(၁) ၃၂-ေကာ႒ာသဘာ၀နာကမၼ႒ာန္းကို အႏုလုံ အဖန္ဖန္ ပြားမ်ားျခင္းသည္ အႏုေလာမပညာ။
(၂) ၃၂-ေကာ႒ာသဘာ၀နာကမၼ႒ာန္းကို ပဋိလုံ အဖန္ဖန္ ပြားမ်ားျခင္းသည္္ ပဋိေလာမပညာ။
(၃) ၃၂-ေကာ႒ာသဘာ၀နာကမၼ႒ာန္းကို အႏုလုံ-ပဋိလုံ အဖန္ဖန္ ပြားမ်ားျခင္းသည္္ ပရိကမၼနိမိတ္-ပရိကမၼဘာ၀နာ။
(ေကာ႒ာသအစဥ္ကုိ ေျခေခ်ာင္း-လက္ေခ်ာင္း အစဥ္ကဲ့သုိ႔ ထင္ျမင္ျခင္းသည္ ပရိကမၼနိမိတ္၊ ထုိပရိကမၼနိမိတ္ကို အေျချပဳ၍ ေကာ႒ာသ အစု၌ျဖစ္ေစ၊ တခု၌ျဖစ္ေစ အဆင္း-သဏၭာန္-အရပ္-တည္ရာ-အပုိင္းအျခား ဤ ၅-ပါးကုိ ျမင္ေသာအခါ ဥဂၢဟနိမိတ္။
ေကာ႒ာသတုိင္း၌ေသာ၎၊ တခုေသာ ေကာ႒ာသ အစု၌ေသာ္၎၊ ထုိ ၅-ပါးကုိ ႐ြံ႐ွာဖြယ္ စက္ဆုပ္ဖြယ္ဟု အဖန္ဖန္႐ႈၾကည့္ထင္ျမင္ေနျခင္းသည္ ပဋိဘာဂနိမိတ္။
ထုိ နိမိတ္သုံးပါး ထင္ျမင္ေပါက္ေရာက္လာေသာအခါ နီ၀ရဏ ၅-ပါး ၿငိမ္၀ပ္ပိျပား၍ အစဥ္အားျဖင့္ အပၸနာစ်ာန္သို႔ ေပါက္ေရာက္မႈ)သည္ စ်ာနာႏုေလာမပညာ။
(၄) မဟာေဗာဓိပညာသုံးဆင့္ ေပါက္ေရာက္၍ ေကာ႒ာသအစဥ္ကုိ ကသုိဏ္းကြက္ကဲ့သုိ႔ ထင္ျမင္လာေသာအခါ ကသိဏာႏုေလာမပညာ။
(၅) ထုိကသိဏာႏုေလာမပညာ ကသုိဏ္းကြက္ကဲ့သုိ႔ ထင္လာေသာ ေကာ႒ာသတုိ႔တြင္ အျမင့္ဆုံးေသာ ေကာ႒ာသ၌ နာမပညတ္အမည္၊သဏၭာနပညတ္ပုသဏၭာန္ကုိလြန္ေျမာက္ေအာင္ပြားမ်ား၍ အလုံးစုံေသာ ႐ုပ္နာမ္ဓမၼ၊ ေကာ႒ာသတုိ႔ကုိ ဤသည္ကား႐ုပ္၊ ဤသည္ကား ႀကံတတ္သိတတ္ေသာေၾကာင့္ နာမ္ဟူ၍ ႏွစ္တန္ပုိင္းျခား၍သိျမင္မႈသည္ နာမ႐ႈပ-ပရိေစၧဒဉာဏ္။
ထုိနာမ႐ႈပ-ပရိေစၧဒဉာဏ္ အျမင္သန္လာေသာအခါ-
(က) ႐ုပ္(ေကာ႒ာသအမ်ား ႐ုပ္တရား)၌ ငါမ႐ွိ၊ ငါ၌ ႐ုပ္မ႐ွိ၊ ႐ုပ္ကို ငါမေခၚ၊ ငါကို ႐ုပ္မေခၚ၊ ဤသုိ႔ ၄-ပါး။ (ခ) ခံစားမႈေ၀ဒနာ၌ ငါမ႐ွိ၊ ငါ၌ ခံစားမႈေ၀ဒနာမ႐ွိ၊ ခံစားမႈ-ေ၀ဒနာကုိ ငါမေခၚ၊ ငါကုိ ခံစားမႈ-ေ၀ဒနာမေခၚ၊ ဤသုိ႔ ၄-ပါး။ (ဂ) မွတ္သားမႈ-သညာ၌ ငါမ႐ွိ၊ ငါ၌ မွတ္သားမႈ-သညာမ႐ွိ၊ မွတ္သားမႈ-သညာကုိ ငါမေခၚ၊ ငါကို မွတ္သားမႈ-သညာမေခၚ၊ ဤသုိ႔ ၄-ပါး။ (ဃ) ျပဳျပင္မႈ-သခၤါရ၌ ငါမ႐ွိ၊ ငါ၌ ျပဳျပင္မႈ-သခၤါရမ႐ွိ၊ ျပဳျပင္မႈ-သခၤါရကုိ ငါမေခၚ၊ ငါကို ျပဳျပင္မႈ-သခၤါရမေခၚ၊ ဤသုိ႔ ၄-ပါး။ (င) သိမႈ-၀ိညာဏ္၌ ငါမ႐ွိ၊ ငါ၌ သိမႈ-၀ိညာဏ္မ႐ွိ၊ သိမႈ-၀ိညာဏ္ကို ငါမေခၚ၊ ငါကုိ သိမႈ-၀ိညာဏ္မေခၚ၊ ဤသုိ႔ ၄-ပါးအားျဖင့္ ခႏၶာငါးပါး ႐ုပ္-နာမ္တရားတုိ႔၌ ဒိ႒ိ (သကၠာယဒိ႒ိ)၂၀-ကြာဆဲကင္းဆဲျဖစ္သည္။
ထင္႐ွားျဖစ္ပ်က္ေသာ ခႏၶာကာယ၌ အျမင္မွား ဒိ႒ိ ၂၀-ကြာၿပီးေသာ္ ထုိခႏၶာကာယ၊ ႐ုပ္နာမ္ဓမၼတုိ႔သည္ အ၀ိဇၨာ တဏွာ ကံ စိတ္ ဥတု အာဟာရႏွင့္ ျမင္တတ္-ျမင္အပ္စေသာ အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ ငါသူတပါး၊ ေယာက္်ားမိန္းမ အထင္မွားေအာင္ ထင္႐ွားျဖစ္ေပၚ၍ ေနပါတကားဟု အေၾကာင္းတရားကို သိမ္းဆည္းေသာ ဉာဏ္သည္ ပစၥယ-ပရိဂၢဟဉာဏ္။
ေကာ႒ာသ အစားအစား ႐ုပ္တရားႏွင့္ သိမႈက်ယ္ပြား နာမ္တရားတုိ႔၌ ကုန္ခန္းတတ္ေသာေၾကာင့္ အနိစၥ၊
ႏွိပ္စက္တတ္ေသာေၾကာင့္ ဒုကၡ၊ အစုိးမရေသာေၾကာင့္ အနတၱဟု သုံးသပ္ဆင္ျခင္ အမွန္ျမင္ေနျခင္းသည္ သမၼသနဉာဏ္။
ေကာ႒ာသအစားအစား ႐ုပ္တရားႏွင့္ သိမႈအစားစား နာမ္တရားတုိ႔သည္ ျဖစ္ၿပီးသည့္ေနာက္ ပ်က္ျခင္းသုိ႔ ေရာက္၏။ျဖစ္-ပ်က္ ႏွစ္တန္အမွန္ျမင္ ေနျခင္းသည္ ဥဒယဗၺယဉာဏ္။
႐ုပ္ဓာတ္ေလးပါး ေကာ႒ာသအစားစား၊ နာမ္ဓာတ္ေလးပါး စိတ္တရားတုိ႔သည္ အျဖစ္ကနဲ အပ်က္ကသဲသည္ ဟု အပ်က္ကိုသာလွ်င္ အမွန္ျမင္ေနျခင္းသည္ ဘဂၤဉာဏ္။
ပ်က္မႈလြန္ကဲ၍ ပ်က္မႈသာတည္နားေနေသာ ႐ုပ္တရားနာမ္တရားတုိ႔သည္ ေၾကာက္ဖြယ္လိလိ
ေဘးမ်ဳိးစုံ႐ွိသည္ဟုအသိမွန္ျဖင့္ အတန္တန္႐ႈေနမႈသည္ ဘယဉာဏ္။
ေၾကာက္ဖြယ္လိလိ ေဘးမ်ိဳးစုံ႐ွိတဲ့ ႐ုပ္နာမ္ႏွစ္ပါးတုိ႔သည္ အျပစ္ေတြအနႏၲ ေရတြက္၍ မျပႏုိင္ေအာင္ ေပါမ်ားလွသည္ကိုပင္ အမွန္ျမင္သိ၍ ေနျခင္းသည္ အာဒီန၀ဉာဏ္။
အျပစ္ေတြမ်ား ႐ုပ္နာမ္ႏွစ္ပါးတုိ႔က အားထားျခင္းကင္း ၿငီးေငြ႔ျခင္းသာ အခါခါျဖစ္ေပၚ သိျမင္ေနမႈသည္ နိဗၺိႏၵဉာဏ္။
၀ဋ္ဘုံဓေလ့ မေပ်ာ္ေမြ႔ႏုိင္ဘဲ ၿငီးေငြ႔ျခင္း အစားစား႐ုပ္နာမ္တရားတုိ႔မွ လြတ္ေအာင္၊ ကၽြတ္ေအာင္ လြတ္ခ်င္ေနမႈ အမွန္ရႈေနျခင္းသည္ မုဥၥိတုကမ်တာဉာဏ္။
လြတ္ခ်င္ကၽြတ္ခ်င္သည့္အတြက္ ႐ုပ္နာမ္ေတြ ေပၚထြက္တုိင္း ေပၚထြက္တုိင္း အခ်ိန္မလပ္ တဖန္ထပ္၍ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱဟု သုံးသပ္ ဆင္ျခင္ေနမႈသည္ ပဋိသခၤါဉာဏ္။
႐ုပ္-နာမ္ အစားစား အက်ဳိးတရားတုိ႔ကုိ က်ယ္ပြားေအာင္ ျပဳျပင္စီရင္တတ္ေသာ အေၾကာင္းတရားသုံးပါး၊ အက်ဳိးသခၤါရတရား၊အေၾကာင္း-အက်ဳိးသခၤါရတရားတုိ႔ကို မခ်စ္မမွန္း လ်စ္လ်ဴသုံး၍ လုံးလုံးပယ္ခါြ အနိစၥသာ၊ ဒုကၡသာ၊ အနတၱသာဟု အခါခါ႐ႈ၍ေနျခင္းသည္ သခၤါ႐ုေပကၡာဉာဏ္။
သခၤါရအစုကို အနိစၥဟု၊ ဒုကၡဟု၊ အနတၱဟု အထပ္ထပ္႐ႈဖန္မ်ားသျဖင့္ (ေအာက္၌ျဖစ္ေသာ ၀ိႆနာဉာဏ္ ၉-ပါးတုိ႔အား၎၊အထက္၌၃၇ပါးေသာေဗာဓိပကၡိယတရားတုိ႔ႏွင့္ေလ်ာ္ေသာမဂ္ျဖစ္ေနျခင္းသည္) ေဗာဓိပကၡိယတရား
မဂ္ဖုိလ္ဉာဏ္အားေလ်ာ္စြာ မလုိခ်င္ေသာ အေလဘ၊ မခက္ထန္ေသာ အေဒါသ၊ မေတြေ၀ေသာ အေမာဟ သုံးဌာနတည္နား ႀကီးမားေသာဉာဏ္ အျမင္သန္ေနမႈသည္ အႏုေလာမဉာဏ္ အားျဖင့္ အႏုေလာမခႏၲီပညာ။
(၆) အေလာဘေၾကာင့္ ရာဂကၡယနိဗၺာန္၊ အေဒါသေၾကာင့္ ေဒါသကၡယနိဗၺာန္၊ အေမာဟေၾကာင့္ ေမာဟကၡယနိဗၺာန္
သန္သန္ႀကီးျမင္၍ ပုထုဇဥ္စ႐ုိက္ ပုထုဇဥ္လုိက္စားတဲ့ ဒုစ႐ုိက္တရားတုိ႔ကို ပယ္႐ွားေ႐ွာင္ၾကဥ္ၿပီး သုစ႐ုိက္အစားစား သိကၡာတင္ထားျခင္းသည္ ေဂါၾတဘူပညာ။
ေသာတာပတၱိမဂၢ ၀ီထိက်ပုံ
ဘ "န ဒ မ ပ ဥ ႏု ေဂါ မ ဖ ဖ" ဘ (မႏၵပညပုဂၢဳိလ္)
ဘ "န ဒ မ ဥ ႏု ေဂါ မ ဖ ဖ ဖ" ဘ (တိကၡပညပုဂၢဳိလ္)
တိဟိတ္ကာမဘ၀င္
ဘ၀ဂၤစလန-ဘ၀င္လႈပ္ျခင္း
ဘ၀ဂုၤပေစၧဒ-ဘ၀င္ျပတ္ျခင္း
မေနာဒါြရာ၀ဇၨန္း-အာ႐ုံကိုဆင္ျခင္း
ပရိကံ-မဂ္ကုိျပဳျပင္ေပးတတ္သည္
ဥပစာ-မဂ္၏အနီး၌ျဖစ္သည္
အႏုလုံ-မဂ္အားေလ်ာ္သည္
ေဂါၾတဘူ-ပုထုဇဥ္အႏြယ္ကုိ ျဖတ္၍ အရိယာအႏြယ္သုိ႔ ကပ္ေစတတ္သည္။
ေသာတာပတၱိမဂ္-ဆုိင္ရာကိေလသာတုိ႔ကို သတ္၍ သစၥာေလးရပ္ကုိ တၿပဳိင္နက္သိသည္။
ေသာတာပတၱိဖုိလ္-မဂ္၏ အက်ဳိးျဖစ္သည္။
ဘ၀င္-ျဖစ္ဆဲဘ၀၏ မေသမျပတ္ တစပ္တည္းျဖစ္ေၾကာင္း၊
၎ေသာတာပတၱိမဂၢ၀ီထိ၌-
မေနာဒါြရာ၀ဇၨန္း ပရိကံ ဥပစာ အႏုလုံ စိတ္တုိ႔သည္ သခၤါရတုိ႔ကို အာ႐ုံျပဳကုန္သည္။
ေဂါၾတဘူ မဂ္စိတ္ ဖုိလ္စိတ္တုိ႔သည္ နိဗၺာန္ကို အာ႐ုံျပဳကုန္သည္။
ေ႐ွ႕ဘ၀င္ ေနာက္ဘ၀င္တုိ႔သည္ ကံ ကမၼနိမိတ္ ဂတိနိမိတ္အားျဖင့္ သုံးပါးတုိ႔တြင္ တပါးပါးကုိ အာ႐ုံျပဳကုန္သည္။
(၇) ေသာတာပတၱိမဂ္-ဖုိလ္ကုိ ရၿပီးေသာ ေသာတာပန္သည္ မဂၢင္ရွစ္ပါး သိကၡာသုံးပါးကို လုံ႔မယုတ္ အားထုတ္ျပန္သည္ျဖစ္၍ သကဒါဂါမိမဂ္ကုိ ေရာက္လုိ ကူးလုိေသာ္ သခၤါရတုိ႔ကို အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱဟု အာရုံျပဳလ်က္ မေနာဒါြရ၌ ထင္လာသည္ရွိေသာ္-
ဘ " န ဒ မ ပ ဥ ႏု ေ၀ါ မ ဖ ဖ ဖ" ဘ ဘ
ဘ " န ဒ မ ဥ ႏု ေ၀ါ မ ဖ ဖ ဖ" ဘ ဘ
တိဟိတ္ကာမဘ၀င္
ဘ၀ဂၤစလန-ဘ၀င္ႏွစ္ႀကိမ္ လႈပ္ၿပီးလွ်င္ ထုိလကၡဏာေရးကို အာ႐ုံျပဳ၍
မေနာဒြါရာ၀ဇၨာန္း ဉာဏသမၸယုတ္ ေဇာေလးခုတုိ႔တြင္ တခုခုေသာ ေဇာသည္ လကၡဏာေရးကုိ အာ႐ုံျပဳလ်က္
ပရိကံ ဥပစာ အႏုလုံ ဟုသုံးႀကိမ္ နိဗၺာန္ကို အာရုံျပဳသည္ျဖစ္၍ ေ၀ါဒါန္ ဟုအမည္ေျပာင္း၍
သကဒါဂါမိ မဂ္ေဇာ တႀကိမ္၊ သကဒါဂါမိ ဖုိလ္ေဇာ ႏွစ္ႀကိမ္ႏွင့္ ဘ၀င္ ျဖစ္၏။
ေသာတာပတၱိမဂၢ၀ီထိ၌ ေဂါၾတဘူ႐ွိေသာ္လည္း သကဒါဂါမိမဂၢ၀ီထိ၌ ပဌမေ၀ါဒါန္၊ အနာဂါမိမဂၢ၀ီထိ၌ ဒုတိယေ၀ါဒါန္၊ အရဟတၱမဂၢမဂၢ၀ီထိ၌ တတိယေ၀ါဒါန္ဟု အစဥ္အတုိင္း ေဂါၾတဘူအစား ေ၀ါဒါန္ ေရတြက္ရပါသည္။ ဤသည္ကား ေ၀ါဒါနပညာ။
Ref: စတုဘုမၼိကက်င္းစဥ္က်မ္း၊ ဒြိတၱႎသာေလာကဒီပနီက်မ္း၊ အဘိဓမၼာသင္တန္းက်မ္း၊ သၿဂိၤဳဟ္႐ွင္းတမ္းက်မ္းႏွင့္ ငွက္တြင္း အ႐ွင္ပညာ၀ံသ၏ မွတ္စုမ်ာ။