ေယာဂီ အဘယ္သုိ႔လွ်င္ ၀ိပႆနာပညာကို မေမ့မေလ်ာ့သနည္း။ ေယာဂီ ဓာတ္တုိ႔သည္ ပထ၀ီဓာတ္ အာေပါဓာတ္ ေတေဇာဓာတ္ ၀ါေယာဓာတ္ အာကာသဓာတ္ ၀ိညာဏဓာတ္အားျဖင့္ ဤေျခာက္ပါးတုိ႔တည္း။
၁။ ပထ၀ီဓာတ္ - - -
ေယာဂီ ေျမ ပထ၀ီဓာတ္ဟူသည္ အဘယ္နည္း။ ေျမ ပထ၀ီဓာတ္သည္ အခ်ဳိ႕အတြင္းသႏၲာန္၌ ျဖစ္၏၊ အခ်ဳိ႕ အပသႏၲာန္၌ ျဖစ္၏။ ရဟန္း အတြင္းသႏၲာန္၌ ျဖစ္ေသာ ေျမ ပထ၀ီဓာတ္ဟူသည္ အဘဘယ္နည္း။ မိမိ၌ စြဲ၍ျဖစ္ေသာ ကုိယ္ကုိ စဲြ၍ျဖစ္ေသာ ခက္မာ ၾကမ္းတမ္းျခင္းသို႔ ေရာက္ေသာ တဏွာဒိ႒ိတုိ႔ျဖင့္ စြဲယူအပ္ေသာ ကမၼဇ႐ုပ္တည္း။ ဤ႐ုပ္ဟူသည္ အဘယ္နည္း၊ ဆံပင္ ေမြးညင္း ေျခသည္း-လက္သည္း သြား အေရထူ-အေရပါး၊ အသား အေၾကာ အ႐ုိး ႐ုိးတြင္းျခင္ဆီ အညွဳိ႕၊ ႏွလုံး အသည္း အေျမွး အဖ်ဥ္း အဆုတ္၊ အူမ အူသိမ္ အစာသစ္ အစာေဟာင္း ဦးေႏွာက္ ဤဆုိခဲ့ၿပီးမွ တစ္ပါးလည္း ျဖစ္ေသာ အမွတ္မရွိ အလုံးစုံေသာ မိမိ၌ စြဲ၍ျဖစ္ေသာ ကုိယ္ကို စြဲ၍ျဖစ္ေသာ ခက္မာၾကမ္းတမ္းျခင္းသို႔ ေရာက္ေသာ တဏွာဒိ႒ိတုိ႔ျဖင့္ စြဲယူအပ္ေသာ ကမၼဇ႐ုပ္သည္ ႐ွိ၏။ ရဟန္း ဤ႐ုပ္စုကုိ အတြင္းသႏၲာန္၌ ျဖစ္ေသာ ေျမ ပထ၀ီဓာတ္ဟူ၍ ဆုိရ၏။
အတြင္းသႏၲာန္၌ ျဖစ္ေသာ ေျမ ပထ၀ီဓာတ္သည္လည္းေကာင္း၊ အပသႏၲာန္၌ ျဖစ္ေသာ ေျမ ပထ၀ီဓာတ္သည္လည္းေကာင္း ေျမ ပထ၀ိဓာတ္သာပင္တည္း။ ေျမ ပထ၀ီဓာတ္ကို ဤေျမ ပထ၀ီဓာတ္သည္ ငါပုိင္ မဟုတ္၊ ဤေျမ ပထ၀ီဓာတ္သည္ ငါမဟုတ္၊ ဤေျမ ပထ၀ီဓာတ္သည္ ငါ၏ အတၱမဟုတ္ဟု ဤေျမ ပထ၀ီဓာတ္ကုိ အမွန္အတုိင္း ေကာင္းေသာ ၀ိပႆနာပညာျဖင့္ ႐ႈသင့္၏၊ ဤသုိ႔ ဤေျမ ပထ၀ီဓာတ္ကို ေကာင္းေသာ ၀ိပႆနာပညာျဖင့္ အမွန္အတုိင္း ႐ႈျမင္ေသာ္ ေျမ ပထ၀ီဓာတ္၌ ၿငီးေငြ႔၏၊ စိတ္သည္ ေျမ ပထ၀ီဓာတ္၌ တပ္ျခင္းကင္း၏။
၂။ အာေပါဓာတ္ - - -
ေယာဂီ ေရ အာေပါဓာတ္သည္ အဘယ္နည္း။ ေရ အာေပါဓာတ္သည္ အခ်ဳိ႕အတြင္းသႏၲာန္၌ ျဖစ္၏၊ အခ်ဳိ႕ အပသႏၲာန္၌ ျဖစ္၏။ ရဟန္း အတြင္းသႏၲာန္၌ ျဖစ္ေသာ ေရ အာေပါဓာတ္သည္ အဘယ္နည္း။ မိမိ၌ စြဲ၍ျဖစ္ေသာ ကုိယ္ကုိ စြဲ၍ျဖစ္ေသာ ေရ ေရအပါအ၀င္ျဖစ္ေသာ တဏွာဒိ႒ိတုိ႔ျဖင့္ စြဲယူအပ္ေသာ ကမၼဇ႐ုပ္သည္ ရွိ၏။ ဤ႐ုပ္သည္ အဘယ္နည္း၊ သည္းေျခ သလိပ္ ျပည္ ေသြး ေခၽြး အဆီခဲ၊ မ်က္ရည္ ဆီၾကည္ တံေတြး ႏွပ္ အေစး က်င္ငယ္၊ ဤဆိုခဲ့ၿပီးသည္မွ တစ္ပါးလည္းျဖစ္ေသာ အမွတ္မ႐ွိ အလုံးစုံေသာ မိမိ၌ စြဲ၍ျဖစ္ေသာ ကုိယ္ကို စြဲ၍ျဖစ္ေသာ ေရ ေရအပါအ၀င္ျဖစ္ေသာ တဏွာဒိ႒ိတုိ႔ျဖင့္ စြဲယူအပ္ေသာ ကမၼဇ႐ုပ္သည္ ရွိ၏။ ရဟန္း ဤ႐ုပ္စုကို အတြင္းသႏၲာန္၌ျဖစ္ေသာ ေရ အာေပါဓာတ္ဟူ၍ ဆုိရ၏။
အတြင္းသႏၲာန္၌ျဖစ္ေသာ ေရ အာေပါဓာတ္သည္လည္းေကာင္း၊ အပသႏၲာန္၌ျဖစ္ေသာ ေရ အာေပါဓာတ္သည္လည္းေကာင္း ေရ အာေပါဓာတ္သာပင္တည္း။ ထုိေရ အာေပါဓာတ္ကို ဤေရ အာေပါဓာတ္သည္ ငါ ပုိင္မဟုတ္၊ ဤေရ အာေပါဓာတ္သည္ ငါမဟုတ္၊ ဤေရ အာေပါဓာတ္သည္ ငါ၏ အတၱမဟုတ္ဟု ဤသို႔ ဤေရ အာေပါဓာတ္ကုိ အမွန္အတုိင္း ေကာင္းေသာ ၀ိပႆနာပညာျဖင့္ ႐ႈသင့္၏။ ဤသို႔ ဤေရ အာေပါဓာတ္ကုိ ေကာင္းေသာ ၀ိပႆနာပညာျဖင့္ အမွန္အတုိင္း ႐ႈျမင္ေသာ္ ေရ အာေပါဓာတ္၌ ၿငီးေငြ႔၏၊ စိတ္သည္ ေရ အာေပါဓာတ္၌ တပ္ျခင္းကင္း၏။
၃။ ေတေဇာဓာတ္ - - -
ေယာဂီ အပူအေအး မီးဓာတ္သည္ အဘယ္နည္း။ အပူအေအး မီးဓာတ္သည္ အခ်ဳိ႕အတြင္းသႏၲာန္၌ ျဖစ္၏။ အခ်ဳိ႕ အပသႏၲာန္၌ ျဖစ္၏။ ရဟန္း အတြင္းသႏၲာန္၌ ျဖစ္ေသာ အပူအေအး မီးဓာတ္သည္ အဘယ္နည္း။ မိမိ၌ စြဲ၍ျဖစ္ေသာ ကုိယ္ကုိ စြဲ၍ျဖစ္ေသာ အပူအေအး မီး၊ အပူအေအး မီး အပါအ၀င္ျဖစ္ေသာ တဏွာဒိ႒ိတုိ႔ျဖင့္ စြဲယူအပ္ေသာ ကမၼဇ႐ုပ္သည္ ႐ွိ၏။ ဤ႐ုပ္သည္ အဘယ္နည္း။ အၾကင္ အပူအေအး မီးဓာတ္ျဖင့္လည္း ျပင္းစြာပူ၏၊ အၾကင္ အပူအေအး မီးဓာတ္ျဖင့္လည္း ေဆြးျမည့္ ရင့္က်က္၏၊ အၾကင္ အပူအေအး မီးဓာတ္ျဖင့္လည္း ထက္၀န္းက်င္ေလာင္၏၊ အၾကင္ အပူအေအး မီးဓာတ္ျဖင့္လည္း စားအပ္ ေသာက္အပ္ ခဲအပ္ လ်က္အပ္ေသာ အစာသည္ ေကာင္းစြာ ေက်က်က္ျခင္းသုိ႔ ေရာက္၏။ ဤဆုိခဲ့ၿပီးသည္မွ တစ္ပါးလည္းျဖစ္ေသာ အမွတ္မ႐ွိ အလုံးစုံေသာ မိမိ၌ စြဲ၍ျဖစ္ေသာ ကုိယ္ကုိ စဲြ၍ျဖစ္ေသာ အပူအေအး မီး၊ အပူအေအးမီး အပါအ၀င္ျဖစ္ေသာ တဏွာဒိ႒ိတုိ႔ျဖင့္ စြဲယူအပ္ေသာ ကမၼဇ႐ုပ္သည္ ႐ွိ၏။ ရဟန္း ဤ႐ုပ္စုကုိ အတြင္းသႏၲာန္၌ ျဖစ္ေသာ အပူအေအးမီး ဓာတ္ဟူ၍ ဆုိရ၏။
အတြင္းသႏၲာန္၌ျဖစ္ေသာ အၾကင္ အပူအေအးမီးဓာတ္သည္လည္းေကာင္း၊ အပသႏၲာန္၌ျဖစ္ေသာ အၾကင္ အပူအေအးမီးဓာတ္သည္လည္ေကာင္း အပူအေအးမီးဓာတ္သာလွ်င္တည္း။ ဤအပူအေအးမီးဓာတ္သည္ ငါပုိင္ မဟုတ္၊ ဤအပူအေအးမီးဓာတ္သည္ ငါမဟုတ္၊ ဤအပူအေအးမီးဓာတ္သည္ ငါ၏ အတၱ မဟုတ္ဟု ဤသုိ႔ အပူအေအးမီးဓာတ္ကုိ အမွန္အတုိင္းေကာင္းေသာ ၀ိပႆနာပညာျဖင့္ ႐ႈသင့္၏။ ဤသုိ႔ အပူအေအးမီးဓာတ္ကို ေကာင္းေသာ ၀ိပႆနာပညာျဖင့္ အမွန္အတုိင္း ႐ႈျမင္ေသာ္ အပူအေအးမီးဓာတ္၌ ၿငီးေငြ႔၏၊ စိတ္သည္ အပူအေအးမီးဓာတ္၌ တပ္ျခင္း ကင္း၏။
၄။ ၀ါေယာဓာတ္ - - -
ေယာဂီ ေလဓာတ္သည္ အဘယ္နည္း။ ေလဓာတ္သည္ အခ်ဳိ႕အတြင္းသႏၲာန္၌ ျဖစ္၏၊ အခ်ဳိ႕ အပသႏၲာန္၌ ျဖစ္၏။ ရဟန္း အတြင္းသႏၲာန္၌ ျဖစ္ေသာ ေလဓာတ္သည္ အဘယ္နည္း။ မိမိ၌ စြဲ၍ျဖစ္ေသာ ကိုယ္ကုိ စြဲ၍ျဖစ္ေသာ ေလဓာတ္၊ ေလဓာတ္ အပါအ၀င္ျဖစ္ေသာ တဏွာဒိ႒ိတုိ႔ျဖင့္ စြဲယူအပ္ေသာ ကမၼဇ႐ုပ္သည္ ႐ွိ၏။ ဤ႐ုပ္သည္ အဘယ္နည္း၊ အထက္သုိ႔ တက္ေသာေလ၊ ေအာက္သုိ႔ သက္ေသာေလ၊ ၀မ္း၌ တည္ေသာေလ၊ အူအတြင္း၌ တည္ေသာေလ၊ အဂၤါႀကီးငယ္သုိ႔ အစဥ္ေလွ်ာက္ေသာေလ၊ ထြက္သက္ ၀င္သက္ေလ၊ ဤေလတုိ႔ပင္တည္း။ ဤဆုိခဲ့ၿပီးသမွ တစ္ပါးလည္းျဖစ္ေသာ အမွတ္မ႐ွိ အလုံးစုံေသာ မိမိ၌ စြဲ၍ျဖစ္ေသာ ကုိယ္ကုိ စြဲ၍ျဖစ္ေသာ ေလ၊ ေလ အပါအ၀င္ျဖစ္ေသာ တဏွာဒိ႒ိတုိ႔ျဖင့္ စြဲယူအပ္ေသာ ကမၼဇ႐ုပ္သည္ ႐ွိ၏။ ရဟန္း ဤ႐ုပ္စုကုိ အတြင္းသႏၲာန္၌ ျဖစ္ေသာ ေလဓာတ္ဟူ၍ ဆုိအပ္၏။
အတြင္းသႏၲာန္၌ ျဖစ္ေသာ ေလဓာတ္သည္လည္းေကာင္း၊ အပသႏၲာန္၌ ျဖစ္ေသာ ေလဓာတ္သည္လည္းေကာင္း ေလဓာတ္သာလွ်င္တည္း။ ဤေလဓာတ္သည္ ငါပုိင္ မဟုတ္၊ ဤေလဓာတ္သည္ ငါ မဟုတ္၊ ဤေလဓာတ္သည္ ငါ၏ အတၱ မဟုတ္ဟု ဤသုိ႔ ေလဓာတ္ကို အမွန္အတုိင္း ေကာင္းေသာ ၀ိပႆနာ ပညာျဖင့္ ႐ႈသင့္၏။ ဤသုိ႔ ေလဓာတ္ကို ေကာင္းေသာ ၀ိပႆနာပညာျဖင့္ အမွန္အတုိင္း ႐ႈျမင္ေသာ္ ေလဓာတ္၌ ၿငီးေငြ႔၏၊ စိတ္သည္ ေလဓာတ္၌ တပ္ျခင္းကင္း၏။
၅။ အာကာသဓာတ္ - - -
ေယာဂီ အာကာသဓာတ္သည္ အဘယ္နည္း။ အာကာသဓာတ္သည္ အခ်ဳိ႕ အတြင္းသႏၲာန္ ျဖစ္၏၊ အခ်ဳိ႕ အပသႏၲာန္၌ ျဖစ္၏။ ရဟန္း အတြင္းသႏၲာန္၌ ျဖစ္ေသာ အာကာသဓာတ္သည္ အဘယ္နည္း။ မိမိ၌ စြဲ၍ျဖစ္ေသာ ကုိယ္ကို စြဲ၍ျဖစ္ေသာ ဟင္းလင္းအျပင္ ေကာင္းကင္ အာကာသ၊ ဟင္းလင္းအျပင္ ေကာင္းကင္ အာကာသ အပါအ၀င္ျဖစ္ေသာတဏွာဒိ႒ိတုိ႔ျဖင့္ စြဲယူအပ္ေသာ ကမၼဇ႐ုပ္သည္ ႐ွိ၏။ ဤ႐ုပ္သည္ အဘယ္နည္း။ နားေပါက္ ႏွာေခါင္းေပါက္ ခံတြင္းေပါက္ စားအပ္ ေသာက္အပ္ ခဲအပ္ လ်က္အပ္ေသာ အစာကို မ်ဳိရာ အေပါက္ စားအပ္ ေသာက္အပ္ ခဲအပ္ လ်က္အပ္ေသာ အစာ တည္ရာအေပါက္ တုိ႔တည္း။ ဤဆုိခဲ့ၿပီးသည္မွ တစ္ပါးလည္းျဖစ္ေသာ အမွတ္မ႐ွိ အလုံးစုံေသာ မိမိ၌ စြဲ၍ျဖစ္ေသာ ကုိယ္ကုိ စြဲ၍ျဖစ္ေသာ ဟင္းလင္းအျပင္ ေကာင္းကင္အာကာသ၊ ဟင္းလင္းအျပင္ ေကာင္းကင္ အာကာသ အပါအ၀င္ ျဖစ္ေသာ ေရးျခစ္မထင္ ေကာင္းကင္ အာကာသ၊ ေကာင္းကင္ အာကာသ၌ အတြင္း၀င္ေသာ ဟင္းလင္းအေပါက္ ဟင္းလင္းအေပါက္၌ အတြင္း၀င္ေသာ ဟင္းလင္းအေပါက္၊ ဟင္းလင္းအေပါက္၌ အတြင္း၀င္ေသာ အသားအေသြးတုိ႔ျဖင့္ မေတြ႔ထိေသာ တဏွာဒိ႒ိတုိ႔ျဖင့္ စြဲယူအပ္ေသာ ကမၼဇ႐ုပ္သည္ ႐ွိ၏။ ရဟန္း ဤ႐ုပ္စုကုိ အတြင္းသႏၲာန္၌ ျဖစ္ေသာ အာကာသဓာတ္ဟူ၍ ဆုိအပ္ဒ၏။
အတြင္းသႏၲာန္၌ ျဖစ္ေသာ အာကာသဓာတ္သည္လည္းေကာင္း အပသႏၲာန္ ျဖစ္ေသာ အာကာသဓာတ္သည္လည္းေကာင္း အာကာသဓာတ္ခ်ည္းပင္တည္း။ ဤအာကာသဓာတ္သည္ ငါပုိင္ မဟုတ္၊ ဤအာကာသဓာတ္သည္ ငါ မဟုတ္၊ ဤအာကာသဓာတ္သည္ ငါ၏ အတၱမဟုတ္ဟု ဤသုိ႔ အကာသဓာတ္ကို အမွန္အတုိင္း ေကာင္းေသာ ၀ိပႆနာပညာျဖင့္ ႐ႈသင့္၏။ ဤသို႔ အာကာသဓာတ္ကို ေကာင္းေသာ ၀ိပႆနာပညာျဖင့္ အမွန္အတုိင္း ႐ႈျမင္ေသာ္ အာကာသဓာတ္၌ ၿငီးေငြ႔၏၊ စိတ္သည္ အာကာသဓာတ္၌ တပ္ျခင္းကင္း၏။
၆။ ၀ိညာဏဓာတ္ - - -
ထုိမွတစ္ပါး ထက္၀န္းက်င္ စင္ၾကယ္ေသာ ျဖဴစင္ေသာ ၀ိညာဏ္သည္သာလွ်င္ ၾကြင္းက်န္၏။ ထုိ၀ိညာဏ္ျဖင့္ အဘယ္ကုိ သိသနည္း။ ခ်မ္းသာဟူ၍လည္း သိ၏၊ ဆင္းရဲဟူ၍လည္း သိ၏၊ ဥေပကၡာဟူ၍လည္း သိ၏၊ ရဟန္း သုခေ၀ဒနာ၏ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ဖႆကုိ စြဲ၍ သုခေ၀ဒနာသည္ ျဖစ္၏၊ ထုိသူသည္ သုခေ၀ဒနာကို ခံစားသည္႐ွိေသာ္ ငါ သုခေ၀ဒနာကို ခံစား၏ဟု သိ၏၊ သုခေ၀ဒနာ၏ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ထုိဖႆ၏သာလွ်င္ ခ်ဳပ္ျခင္းေၾကာင္ ထုိဖႆအားေလ်ာ္ေသာ ခံစားျခင္း ေ၀ဒနာကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာ သုခေ၀ဒနာ၏ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ဖႆကို စြဲ၍ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေသာ သုခေ၀ဒနာသည္ ခ်ဳပ္၏၊ ၿငိမ္း၏ဟု သိ၏။
ေယာဂီ ဒုကၡေ၀ဒနာ၏ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ဖႆကုိ စြဲ၍ ဒုကၡေ၀ဒနာသည္ ျဖစ္၏၊ ထုိသူသည္ ဒုကၡေ၀ဒနာကို ခံစားသည္႐ွိေသာ္ ငါ သုခေ၀ဒနာကို ခံစား၏ဟု သိ၏၊ ဒုကၡေ၀ဒနာ၏ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ထုိဖႆ၏သာလွ်င္ ခ်ဳပ္ျခင္းေၾကာင္ ထုိဖႆအားေလ်ာ္ေသာ ခံစားျခင္း ေ၀ဒနာကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာ ဒုကၡေ၀ဒနာ၏ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ဖႆကို စြဲ၍ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေသာ ဒုကၡေ၀ဒနာသည္ ခ်ဳပ္၏၊ ၿငိမ္း၏ဟု သိ၏။
ေယာဂီ ဥေပကၡာေ၀ဒနာ၏ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ဖႆကုိ စြဲ၍ ဥေပကၡာေ၀ဒနာသည္ ျဖစ္၏၊ ထုိသူသည္ ဥေပကၡာေ၀ဒနာကို ခံစားသည္႐ွိေသာ္ ငါ ဥေပကၡေ၀ဒနာကို ခံစား၏ဟု သိ၏၊ ဥေပကၡာေ၀ဒနာ၏ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ထုိဖႆ၏သာလွ်င္ ခ်ဳပ္ျခင္းေၾကာင္ ထုိဖႆအားေလ်ာ္ေသာ ခံစားျခင္း ေ၀ဒနာကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာ ဥေပကၡာေ၀ဒနာ၏ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ဖႆကို စြဲ၍ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေသာ ဥေပကၡေ၀ဒနာသည္ ခ်ဳပ္၏၊ ၿငိမ္း၏ဟု သိ၏။