စတုဘုမၼိက မဟာသတိပ႒ာန္ ငွက္တြင္းဂုိဏ္း ႏွစ္ပတ္လည္သံဃာ့အစည္းအေ၀းက ၁၃၇၇ခု၊ နတ္ေတာ္လဆန္း ၁၃(၂၀၁၅ခု၊ ဒီဇင္ဘာလ ၂၄)ရက္ေန႔တြင္ ႏုိင္ငံေတာ္ ၾသ၀ါဒါစရိယ ေတာင္ငူၿမဳိ႕ စတုဘုမၼိကေက်ာင္းတုိက္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးကို ပဓာနနာယက ဂဏာဓိပတိ အျဖစ္တင္ေျမာက္ေတာ္မူၿပီး၊ အဂၢမဟာ သဒၶမၼေဇာတိကဓဇ မႏၱေလးၿမဳိ႕ စတုဘုမၼိကမဂၢင္ရိပ္သာ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးကုိ အႏုနာယက ဂဏာဓိပတိ အျဖစ္တင္ေျမာက္ေတာ္မူၾကပါသည္။ (စ-ဗ)

၃၂-ေကာ႒ာသကမၼ႒ာန္း အားထုတ္ရာ၌ ေ႐ွးဦးစြာသိထားရမည့္ အခ်က္အလက္မ်ား

 ဥဂၢဟေကာသလႅဉာဏ္ ၇-ပါး

၁။ ႏႈတ္ျဖင့္ရာေထာင္မွစ၍ အႀကိမ္တစ္သိန္းတုိင္ေအာင္ေသာ္လည္း ႐ြတ္ဆုိရမည္ဟု ၀ိသုဒၶိမဂ္၌ဆုိ၏။ ထုိသုိ႔ ႏႈတ္ႏွင့္႐ြတ္ဆုိျခင္းေၾကာင့္ စိတ္သည္ ဟုိဟုိဒီဒီမေျပးဘဲ ဆံပင္ စေသာ ေကာ႒ာသတုိ႔ ထင္႐ွားလာျခင္း အက်ဳိး႐ွိ၏။ ဥပမာအားျဖင့္ လက္ေခ်ာင္းမ်ား အစဥ္ထင္႐ွားသကဲ့သုိ႔လည္းေကာင္း၊ အာ႐ုံ၌ ပြားတုိင္းပြားတုိင္း ျမင္လာ၏။ ဤေကာ႒ာသကမၼ႒ာန္းသည္သာ ႏႈတ္ေရာစိတ္ပါ ႏွစ္မ်ဳိးစလုံးျဖင့္ အားထုတ္ရေသာ ကမၼ႒ာန္းျဖစ္၏။ က်န္ကမၼ႒ာန္းတုိ႔ကား စိတ္ႏွင့္သာ အားထုတ္ရ၏။

၂။ ႏႈတ္ျဖင့္သာမက စိတ္ျဖင့္ဆင္ျခင္႐ြတ္ဆုိဖုိ႔လည္း ညႊန္ျပထားေသး၏။ ညႊန္ျပထားပုံကား ႏႈတ္ျဖင့္႐ြတ္ဆုိသကဲ့သုိ႔ စိတ္ျဖင့္လည္း ႏွလုံးသြင္းျခင္းကုိ ျပဳအပ္၏။ အက်ဳိးကား ႏႈတ္ျဖင့္႐ြတ္ဆုိျခင္းသည္ စိတ္ျဖင့္ ႏွလုံးသြင္းျခင္းကုိ ေက်းဇူးျပဳ၏။ စိတ္ျဖင့္ ႏွလုံးသြင္းျခင္းသည္ ၃၂-ပါးေသာ ကုိယ္ကာယႀကီး၏ အသုဘလကၡဏာႏွင့္ ဓာတ္သေဘာလကၡဏာတုိ႔ကုိ သိႏုိင္ျခင္း အက်ဳိး႐ွိ၍၊ ၎လကၡဏာတုိ႔ကုိ သိလာသျဖင့္ မဂ္ဖုိလ္ကုိ ထုိးထြင္းသိႏုိင္ဖုိ႔ အက်ဳိး႐ွိ၏။


၃။ ဆံပင္ စေသာ ေကာ႒ာသတုိ႔၏ အဆင္းကုိျမင္ေအာင္၊ ဉာဏ္ထဲ၌ ေပၚလာေအာင္ ပြားမ်ားအားထုတ္ရျခင္း၊ ဥပမာ မိမိဦးေခါင္းမွ ဆံပင္ကုိႏုတ္၍ လက္ေပၚ၌ ထားကာ ငါ၏ဆံပင္သည္ နက္၏၊ ျဖဴ၏ဟု အဆင္းအားျဖင့္ျမင္ေအာင္၊ အျဖဴ-အနက္ေရာေနလွ်င္ မ်ားရာသုိ႔လုိက္၍ အနက္မ်ားလွ်င္ ငါ၏ဆံပင္သည္နက္၏။ အျဖဴကမ်ားလွ်င္ ငါ၏ဆံပင္သည္ ျဖဴ၏ဟု ပုိင္းျခားကာ မ်ားရာသုိ႔လုိက္၍ ႐ူမွတ္ရမည္။


၄။ ေကာ႒ာသတရားတုိ႔၏ ပုံပန္းသဏၭာန္ေပၚေအာင္ ႏွလုံးသြင္းရျခင္း၊ ဥပမာ အညွဳိ႕ဆုိလွ်င္ အခုိင္တစ္ခု၌ သရက္သီးႏွစ္လုံးျပြတ္သဏၭာန္။

၅။ မိမိတုိ႔၏ ခ်က္ကို အလယ္ထား၍ အထက္ေအာက္ အရပ္၌ျဖစ္ေသာ ေကာ႒ာသကုိ မွတ္ယူရျခင္း။

၆။ ေကာ႒ာသတရားတုိ႔၏ တည္ရာကုိ ႏွလုံးသြင္းရျခင္း၊ ဥပမာ ဆံပင္သည္ ဦးေခါင္း၌ ျဖစ္၏ဟု တည္ရာေနရာကုိ ႏွလုံးသြင္းရျခင္း။

၇။ ဆံပင္သည္ ေအာက္၌ မိမိအျပင္ ေအာက္အျပင္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ၀ဲယာ၌ အခ်င္းခ်င္းျဖင့္လည္းေကာင္း၊ အထက္၌ အာကာသဟူေသာ နယ္နိမိတ္ျဖင့္လည္းေကာင္း ပုိင္းျခားအပ္၏။ ဤကား သဘာဂပရိေစၧဒတည္း။

ဆံပင္သည္ ေမြးညင္းမဟုတ္၊ ေမြးညင္းသည္ ဆံပင္မဟုတ္ဟုလည္း ပုိင္းျခားအပ္၏။ ဤကား ၀ိသဘာဂပရိေစၧဒတည္း။
အားထုတ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္သည္ ျပခဲ့ၿပီးေသာ ၇-ပါးတုိ႔ကုိ သိ႐ွိထားရမည္။ ၎ ၇-ပါးသည္ ကမၼ႒ာန္းအာ႐ုံနိမိတ္ကို လိမၼာစြာယူျခင္း၏ အေၾကာင္းျဖစ္ကုန္၏။


မနသီကာရ ေကာသလႅဉာဏ္ ၁၀-ပါး

၁။ အႏုုလုံပဋိလုံ အစဥ္တုိင္း ပြားမ်ားရျခင္း။ ကမၼ႒ာန္းတရား အားထုတ္မည့္ပုဂၢဳိလ္သည္ ႏႈတ္(၀စသာ)ျဖင့္ ႐ြတ္ဆုိပြားမ်ား အားထုတ္ရာတြင္ ေ႐ွးဦးစြာ ဆံပင္ေမြးညင္းစသည္ျဖင့္ အစဥ္အတုိင္းပြားမ်ား ႏွလုံးသြင္းရမည္ ျဖစ္သည္။

တစ္ခုေက်ာ္ႏွစ္ခုေက်ာ္စသည္ျဖင့္ ႏွလုံးမသြင္းရ၊ တစ္ခုေက်ာ္ ႏွစ္ခုေက်ာ္စသည္ ပြားမ်ားအားထုတ္လွ်င္ ဘာ၀နာမွ ေလ်ာက်တတ္၏။ ဘာ၀နာ အၿပီးသုိ႔ မေရာက္ဘဲ႐ွိ၏။

ဥပမာအားျဖင့္ ၃၂-ထစ္႐ွိေသာ ေလွကားကို တစ္ထစ္ႏွစ္ထစ္စသည္အားျဖင့္ ေက်ာ္တက္လွ်င္ ကုိယ္ပင္ပန္းကာ လိမ့္က်တတ္၏။ အိမ္သုိ႔တက္မူ ကိစၥအၿပီးသုိ႔ မေရာက္ဘဲ႐ွိ၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ၃၂-ပါးေသာ ေကာ႒ာသကုိ အားထုတ္ရာတြင္ ေကာ႒ာသအစဥ္မေက်ာ္လြန္ေစဘဲ အစဥ္အတုိင္း ပြားမ်ားရ၏။

၂။ မလ်င္မျမန္လြန္းေစရျခင္း။ အစဥ္အတုိင္းပြားမ်ား ႏွလုံးသြင္းေသာ ေယာဂီပုဂၢဳိလ္သည္ မျမန္လြန္းေစဘဲ ပြားမ်ားႏွလုံးသြင္းရမည္။ ျမန္လြန္လွ်င္ ဥပမာအားျဖင့္ ၃-ယူဇနာ႐ွိေသာ ခရီးကိုသြားေသာ ပုဂၢဳိလ္သည္ သြားအပ္ေသာအရပ္ စြန္႔အပ္ေသာအရပ္ကုိ မမွတ္ဘဲ လ်င္ျမန္စြာ အႀကိမ္မ်ားစြာ အသြားအျပန္ျပဳေသာ္လည္း ခရီးသာကုန္ၿပီးသြားတုိင္းသြားတုိင္း ေမးေမးေနရသကဲ့ ထုိ႔အတူ ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္ေသာ ေယာဂီသည္ လ်င္ျမန္စြာပြားမ်ားသည္ျဖစ္၍ ကမၼ႒ာန္းအဆုံးသုိ႔ ေရာက္ေသာ္လည္း ဉာဏ္၌မထင္၊  ဉာဏ္၌မထင္ေသာေၾကာင့္ တရားထူးကုိ မေဆာင္႐ြတ္ႏုိင္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ မလ်င္မျမန္ႏွလုံးသြင္းရမည္၊ မွန္၏ ထုိ ၃-ယူဇနာ ခရီးကိုသြားေသာသူသည္ အမွတ္သညာသေကၤတ စသည္မထားဘဲလ်က္ ခရီးသြားေန၍ ဘယ္ေနရာ၌ ဘာ႐ွိသည္ကို မသိ၊ ေနာက္တစ္ေခါက္သြားေသာ္ ေမး၍သြားေနရ၏။ မိမိေရာက္ဖူးေသာ ေနရာျဖစ္ေသာ္လည္း အျမန္သြားခဲ့သျဖင့္ မမွတ္မိႏုိင္သကဲ့သို႔ ထုိ႔အတူပင္ ေကသာ ေလာမာ စသည္ျဖင့္ လ်င္ျမန္စြာ ႏွလုံးသြင္းပြားမ်ားခဲ့ေသာေၾကာင့္ ပဋိကူလသေဘာစသည္ မထင္ဘဲ အထက္တရားထူးကုိ မရႏုိင္ေပ။

၃။ မေႏွးလြန္းမေလးလြန္းေစရျခင္း။ မျမန္လြန္းေသာအားျဖင့္ ႏွလုံးသြင္းသကဲ့သို႔ မေႏွးေကြးေသာအားျဖင့္လည္း ႏွလုံးသြင္းပြားမ်ား ရေပမည္။

အလြန္ေျဖးေႏွးစြာ ႏွလုံးသြင္းခဲ့ေသာ္ ဥပမာအားျဖင့္ ၃-ယူဇနာ႐ွိေသာ ခရီးကုိ သြားေသာပုဂၢဳိလ္အား ခရီးၾကား၌ သစ္ပင္ေတာေတာင္ ေရကန္တုိ႔၌ ခဏတုိင္း ခဏတုိင္း နားခုိေနပါက ရက္ၾကာၿပီး ခရီးအားလုံးသုိ႔ မေရာက္ဘဲ ႐ွိတတ္သကဲ့သုိ႔ ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္ေသာ ေယာဂီသည္ အလြန္ ေျဖးေႏွးစြာ ႏွလုံးသြင္းခဲ့ေသာ္ ကမၼ႒ာန္းအဆုံးျဖစ္ေသာ တရားထူးရျခင္း၏ အေၾကာင္းမျဖစ္ဘဲ ႐ွိတတ္၏။

မွန္၏ ထုိ ၃-ယူဇနာခရီးကုိ သြားေသာပုဂၢဳိလ္သည္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္တန္းတန္း မသြားမူ၍ လမ္း၌ဟုိခ်ဳံနားလုိက္ ဒီသစ္ပင္ရိပ္နားလိုက္ႏွင့္ လုိရာခရီး မေရာက္႐ွိတတ္သကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ လမ္းခရီးၾကား၌လည္း ျခေသၤ့ က်ား စသည့္အႏၲရာယ္ေတြ႔ရသကဲ့သုိ႔လည္းေကာင္း၊ သူခုိးဓားျပစေသာ ပုဂၢဳိလ္တုိ႔ လုယက္ ဖ်က္ဆီးျခင္း ခံရသကဲ့သုိ႔လည္းေကာင္း၊ ကမၼ႒ာန္းအၿပီးအဆုံးသုိ႔ မေရာက္ဘဲ စ်ာန္မဂ္ဖုိတရားဟူေသာ တရားထူးကုိ မရႏုိင္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မေႏွးလြန္း မျမန္လြန္းေသာအားျဖင့္ ပြားမ်ားရမည္ျဖစ္သည္။ မေႏွးလြန္း မျမန္လြန္းေသာအားျဖင့္ ပြားမ်ားရမည္ျဖစ္သည္။

၄။ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္သည္ကုိ ပယ္႐ွားတားျမစ္ျခင္း။ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္သည္ကုိ ပယ္႐ွားတားျမစ္ျခင္းျဖင့္ စီးျဖန္းပြားမ်ားရမည္။ တစ္နည္း မိမိစီးျဖန္းေသာ ကမၼ႒ာန္အာ႐ုံ၌သာ စိတ္ကုိထား၍ အျခားတစ္ပါးအာ႐ုံကို မေရာက္ေစဘဲ စီးျဖန္းပြားမ်ားရေပမည္။

ထုိသို႔ပြားမ်ားေသာ္ တစ္ခုေသာခ်ည္မွ်င္ျဖင့္ သီကုံးအပ္ေသာ ၃၂-မ်ဳိးေသာ ပန္းတုိ႔သည္ မ်က္စိအျမင္႐ွိသူက ၾကည့္လုိက္လ်င္ တစ္ၿပဳိင္နက္ ထင္ျမင္လာသကဲ့သုိ႔ ၃၂-ေကာ႒ာသတုိ႔ မေ႐ွးမေႏွာင္း တစ္ၿပဳိင္နက္ ထင္ျမင္လာေလ၏။ သူတစ္ပါးတုိ႔ သႏၲာန္၌႐ွိေသာ ေကာ႒ာသတုိ႔၌လည္း လူနတ္မိန္းမေယာက္်ားဟု မထင္ဘဲ ၃၂-ပါးေသာ အစုအပုံ အစုအေ၀းသာတည္းဟု ထင္လာလိမ့္မည္။

ဥပမာ ေျခတစ္ဖ၀ါးသာ သြားေလာက္ေသာ တံတားေပၚ၌ ေလွ်ာက္သြားေသာသူသည္ သတိမထားဘဲ ပ်ံ႕လြင့္ေသာစိတ္ျဖင့္ ေတာင္ၾကည့္ေျမာက္ၾကည့္ ေလွ်ာက္သြားခဲ့လွ်င္ တံတားေပၚမွေခ်ာ္က်ၿပီး အလြန္တရာနက္ေသာ ေခ်ာက္ကမ္းပါးသုိ႔က်ေရာက္ကာ ပ်က္စီးရသကဲ့သို႔ ထုိ႔အတူ ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္ေသာ ပုဂၢဳိလ္သည္ မိမိ၏စိတ္ကို သတိျဖင့္မထိန္းဘဲ အျပင္ဗဟိဒၶသုိ႔ အာ႐ုံေရာက္ေသာ (၀ါ) စိတ္သည္ျပင္ပ၌ ပ်ံ႕လြင့္ေနခဲ့ပါက ကမၼ႒ာန္းသည္လည္း ဆုတ္ယုတ္ေတာ့၏။

၅။ အလြန္ထင္ျမင္ေသာအခါ ဆံပင္စေသာ နာမပညတ္ကို လြန္ေျမာက္ရျခင္း။ ပညတ္ကို လြန္ေသာအားျဖင့္ စက္ဆုတ္႐ြံ႐ွာဖြယ္႐ွိ၏ဟု ေ႐ွး႐ႈႏွလုံးသြင္းျခင္းဆုိသည္မွာ ဆံပင္ ေမြးညင္းစသည္ကုိ အႏုလုံ-ပဋိလုံ ပြားမ်ားအားထုတ္ရာ၌ ပညတ္ကုိေက်ာ္လြန္ၿပီး ပဋိကူလသညာ (႐ြံ႐ွာဖြယ္စက္ဆုပ္ဖြယ္) ထင္ေအာင္ အားထုတ္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ဥပမာ ေရ႐ွားပါးေသာ အရပ္၌ ေရကို အလုိ႐ွိေသာ ပုဂၢဳိလ္သည္ ေတာထဲေတာင္ထဲတြင္ ေရကုိေတြ႔လွ်င္ လမ္းမမွတ္မိေသးခင္၌ ထန္း႐ြတ္သစ္ခက္စသည္ျဖင့္ တစ္စုံတစ္ခုကို အမွတ္အသားျပဳၿပီး ထန္း႐ြတ္စသည္တုိ႔ကို ၀ါးလုံး၌ ဆြဲေထာင္စုိက္ထား၍ (၀ါ) ေရ႐ွိေၾကာင္း အမွတ္အသားထားလွ်င္ တစ္ေခါက္ကႏွစ္ေခါက္စသည္ အသြားအျပန္မ်ားလာလွ်င္ လမ္းကေလးေတြ ထင္လာ၏။

ထုိသုိ႔ လမ္းထင္႐ွားလာလွ်င္ အမွတ္သညာေတာင္မ႐ွိေတာ့ၿပီ၊ မထင္႐ွားေသးလွ်င္ကား ထုိအမွတ္အသားျဖင့္ သြားလာၾကရၿပီး ေရကိုခ်ဳိးလည္းခ်ဳိး ေသာက္လည္းေသာက္ၾက၍ မၾကာခဏသြားၾကလာၾကသျဖင့္ အသြားအျပန္မ်ားလာ၍ သြားရာလမ္းထင္႐ွားလာ၏။ ထုိအခါ မွတ္သားထားေသာ အမွတ္အသားမ်ားမလုိေတာ့ဘဲ အလုိ႐ွိသလုိ လမ္းေၾကာင္းအတုိင္းသြားလာ၍ ေရကို ခ်ဳိးၾက ေသာက္ၾကသကဲ့သုိ႔ ထုိ႔အတူ ေ႐ွးဦးစြာ ဆံပင္စေသာ နာမညတ္ျဖင့္ ႏွလုံးသြင္းေသာ ပုဂၢဳိလ္အား စက္ဆုပ္႐ြံ႐ွာဖြယ္ ထင္႐ွားလာလွ်င္ ဆံပင္အစ႐ွိေသာ အမည္ပညတ္ကိုေက်ာ္လြန္၍ စက္ဆုပ္႐ြံ႐ွာဖြယ္ ပဋိကူလသညာ၌သာ အာ႐ုံျပဳ၍ ထားရမည္ျဖစ္သည္။ ေကသာဆုိလွ်င္ သဒၵါႏွင့္ အသံကို ႏွလုံးမသြင္းဘဲ ဆံပင္၌စက္ဆုပ္ဖြယ္ ျဖစ္ေအာင္ ႏွလုံးသြင္းပါ၊ ေလာမာစသည္လည္း အတူတူပင္မွတ္ပါ။ ပဋိကူလသညာ-အသုဘဘာ၀နာကို ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ႏွလုံးသြင္း ဆင္ျခင္ပြားမ်ားမႈႏွင့္ အသုဘဘာ၀နာ။ အေသေကာင္အသုဘ (အ၀ိညာဏကအသုဘ) ကိုျဖစ္ေစ၊ သက္႐ွိထင္႐ွားေသာ (သ၀ိညာဏက) ကုိျဖစ္ေစ အာ႐ုံျပဳ၍ ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ႏွလုံးသြင္းဆင္ျခင္ပြားမ်ားလွ်င္ ၀ိတက္ ၀ိစာရ ပီတိ သုခ ဧကဂၢတာ စ်ာန္အဂၤါငါးပါးႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ပထစ်ာန္ကုိရ၏။

ထုိတြင္ ႐ြံဖြယ္ရာ အသုဘအာ႐ုံပြားသျဖင့္ ပီတိေသာမနႆျဖစ္ရျခင္းမွာ အာ႐ုံက စက္ဆုပ္႐ြံ႐ွာဖြယ္ေကာင္းေသာ္လည္း ဤအက်င့္ျဖင့္ အုိျခင္း ေသးျခင္း ဧကန္မခၽြတ္ လြန္ရေပမည္ဟူေသာ အက်ဳိးကုိ ေျမာ္ကိုးေလ့႐ွိျခင္းေၾကာင့္ ၀မ္းေျမာက္႐ႊင္လန္းျခင္း ပီတိေသာမနႆတုိ႔ ျဖစ္ေပၚရျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ဘုရားလက္ထက္ အခါက ပန္းမႈိက္သြန္ေခၚ ဘင္က်ဳံးသမားအား 'ယခုပင္အခေၾကးေငြမ်ားစြာကို ရေပေတာ့မည္' ဟုအက်ဳိး အာနိသင္ကို ေျမာ္ျမင္ေသာေၾကာင့္ မစင္အုိးေတြအေပၚ၌ ပီတိေသာမနႆ ျဖစ္သည္ႏွင့္တူ၏။ အနာေၾကာင့္ ဆင္းရဲဒုကၡေရာက္ေနေသာ ေရာဂါသယ္သည္ အားေဆးေၾကာင့္ ပ်ဳိ႕အန္ျခင္း ၀မ္းသြားျခင္း စသည္ျဖစ္ရာ၀ယ္ ေရာဂါေပ်ာက္မည္ျဖစ္၍ ပ်ဳိ႕အန္ျခင္း ၀မ္းေလွ်ာျခင္းျဖစ္ေသာ္လည္း ႏွစ္သက္မႈ-ပီတိ ၀မ္းေျမာက္မႈ-ေသာမနႆ ျဖစ္သည္ႏွင့္လည္း တူေပသည္။

၆။   ဉာဏ္၌မထင္႐ွားေသာ ေကာ႒ာသကို လႊတ္ထားျခင္း။ ၃၂-ပါးေသာ ေကာ႒ာသကမၼ႒ာန္းကို ေ႐ွးဦးစြာစီးျဖန္းပြားမ်ားေသာအခါ ဆံပင္၌ ပဋိကူလသညာထင္၏။ ေမြးညင္း၌မထင္။ ဤသုိ႔စသည္ျဖင့္ မထင္ေသာ ေကာ႒ာသကိုခ်န္၍ ထင္ေသာေကာ႒ာသကို ပြားမ်ားဆင္ျခင္ရမည္ ျဖစ္သည္။

မွန္၏၊ လက္ဦးအစပထမ ကမၼ႒ာန္းစီးျဖန္းသည့္ ေယာဂီသည္ ၃၂-ပါးေသာ ေကာ႒ာတို႔တြင္ အသားႏွင့္ အ႐ုိးသာ အာ႐ုံေပၚလာလွ်င္ အသားႏွင့္ အ႐ုိးစုကိုသာ ပဋိကူလသညာထင္ေအာင္ အပၸနာက်ေအာင္ ႏွလုံးသြင္း ပြားမ်ားရေပမည္။

ဥပမာအားျဖင့္ ထန္း ၃၂-ပင္႐ွိေသာ ထန္းေတာ၀ယ္ ထန္းပင္တစ္ပင္ေပၚ၌ က်က္စားေနေသာ ေမ်ာက္တစ္ေကာင္သည္႐ွိ၏။ ထုိေမ်ာက္ကို ဖမ္းလုိေသာ မုဆုိးသည္ အစဆုံးထန္ပင္၏ အ႐ြက္ကို ျမားျဖင့္ပစ္၍ ေၾကြးေၾကာ္ျခင္းကုိ ျပဳရာ၏။ ေမ်ာက္သည္ အစဥ္အတုိင္း ထြက္ေျပးရာ အဆုံးပင္သုိ႔ေရာက္၏။ မုဆုိးသည္ ေမ်ာက္႐ွိရာ အစဆုံးထန္းပင္သုိ႔ ျမားျဖင့္ပစ္ရာ ေမ်ာက္သည္ အစဥ္အတုိင္း ထြက္ေျပးၿပီး အစထန္းပင္သုိ႔ ေရာက္၏။

ေမ်ာက္သည္ ဤသို႔အစဥ္အားျဖင့္ အဖန္ဖန္သြားသည္႐ွိေသာ္ ေၾကြးေၾကာ္ရာ ေၾကြးေၾကာ္ရာအရပ္၌ ထ၍ထ၍ ေျပးသြားပုန္းေအာင္းစရာ လုၿခဳံေသာ ထန္းပင္၏အ႐ြက္အလက္တုိ႔၏ၾကားသို႔ ၀င္၍ ဖူးတုိင္ကို ကိုင္တြယ္လ်က္ ပုန္းေအာင္း၍ ေနေလ၏။ မုဆုိးသည္ ေလးျမားျဖင့္ ပစ္ေသာ္လည္း မထေတာ့ေပ။ ဤဥပမာ၌ ၃၂-ပါးေသာ ေကာ႒ာသသည္ ထန္း ၃၂-ပင္ႏွင့္တူ၏။ စိတ္သည္ ေမ်ာက္ႏွင့္တူ၏။ ေယာဂီပုဂၢဳိလ္သည္ မုဆုိးႏွင့္တူ၏။ ေမ်ာက္သည္ ၃၂-ပင္ေသာ ထန္းေတာ၌ ေနသကဲ့သုိ႔ ေယာဂီပုဂၢဳိလ္၏ စိတ္သည္ ၃၂-ပါးေသာ ေကာ႒ာသ၌ အာ႐ုံျပဳ၍ေနရ၏။

မုဆုိးသည္ အစထန္းပင္၏ ထန္း႐ြက္ကို ျမားျဖင့္ပစ္၍ ေၾကြးေၾကာ္သည္႐ွိေသာ္ ေမ်ာက္သည္ ထန္းပင္သို႔ အစဥ္အတုိင္း ေျပးသြား၍ အဆုံးထန္းပင္သုိ႔ ေရာက္သကဲ့သုိ႔ ေယာဂီပုဂၢဳိလ္သည္ ေကသာ ေလာမာ စသည္ကုိ အစဥ္အတုိင္း စီးျဖန္းသည္႐ွိေသာ္ အဆုံးျဖစ္ေသာ ေကာ႒ာသ၌ စိတ္သည္ ေကာင္းစြာ တည္ေလ၏။

ေမ်ာက္သည္ ေခါက္တုံ႕ေခါက္ျပန္သြား၍ ေမာပန္းေသာအခါ လုံၿခဳံရာတစ္ခုေသာ ထန္းပင္သုိ႔၀င္ခုိ၍ ပုန္းေအာင္သကဲ့သုိ႔ ေယာဂီပုဂၢဳိ္လ္သည္ အစဥ္အတုိင္းပြားမ်ားေလရာ မထင္ေသာေကာ႒ာသကုိ လႊတ္၍ အဆုံး၌ လြန္စြာထင္ေသာ တစ္ခုေသာ ေကာ႒ာသ၌ အဖန္ဖန္ ႏွလုံးသြင္း၍ အပၸနာျဖစ္ေအာင္ အားထုတ္ရာ၏။

၇။ အထင္႐ွားဆုံး ေကာ႒ာသတစ္ခု၌ အပၸနာစ်ာန္ကုိ ရေအာင္ စီးျဖန္းၿပီး လြန္စြာထင္ေသာ ေကာ႒ာသ၌ အဖန္ဖန္ ႏွလုံးသြင္း၍ အပၸနာျဖစ္သည့္တုိင္ေအာင္ အားထုတ္ရာ၏။

အပၸနာဟုဆုိအပ္ေသာ စ်ာန္မဂ္ဖုိလ္သုိ႔ ေရာက္ႏုိင္ေသာ ၃၂-ပါးေသာ ေကာ႒ာသတုိ႔တြင္ ပြားမ်ားအားထုတ္ရမည္ ျဖစ္သည္။

ထုိသုိ႔ ဆင္ျခင္ပြားမ်ားရာ၌ အထူးအားျဖင့္ ထင္လာေသာ တစ္ခုတည္းေသာ ေကာ႒ာသ၌ အဖန္ဖန္အထပ္ထပ္ ထပ္ကာထပ္ကာ ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ပြားမ်ားအားထုတ္လွ်င္ ခေပါင္းေရၾကည္ေစ့ခပ္အပ္ေသာ ေရသည္ခဏခ်က္ျခင္း စိမ္းျမျဖဴစင္ၾကည္လင္ေတာက္ပသည့္အတူ တစ္ခုေသာ အာ႐ုံကုိယူရေသာ သမာဓိႏွင့္ယွဥ္သျဖင့္ ေယာဂီပုဂၢဳိလ္၏ စိတ္အစဥ္သည္ လြန္စြာၾကည္လင္ ေတာက္ပလာ၏။ ၀ိတက္ ၀ိစာရ ပီတိ သုခ ဧကဂၢတာဟူေသာ စ်ာန္အဂါၤငါးပါးတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ အပၸနာစ်ာန္ကိုလည္း ရလာ၏။

မွန္၏၊ ထုိသုိ႔ အထူးထင္႐ွားေသာ တစ္ခုတည္းေသာ ေကာ႒ာသအာ႐ုံကုိ အထပ္ထပ္အခါခါ ပြားမ်ားသည္႐ွိေသာ္ ေယာဂီပုဂၢဳိလ္၏ သမာဓိႏွင့္ယွဥ္ေသာ စိတ္အစဥ္သည္ လြန္စြာျဖဴစင္ ၾကည္လင္ေတာက္ပသည္ျဖစ္၍ စ်ာင္အဂၤါငါးပါးႏွင့္ျပည့္စုံေသာ အပၸနာစေသာ ေကာ႒ာသတစ္ခု၌ ပထမစ်ာန္ရလွ်င္ ၾကြင္းေသာ ေကာ႒ာသ ၃၁-ပါးတုိ႔၌လည္း လြယ္ကူစြာ ပထမစ်ာန္၀င္စားႏုိင္ေပသည္။

၈။ ေကာင္းျမတ္ေသာအႀကံျဖင့္ နိဗၺာန္ကိုလြန္စြာလုိလားေသာ ေယာဂီသည္ သခၤါရတရားတုိ႔၌ ၿငီးေငြ႕လ်က္ စိတ္၏ျဖစ္ဟန္အျခင္းအရာကုိ အခါမျပတ္ ႐ႈမွတ္ဆင္ျခင္၍ ပန္းထိမ္သည္ႏွင့္ မီးေမႊးေယာက္်ားတုိ႔ကို ဥပမာျပဳလ်က္ ၀ိပႆနာစိတ္ တြန္႔တုိလွ်င္ ေျမွာက္ပင့္ရာ၏။ ပ်ံ႕လြင့္လွ်င္ ႏွိပ္ရာ၏

၉။ ကမၼ႒ာန္းသုိ႔ ေျဖာင့္တန္းထင္ျမင္စြာ မသက္၀င္လွ်င္ ဇာတိဒုကၡ စသည္ကုိ ဆင္ျခင္၍ စိတ္ကို ႐ႊင္လန္းတက္ၾကြေစရ၏။ ကမၼ႒ာန္းအာ႐ုံကို ေျဖာင္းတန္းစြာ သက္၀င္ေနလွ်င္ လ်စ္လ်ဴ႐ႈေနရာ၏။

၁၀။ သဒၶါႏွင့္ ပညာ၊ ၀ီရိယႏွင့္ သမာဓိကို ေစာင္းႀကဳိးညွိသည့္ပမာ ညီမွ်ေစလ်က္ သတိတရားကိုမူကား အခါခပ္သိမ္း လြန္စြာထက္ျမတ္ေစ၍ ဤသို႔ လိမၼာပါးနပ္စြာ ၃၂-ေကာ႒ာသကမၼ႒ာန္းကို ဆင္ျခင္ရာ၏။   

Ref: ခႏၶာ႐ႈျမင္ တရားခြင္က်မ္း၊ ျပည္သာယာ ဆရာေတာ္။ ( ခရစ္ႏွစ္-၂၀၁၁ )