၀ိပႆနာမဂ္သည္ (သမၼာဒိ႒ိ၊ သမၼာသကၤပၸ၊ သမၼာ၀ါယာမ၊ သမၼာသတိ၊ သမၼာသမာဓိ) မဂ္ဟုဆုိေသာေၾကာင့္ ၀ိပႆနာဉာဏ္ျဖစ္ေနေသာ ေယာဂီမ်ား၌ သီလမ႐ွိဟုလည္းေကာင္း၊ ၀ိပႆနာ အားထုတ္ေနေသာ ပုဂၢဳိလ္မ်ားသည္ သီလကုိ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေ႐ွာက္စရာ မလုိ ဟုလည္းေကာင္း မဆုိရေပ။ သီလ၀ိသုဒၶိ (သီလစင္ၾကယ္ေအာင္ ႀကဳိတင္ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေ႐ွာက္ခဲ့ရေသာ သီလသည္ ၀ိပႆနာဉာဏ္ျဖစ္ဆဲ အခုိက္၌ ပုိ၍ သန္႔႐ွင္းစြာ တည္႐ွိေနေပသည္။
ဤသေဘာကို မသိၾကေသာ သုတ (အၾကားအျမင္) နည္းသူ ပုဂၢဳိလ္ အခ်ဳိ႕သည္ ၀ိပႆနာ႐ႈလုိသူတုိ႔ သီလကုိ ထိန္းစရာမလုိ၊ သီလသည္ လုိရင္း မဟုတ္။ ၀ိပႆနာဉာဏ္ျဖစ္ေရးသာ လုိရင္း ျဖစ္သည္ဟု အယူအဆ မွားယြင္းလ်က္႐ွိၾကေလသည္။
၀ိပႆနာျဖစ္ေနေသာ ပုဂၢဳိလ္၏ သႏၲာန္၌ ဤ၀ိရတီ သီလမ်ား တည္သည္ မဟုတ္၊ မေတြ႔ မႀကဳံမဆုံေသးေသာ ဒုစရုိက္၊ ဒုရာဇီ၀တုိ႔မွ ေ႐ွာင္ၾကဥ္အံ့ဟူေသာ ေစတနာသီလ။ စကၡဳစေသာ ဒြါရေျခာက္ပါးမွ ၀င္ေရာက္လာေသာ ႐ႈပစေသာ အာ႐ုံမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ကိေလသာမ်ား မျဖစ္ေအာင္ စကၡဳစေသာ ဣေျႏၵတုိ႔ကို ထိန္းသိမ္း ေစာင့္စည္းရေသာ ဣျႏၵိယ သံ၀ရသီလ။ တရားအားထုတ္စဥ္ ေညာင္းညာ ပင္ပန္းမႈတုိ႔ကို သည္းခံရေသာ ခႏၲီ သံ၀ရသီလ။ ကာမဂုဏ္အႀကံအစည္စေသာ ကာမ၀ိတက္၊ ၀ိဟႎသ၀ိတက္၊ ဗ်ာပါဒ၀ိတက္ တုိ႔ျဖစ္ေပၚလာပါက ယင္းတုိ႔ကို ၀ိပႆနာဉာဏ္ျဖင့္ က်ိတ္ေခ်ဖ်က္ဆီး၍ ေပ်ာက္ကင္းေအာင္ ႀကဳိးစားရေသာ ၀ီရိယ သံ၀ရသီလတုိ႔သည္ တည္လ်က္ ႐ွိသည္။
၀ိပႆနာတရားတုိ႔ကို ႀကဳိးစားအားထုတ္ေသာ ေယာဂီပုဂၢဳိလ္တုိင္း ဤသီလမ်ား ျဖစ္ပြားလ်က္႐ွိသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္-
၀ိပႆနာ႐ႈပြား ေနေသာေယာဂီ၏ သႏၲာန္၌ သီလမ်ား အထူးျပည့္စုံေနရမည္။ သီလ၀ိသုဒၶိ ဟူေသာ သီလစင္ၾကယ္မႈ မ႐ွိဘဲ စိတၱ၀ိသုဒၶ၊ ဒိ႒ိ၀ိသုဒၶိ၊ ကခၤါ၀ိတရဏ၀ိသုဒၶိ၊ မဂၢါမဂၢဉာဏဒႆန၀ိသုဒၶိ၊ ပဋိပဒါဉာဏဒႆန၀ိသုဒၶိတုိ႔ မျဖစ္ႏုိင္ေပ။
မဂၢါမဂၢဉာဏဒႆ၀ိသုဒၶိ၊ ပဋိပဒါဉာဏဒႆန၀ိသုဒၶိတုိ႔ မျဖစ္ပဲ ဉာဏဒႆန၀ိသုဒၶိ ဟုဆုိအပ္ေသာ မဂ္ဉာဏ္မ်ား မျဖစ္ေပၚႏုိင္။ ထုိ႔ေၾကာင့္
သာသနာေတာ္၌ ေကာင္းက်ဳိးလုိလားေသာ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ဳိးသမီးတုိ႔ အတြက္ သမာဓိ၊ ပညာ ရ႐ွိေရးအတြက္ သီလကို ၾကည္ပယ္ထား၍ မျဖစ္။ သီလသည္ သမာဓိ၊ ပညာ ျဖစ္ေပၚေရးတြင္ အေျခခံပဓာန ေထာက္တည္ရာ ျဖစ္သည္။ ဟု၎
ဤေလာက ခ်မ္းသာ၊ တမလြန္ေလာက ခ်မ္းသာတုိ႔ အတြက္ သီလႏွင့္တူေသာ ေထာက္တည္ရာ အားကိုးရာမည္သည္ မ႐ွိ။ ဟု၎ ပိဋကတ္ေတာ္၌ မိန္႔ဆုိေတာ္မူသည္။ ။
Ref: မုိးကုတ္ ၀ိနိစၧယ၊ ႏွာ-၁၂၅-၁၂၆၊ (ႏုိင္ငံေတာ္၀ိနည္းဓုိရ္အဖြဲ႔၊ဆရာေတာ္မ်ား)