြင့္ ဆင္ျခင္ခြင့္ မရွိၾကေသးေသာ သူေတာ္ေကာင္းတုိ႔မွာ စတုဘုမၼိကက်င့္စဥ္တုိ႔ကုိ နားလည္ခြင့္ ေတြးဆခြင့္ ဆင္ျခင္ခြင့္ ရရွိၾကရေပၿပီ၊ သံသရာ၀ဋ္အတြင္းမွ လြတ္ကင္းႏုိင္ေသာ လမ္းမ်ား ရွိပါေသးသည္ ဟု ေက်နပ္ေနၾကေလသည္။

ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ တပည့္ပရိသတ္မ်ား ၿခံရံလ်က္ ေက်ာင္းအမႀကီး ေဒၚေရႊစည္အမွဴးျပဳေသာ ပုဂၢဳိလ္မ်ား၏ ပင့္ေလွ်ာက္ခ်က္အရ ေဒးဒရဲၿမဳိ႔နယ္ ေတာ္ကမယ္ရြာသုိ႔ ၾကြေရာက္၍ အရိယာလမ္းစဥ္ မဂၢင္တရားမ်ားကို ေဟာၾကားျပသေတာ္မူသည္၊ ထုိရြာႀကီးတြင္ စတုဘုမၼိကေက်ာင္းသစ္ ေဆာက္လုပ္ျခင္းကို အလွဴခံၿပီးလွ်င္ သာသနာျပဳေလေတာ့သည္။

ငွက္တြင္း ဆရာေတာ္သည္ စစ္ကုိင္း မင္း၀ံေတာင္တန္းတြင္ ဧကစာရီ တကုိယ္တည္း တရားအားထုတ္ က်င့္သုံးေနထုိင္လ်က္သာ ရွိသည္၊ ယခုလုိ ဒကာ ဒကာမမ်ား မိမိေခတၱေနရာဌာနသို႔ ၀င္ထြက္သြားလာၿပီး ေနၾကသူမ်ားအား တရားေရေအး တုိက္ေကၽြးေနရပါျငားလည္း ဆႏၵေတာ္ အလုိမျပည့္ဘဲရွိ၏၊ တပါးတည္း ဧကစာရီက်င့္သုံးလုိေသာ ဆႏၵ သာလွ်င္ အဓိက ျဖစ္၏။

သုိ႔ရာတြင္ အမ်ားစု ျဖစ္ေသာ ေ၀ေနယ် သတၱ၀ါ အားလုံးတုိ႔က အေၾကာင္းျပခ်က္ခုိင္လုံစြာ အႀကိမ္ႀကိမ္ေလွ်ာက္ထားၾကသျဖင့္ နယ္လွည့္၍ သာသနာျပဳေနရေလသည္။

ဆရာေတာ္ႀကီး၏ သတိပ႒ာန္တရားေတာ္ကုိ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ျပသမႈေၾကာင့္ သတၱ၀ါတုိ႔မွာ ဘုတသိ မဟုတ္ဘဲ ဒိ႒သိ အျဖစ္ မ်ားျပားလာခဲ့၏။

ဆရာေတာ္ႀကီး မူလသီတင္းသုံးရာ ကြမ္းၿခံကုန္းၿမဳိ႔သာမဟုတ္ ေအာက္ျမန္မာျပည္ ႏုိင္ငံအနီးအေ၀း ၿမဳိ႔ရြာေဒသမ်ားမွလည္း ဆရာေတာ္အား ပင့္ေဆာင္၍ တရားနာယူၾက၏၊ တလထက္ တလ တႏွစ္ထက္ တႏွစ္ ဆုိသလုိ တုိးတတ္မ်ားျပားလာခဲ့၏။

ဆရာေတာ္ႀကီး တရားပြဲမ်ား က်င္းပေရးအတြက္ ယုိင္းပင္းႀကံစည္ၾကကုန္၏၊ ဆရာေတာ္ႀကီးအား အၿမဳိ႔ၿမဳိ႔အနယ္နယ္သုိ႔ ၾကြေရာက္ေတာ္မူရန္ ပင့္ေလွ်ာက္ၾက၏။

သာသနာျပဳရာ၌ ဘုရားရွင္၏ၾသ၀ါဒအတုိင္း က်င့္သုံးေတာ္မူလ်က္ တၿမဳိ႔မွ တၿမဳိ႔၊ တနယ္မွ တနယ္၊ တရြာမွ တရြာ၊ တေတာင္ေက်ာ္ တေတာင္ထြက္လ်က္ ယာဥ္ျဖင့္တမ်ဳိး ေျခလ်င္တဖုံ က်ရာႀကဳံရာယာဥ္တုိ႔ျဖင့္ ပင္ပန္းဆင္းရဲခံကာ ၾကြေရာက္ သာသနာျပဳေတာ္မူခဲ့၏။

ဘုရားရွင္သည္ ေ၀ေနယ်သတၱ၀ါတုိ႔အား ဒုကၡ၀ဋ္တြင္းမွ လြတ္ကင္းရန္ အလုိငွာ တရပ္မွ တရပ္၊ တၿမဳိ႔မွ တၿမဳိ႔ မရပ္မနားေသာ ခရီးျဖင္း ေဒသစာရီ လွည့္လည္ေတာ္မူ၍ သစၥာအၿမဳိက္တရားကို ေဟာၾကားေတာ္မူသကဲ့သို႔ ျဖစ္၏။

က်ဳိက္လတ္ မအူပင္ ဖ်ာပုံ စေသာ ၿမဳိ႔နယ္မ်ားသုိ႔လည္း၎ ရန္ကုန္ အင္းစိန္ ဟံသာ၀တီ စေသာ ၿမဳိ႔ႀကီးျပႀကီး ေဒသႀကီးမ်ားသုိ႔၎ ဒကာတုိ႔ ပင့္ေလွ်ာက္ခ်က္ကုိ လက္ခံေတာ္မူၿပီးလွ်င္ စတုဘုမၼိက သာသနာျပဳေလ၏။

ဆရာေတာ္၏ ယူဆခ်က္ ေဟာေျပာခ်က္မ်ားကို ျပန္႔ႏွံသည္ထက္ ျပန္႔ႏွံေစရန္ က်မ္းစာအုပ္မ်ား ပုံႏွိပ္ထုတ္ေ၀သည္။

ဆရာေတာ္ႀကီး သာသနာလကၤာရ ပဋိပတၱိက်မ္းသည္ ထုိအခိ်န္ ( ၁၂၅၂- ခုႏွစ္ ) ကပင္ ဦးစြာေပၚလာေပသည္၊ က်မ္းစာအုပ္မ်ား အဆက္မျပတ္ ထြက္ေပၚေသာအခါ ငွက္ဂုိဏ္း၀ါဒ အယူအဆ ျပန္႔ႏွံေတာ့မည္ဟု စုိးရိမ္မကင္းရွိလာသည္ႏွင့္အမွ် ဆန္႔က်င္ၾကသူတုိ႔အား ဆရာေတာ္ႀကီး ကုိယ္တုိင္ ေခ်ပျခင္း မျပဳသည့္အျပင္ တပည့္သံဃာပရိသတ္တုိ႔ကိုလည္း ေခ်ပရန္ ခြင့္မျပဳ။

´မွန္သည့္အလုပ္၊ ဟုတ္သည့္သေဘာ၊ မတိမ္ေကာ၊
ႀကဳံေသာေခတ္မွာ၊ သာသနာ၊ မွန္စြာ တုိးတက္မည္`

ဟူေသာ ေဆာင္ပုဒ္အတုိင္း ေနၾကေစရန္ ဆုံးမ၏။


ရွိခုိးမႈ နည္းသစ္ထြင္

တေန႔သ၌ ငွက္တြင္းဆရာေတာ္ႀကီးသည္ ပုသိမ္ခရုိင္ ေရၾကည္ၿမဳိ႔သို႔ ၾကြေရာက္၍ တရားေဟာေလသည္၊ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ တရားပြဲဆုိလွ်င္ ပရိသတ္ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာ ရွိသည္၊ အခ်ုိ႕ကား ဆရာေတာ္၏ တရားအယူအဆမ်ားကို ႏွစ္သက္၍ တရားနာယူၾက၏၊ အခ်ုိ႕မွာ ဂုိဏ္းသီးျခားတီထြင္ေဟာၾကားျပသျခင္းကို စုံစမ္းေလ့လာၾက၏၊ တရားနာပရိသတ္မ်ားတြင္ ဂုိဏ္းေပါင္းစုံပါ၀င္ၾက၏၊ ဒါြရဂုိဏ္း လက္ေအာက္ခံ ဒကာ ဒကာမမ်ားလည္းပါသည္၊ ( သုဓမၼာ ) ကံဂုိဏ္း၀င္ ဒကာ ဒကာမမ်ားလည္းပါသည္။

ဂုိဏ္းေပါင္းစုံ ပရိသတ္မ်ား ပါ၀င္၍ သီလခံယူ ေဆာက္တည္ၾကေသာအခါ ကိုယ့္နည္း ကုိယ့္ဟန္အယူျဖင့္ သီလခံယူၾကသည္၊ ဒါြရဂုိဏ္း၀င္မ်ားက သီလခံယူအံ့ေသာအခါ ရွိခုိးကန္ေတာ့ၾကလွ်င္ ဒါြရကရုိဏ္းျဖင့္ ´ကာယဒါြရ ၀စီဒါြရ မေနာဒါြရ` ဟူ၍ ဒါြရကရုိဏ္းးခံလ်က္ ရွိခုိးကန္ေတာ့ၾကသည္။

ထုိနည္းအတူ ( သုဓမၼာ ) ကံဂုိဏ္း၀င္ ပရိသတ္တုိ႔ကလည္း ´ကာယကံ ၀စီကံ မေနာကံ` ဟူ၍ ကမၼပုဒ္အရ ကံ ကရုိဏ္းခံခ်က္ ရွိခုိးကန္ေတာ့ၾကရာ၌ ျပႆနာ ေပၚေပါက္ ႏုိင္ဖြယ္မရွိ၊ ေထာင္ေပါင္း မ်ားစြာေသာ ပရိသတ္တုိ႔တြင္ ကံ ႏွင့္ ဒါြရဂုိဏ္း၀င္ ပရိသတ္မ်ား ပါရွိေနသျဖင့္ ကံ ဒါြရ၀ါဒီပုဂၢဳိလ္တုိ႔သည္ မိမိတုိ႔ဂုိဏ္းအယူအဆအတုိင္းသာ ရွိခုိးကန္ေတာ့ၾကမည္ ျဖစ္သည္၊ ဒါြရဂုိဏ္း၀င္ ပုဂၢဳိလ္မ်ားကလည္း ကံဂုိဏ္း၀င္ မ်ားကဲ့သုိ႔ ´ကာယကံ` စသည္ဆုိ၍ ရွိခုိးကန္ေတာ့ၾကမည္ မဟုတ္၊ ကံ ဂုိဏ္း၀င္မ်ားကလည္း ဒါြရကဲ့သို႔ ´ကာယဒြါရ` စသည္ဆုိ၍ ေနာက္လုိက္ ွရွိခုိးကန္ေတာ့ ၾကမည္ မဟုတ္ပါ။

ဆရာေတာ္ႀကီးမွာ မ်ားစြာအက်ပ္အတည္းႏွင့္ ရင္ဆုိင္ေတြ႔ေနေလသည္၊ သုိ႔ေသာ္ ဆရာေတာ္ႀကီးကား သာမန္ပုဂၢဳိလ္ မဟုတ္ေပ၊ ဤတရားပြဲသို႔ ေထာင္ခ်ီလာသည့္ ကံ ဒါြရ ႏွစ္ဂုိဏ္းလုံး ေက်နပ္ႏုိင္မည့္ ရွိခုိးကန္ေတာ့နည္း မူသစ္ တီထြင္ရမည္သာ ျဖစ္သည္။

ရွိခုိးကန္ေတာ့ၾကရာ၌ ကံ ဒါြရ ႏွစ္ဂုိဏ္းလုံး ေက်နပ္ လက္ခံႏုိင္ေသာ နည္းသစ္ တီထြင္ေလသည္၊ ထုိနည္းကား - ကံ ဒါြရတုိ႔ ကန္ေတာ့နည္း မဟုတ္ဘဲ ´ကာယပဏာမ၊ ၀စီပဏာမ၊ မေနာပဏာမ´ ဟူ၍ ပဏာမ ကရုိဏ္းခံလ်က္ ရွိခုိးကန္ေတာ့ၾကရန္ျဖစ္ေလသည္၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ႀကီး တရားပြဲသို႔ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာေသာ ပရိသတ္တုိ႔ ေရွးဦးစြာ ရွိခုိးကန္ေတာ့ ၾကရေသာအခါ ကံ ဂုိဏ္းအႀကဳိက္ ကာယကံ စသည္ - ဒါြရဂုိဏ္း အႀကဳိက္ ကာယဒါြရ စသည္ မဆုိၾကေစဘဲ ကာယပဏာမ စသည္ ဆုိေစျခင္းျဖင့္ ပရိသတ္အားလုံး လက္ခံေၾကနပ္ လုိက္နာၾက - ရွိခုိးကန္ေတာ့ၾကသည္ဟု အစဥ္အလာ စကားတရပ္ရွိေလသည္၊ ကံ ဒါြရႏွစ္ပကၡလုံး လုိက္နာ က်င့္သုံးႏုိင္သည့္ နည္းသစ္တခု တီထြင္လုိက္ျခင္းမွာ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ထူးျခားခ်က္ ျဖစ္သည္၊ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ တရားပြဲလည္း ပုိ၍စည္ကားၿပီး ပုိ၍ႏွစ္သက္ၾကသူ မ်ာခဲ့ေလသည္။

ကံဂုိဏ္း၀င္မ်ား၏ ကာယကံ ၀စီကံ မေနာကံ ကဲ့သုိ႔ ဒါြရဂုိဏ္း၀င္တုိ႔၏ ကာယဒြါရ ၀စီဒြါရ မေနာဒါြရ အျဖစ္ျဖင့္ သီးျခားေပၚထြက္လာသည့္ နည္းတူ မဟာသတိပ႒ာန္ ငွက္တြင္းဂုိဏ္း၀င္မ်ား ရွိခုိးကန္ေတာ့ ၾကေသာအခါ ´ကာယပဏာမ ၀စီပဏာမ မေနာပဏာမ` ဟူေသာ ´ပဏာမ` ကရုိဏ္းခံလ်က္ ရွိခုိးကန္ေတာ့နည္း မူသစ္ ေပၚလာေပသည္။

ကံ - ဒါြရ ကရုိဏ္းခံ၍ ရွိခုိးကန္ေတာ့နည္း ေပၚေပါက္ ကြဲျပားမႈမွာ ၁၂၁၇ - ခုႏွစ္က စတင္လာသည္ဟု အဆုိရွိသည္။


ဒါြရဦးစီး ပုဂၢဳိလ္

စင္စစ္အားျဖင့္ ကံကရုိဏ္းခံလ်က္ ရွိခုိးကန္ေတာ့နည္းမွာ ယင္းခုႏွစ္ထက္ေစာ၍ ရွိခုိးကန္ေတာ့ၾကေၾကာင္း စာေဟာင္းေပေဟာင္း မွတ္တမ္းမ်ား၌ ဆုိထားေလသည္၊ ဒါြရျဖင့္ ရွိခုိးကန္ေတာ့ျခင္းကို ေအာက္ျမန္မာျပည္ ဟသၤာတနယ္ အုတ္ဖုိဆရာေတာ္ကစ၍ တီထြင္သည္ဟု အဆုိ ရွိေလသည္၊ ထုိဆရာေတာ္ႀကီးကား ဒါြရဂုိဏ္းဦးစီး ပုဂၢဳိလ္ေက်ာ္တပါး ျဖစ္သည္၊ ယင္းဆရာေတာ္၏ အယူ၀ါဒကို လုိက္နာက်င့္သုံးသူတုိ႔မွာ ( ဒါြရဂုိဏ္း၀င္မ်ား ) ျဖစ္လာေပသည္၊ ဒါြရႏွင့္ဆန္႔က်င္ဘက္အျဖစ္ ကံကရုိဏ္းခံ၍ ရွိခုိးကန္ေတာ့ၾကသူတုိ႔အား ကံဂုိဏ္း ( ကမၼ၀ါဒီဂုိဏ္း ) ၀င္မ်ားဟု အသိအမွတ္ ျပဳၾကေလသည္။

စင္စစ္မွာ ကံ ဒါြရဂုိဏ္း ႏွစ္ပကၡျပားလာျခင္းသည္ အုတ္ဖုိဆရာေတာ္ႏွင့္ က်ီးသဲေလးထပ္ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား ေတြ႔ဆုံရာမွ ပုိမုိ၍ ဂုိဏ္းကြဲလာသည္ဟု မွတ္သားဘူးသည္။

ထုိအခိ်န္ကား - ေအာက္ျပည္ေအာက္ရြာတုိ႔၌ ဒါြရဂုိဏ္း အတန္ငယ္ ႀကီးစုိးဘူးသည့္ အခ်ိန္ဟု ဆုိရန္ရွိသည္၊ ငွက္တြင္းဆရာေတာ္၏ ဆရာရင္း တဆူျဖစ္ေသာ သဂၤဇာ ဆရာေတာ္ႀကီး ဒါြရဂုိဏ္း၀င္မ်ား လႊမ္းမုိးရာ ႀကီးစုိးရာ ေအာက္ျပည္ၿမဳိ႔နယ္ ေက်းရြာမ်ားသုိ႔ လွည့္လည္၍ သာသနာျပဳေလသည္။

ဒါြရႀကီးစိုးေသာ နယ္သုိ႔ ၾကြေရာက္ဘူးရာ သဂၤဇာ ဆရာေတာ္ ဆုံးမေဟာၾကားေသာ တရားမ်ားကို ေလးစား နာယူျခင္း မရွိျဖစ္ေလသည္၊ ဆရာေတာ္သီတင္းသုံးရာသုိ႔ အခ်ဳိ႕ပုဂၢဳိလ္မ်ား လုိက္ပါၿပီးလွ်င္ မေနႏုိင္ေလာက္ေအာင္ ဆန္႔က်င္ဘက္ျပဳလုပ္ၾကသည္၊ ေနာက္ဆုံးတြင္ သဂၤဇာဆရာေတာ္ႀကီး မေနႏုိင္ေလာက္သည္အထိ ျဖစ္ဘူးေလသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ သဂၤဇာ ဆရာေတာ္၏ တပည့္ျဖစ္ေသာ ငွက္တြင္း ဦးပ႑၀က မိမိ၏ဆရာ သဂၤဇာဆရာေတာ္ႀကီး မေနသင့္မေနထုိက္ေသာ ဒါြရဂုိဏ္းႀကီးစုိးရာနယ္ေျမ၌ အေနလြဲ၍ေနမိျခင္းကို -
´သဂၤဇာ အေနလြဲ
ဖြဲႏွင့္ ဆန္ကြဲ`

ဟူ၍ စာခ်ဳိးဘူးေလသည္။


စတုဘုမၼိကဂုိဏ္း၀င္ ပုဂၢဳိလ္ေက်ာ္မ်ား

ငွက္တြင္း ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ ေအာက္ျပည္၌ သာသနာျပဳျခင္းျဖင့္ ဂုိဏ္းသီးျခား ထြန္းေပၚလာသည္ႏွင့္အမွ် အထက္ျမန္မာျပည္တြင္လည္း ထင္ရွားေလသည္၊ အထက္ျမန္မာျပည္သုိ႔ လွည့္လည္ ၾကြေရာက္၍ တရားေဟာခဲ့ရာ ငွက္တြင္းဂုိဏ္း၏ အမည္သတင္းမွာ အထက္ေအာက္ ပ်ံ႕သင္း လ်က္ ရွိေလသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္မဟုတ္ေလာ...။
ငွက္တြင္းဆရာေတာ္ အစဥ္ မိန္႔ဆုိၿမဲ စကားကုိ ငွက္တြင္းဆရာေတာ္ ရွင္ျပဳေပးေသာတပည့္ရင္း အသက္ ၈၀- အရြယ္ရွိ ဦးမန္းညြန္႕ ေျပာဘူးသည္မွာ -

´ငွက္တြင္းဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက  သာသနာ အညာဆန္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္းျဖင့္ `ေရွ႕ညာဆန္တဲ့ ငွက္ကယ္ တသက္မယ္ သူထြန္း အၿမီးနဲ႔ တင့္လြန္း´
အညာျပည္တခြင္၌ ငွက္တြင္း စတုဘုမၼိကသာသနာ စည္ပင္ ထြန္းကားရစ္မည္ဟူေသာ သေဘာပင္ ျဖစ္ေလသည္။

အထူးသျဖင့္ ေရႊဘုိၿမဳိ႔နယ္တြင္ မဟာသတိပ႒ာန္ စတုဘုမၼိက ငွက္တြင္းဂုိဏ္း၀င္မ်ားမွာ အားအေကာင္းဆုံး ေဒသ ျဖစ္သည္၊ ေရႊဘုိၿမဳိ႔နယ္ ဇီးေတာရြာ ျပာသာဒ္ဒကာ စတုဘုမၼိက မဟာသတိပ႒ာန္ တရားေဟာ ဆရာႀကီး ဦးစိုေဂါင္သည္ စတုဘုမၼိက ငွက္တြင္းဂုိဏ္းတရားေဟာ ပုဂၢဳိလ္မ်ားအနက္ အေဟာေကာင္းအေျပာေကာင္း အထင္ရွားဆုံး ပုဂၢဳိလ္ႀကီး ျဖစ္သည္။

သကၠရာဇ္ ၁၂၅၀ - ျပည့္ႏွစ္မွ ၁၂၇၀ - ျပည့္ႏွစ္အထိ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ - ေက်ာ္အတြင္း ျမန္မာႏုိင္ငံ အထက္ေအာက္၌ ဤစတုဘုမၼိက မဂၢင္ မဟာသတိပ႒ာန္ ငွက္တြင္းဂုိဏ္း၏ သာသနာျပဳ လုပ္ငန္းသည္ ဒီေရတက္သကဲ့သုိ႔ တဟုန္းထုိး တုိးတက္၍ ႀကီးစြာ ေအာင္ျမင္မႈအျဖစ္ မွတ္တမ္းမ်ားရွိသည္။

ယင္းသုိ႔ သာသနာျပဳရာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ - အတြင္း ငွက္တြင္းဆရာေတာ္၏ ပါရမီကုိ ျဖည့္စြမ္း ကူညီၾကေသာ သာသနာျပဳ တပည့္ပုဂၢဳိလ္ေက်ာ္ ဓမၼကထိက ရဟန္း လူပုဂၢဳိလ္မ်ားလည္း ေပၚထြက္လာခဲ့ေလသည္။

ထုိအခ်ိန္က ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ပဋိပတ္ က်င့္စဥ္မ်ားကို ဦးတည္ကြဲျပားၾကေသာ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားလည္း ရွိေလသည္၊ သုဓမၼာ ေရႊက်င္ ကံ ဒါြရ စသည္ျဖင့္ ဂုိဏ္းနာမည္မ်ားလည္း အသီးသီးရွိေလသည္၊ ယင္းသုိ႔ ဂုိဏ္းနာမည္ အသီးသီး ရွိၾကေသာ္လည္း ဘုရားရွင္၏ ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ေတာ္အရ တူညီၾကရေလသည္၊ ဂုိဏ္းအသီးသီး၏ အေတြးအေခၚ အယူအဆ ခံယူခ်က္ႏွင့္ သီလေဆာက္တည္ၾကရာ၌လည္း ကြဲျပား ျခားနားျခင္းမရွိၾကရ၊ သေဘာခ်င္း တူညီ ၾကရမည္သာ ျဖစ္၏။

သုိ႔ေသာ္ ငွက္တြင္းဆရာေတာ္ ဦးပ႑၀ တည္ေထာင္လုိက္ေသာ ငွက္တြင္းစတုဘုမၼိက မဂၢင္ဂုိဏ္းတခုကသာ အျခားေတြးေခၚခံယူခ်က္ တူညီေစကာမူ သီလခံယူ ေဆာက္တည္ၾကရာ၌ ျခားနားေလသည္။

သုဓမၼာ ေရႊက်င္ ဒါြရစသည္ ဂုိဏ္းမ်ား သီလေဆာက္တည္ၾကရာတြင္ ငါးပါးသီလ ရွစ္ပါးသီလ ကိုးပါးသီလ စသည္တုိ႔ အမည္တပ္လ်က္ သီလခံယူေဆာက္တည္ၾကျခင္း တူညီၾကရ၏။

ငွက္တြင္းဂုိဏ္း၀င္တုိ႔ ေဆာက္တည္ၾကရေသာ သီလမွာ အာဇီ၀႒မက သီလျဖစ္၍ ဒုစရုိက္ ၁၀ - ပါးမျပစ္မွားမိေစရန္ ေဆာက္တည္ခုိင္းေလသည္၊ ဤကား ငွက္တြင္းဂုိဏ္း၏ ထူးျခားခ်က္တည္း။

ထုိစဥ္က ဆရာေတာ္ႀကီး၏ တပည့္မ်ားတြင္ တရားေဟာေကာင္း က်မ္းတတ္ပုဂၢဳိလ္ေက်ာ္မ်ားရွိရာတြင္ ဘြဲ႕တူ ပုဂၢဳိလ္ေက်ာ္ သုံးပါးလည္း ပါ၀င္သည္။

ဘြဲ႕တူပုဂၢဳိလ္သုံးပါးမွာ ဓနိကုန္း သုံးခြမွ ရွမ္းဦးသုမန၊ ဘုိကေလးၿမဳိ႔နယ္ ျမင္ကကုန္းရြာ သံလုိက္ေခ်ာင္းကို အမွီျပဳ၍ သံလုိက္ဦးသုမနႏွင့္ ေတာ္ကမယ္ရြာမွ ေတာ္ကမယ္ဦးသုမန ဟူ၍ ျဖစ္သည္။