မဂ္ဖုိလ္ နိဗၺာန္သုိ႔ ေရာက္ေၾကာင္း ေကာင္းျမတ္ေသာ တရားတုိ႔ကုိ အားထုတ္လုိေသာ ပုဂၢဳိလ္သူေတာ္ေကာင္းတုိ႔သည္ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ပဋိပတ္က်င့္စဥ္တရားတုိ႔ကုိ ေရွးဦးစြာ အားထုတ္ရာ၏။ အဘယ္သုိ႔ အားထုတ္ရာသနည္း ဟူမူကား မဂ္ေလးပါးတုိ႔၏ အေျခကား ၀ိပႆနာဉာဏ္ဆယ္ပါး။ ၀ိပႆနာဉာဏ္ဆယ္ပါးတုိ႔၏ အေျခကား သမာဓိႏွစ္ပါးတည္း။ သမာဓိႏွစ္ပါးတုိ႔၏အေျခကား ကာယသုခ စိတၱသုခႏွစ္ပါးတည္း။ ကာယသုခ စိတၱသုခႏွစ္ပါးတုိ႔၏အေျခကား သီလႏွစ္ပါးတည္း။ သီလႏွစ္ပါးတုိ႔၏အေျခကား ဟိရီ ၾသတၱပၸတရားႏွစ္ပါး။
ထုိပဋိပတ္က်င့္စဥ္ တရားအေပါင္းတုိ႔တြင္ မေကာင္းမႈကုိ ရွက္တတ္ေသာ ဟိရီတရား၊ မေကာင္းမႈကို လန္႔တတ္ေသာ ၾသတၱပၸတရား ဤႏွစ္ပါးႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ ပုဂၢဳိလ္တုိ႔သည္သာလွ်င္ စင္ၾကယ္စြာေသာ သီလႏွစ္ပါးကို ေစာင့္ႏုိင္ ကုန္ရာ၏။ စင္ၾကယ္စြာေသာ သီလႏွစ္ပါးႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ ပုဂၢဳိလ္တုိ႔သည္သာလွ်င္ ကာယသုခ စိတၱသုခနွစ္ပါးကုိ ရႏုိင္ကုန္ရာသည္။ ကာယသုခ စိတၱသုခႏွစ္ပါးႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ ပုဂၢဳိလ္တုိ႔သည္သာလွ်င္ ၄၀-ေသာကမၼ႒ာန္းတုိ႔တြင္ တပါးပါးေသာ ကမၼ႒ာန္းကုိ အာရုံျပဳသည္၏ အစြမ္းအားျဖင့္ သမာဓိတရား၊ႏွစ္ပါးကို ရႏိုင္ရာသည္။ သမာဓိတရားႏွစ္ပါးႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ ပုဂၢဳိလ္တုိ႔သည္သာလွ်င္ ၀ိႆနာဉာဏ္ဆယ္ပါးတုိ႔ကို ရႏုိင္ကုန္ရာသည္။ ၀ိပႆနာဉာဏ္ဆယ္ပါးႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ ပုဂၢဳိလ္တုိ႔သည္သာလွ်င္ မဂ္ဉာဏ္ ဖုိလ္ဉာဏ္ကိုရ၍ နိဗၺာန္သုိ႔ ေရာက္ႏုိင္ကုန္ရာသည္။
၀ိပႆနာဉာဏ္ဆယ္ပါးဟူေသာ္ကား သမၼသနဉာဏ္၊ ဥဒယဗၺယဉာဏ္၊ ဘဂၤဉာဏ္၊ ဘယဉာဏ္၊ အာဒီန၀ဉာဏ္၊ နိဗၺိဒါဉာဏ္၊ မုဥၥိတုကမ်တာဉာဏ္၊ ပဋိသခၤါဉာဏ္၊ သခၤါ႐ုေပကၡာဉာဏ္၊ အႏုေလာမဉာဏ္အားျဖင့္ ဆယ္ပါးအျပာ႐ွိ၏။
ထုိဆယ္ပါးတြင္ သမၼသနဉာဏ္ဟူေသာ္ကား ကာမဂုဏ္ငါးပါး အာရုံေျခာက္ပါး ဒါြရေျခာက္ပါးတုိ႔၏ အစြမ္းအားျဖင့္ ျပဳျပင္၍ ျဖစ္ေသာ ေတဘုမၼိကသခၤါရတရားတုိ႔သည္ အဖန္တလဲလဲ မၿငိမ္းတိမ္းယိမ္းျခင္းမရွိ၊ ဇာတိ-ပဋိသေႏၶေနျခင္းမစဲ၊ ဇရာ-အုိျခင္းမစဲ၊ ဗ်ာဓိ-နာျခင္းမစဲ၊ မရဏ-ေသျခင္းမစဲ၊ ေသာက-စုိးရိမ္ျခင္းမစဲ၊ ပရိေဒ၀-ငိုေၾကြးျခင္းမစဲ၊ ဒုကၡ-ကုိယ္ဆင္းရဲျခင္းမစဲ၊ ေဒါမနႆ-စိတ္ႏွလုံး မသာယာျခင္းမစဲ၊ ဥပါယာသ-သက္ႀကီး႐ႈိက္ငင္ ပင္ပန္းျခင္းမစဲ၊ မၿမဲ-အနိစၥ၊ အသခၤတသေဘာ၊ အာသေ၀ါ ေရယဥ္သည္ အစဥ္မျပတ္ ဆက္ခါဆက္ခါ သံသရာ၀ယ္ မျခားမလပ္ ျဖစ္တတ္သည္၏ သတၱိေၾကာင့္ ကပ္၍ႏိွပ္စက္ျခင္းျပင္းစြာ ဇလနဒီျမစ္ေရကဲ့သုိ႔ ထပ္ခါထပ္ခါ ဆင္းရဲႀကီးစြာ ေ၀ဒနာဟုဆုိအပ္ေသာ ေဒါမနႆစိတ္ႏွင့္တကြ ကပ္၍ျဖစ္ျခင္း၏အေၾကာင္းသည္ ဒုကၡမည္၏။
(၁) နိစၥ၊သုခ၊သႏၲတိတုိ႔၏ အစြမ္းအားျဖင့္ ကုိယ္ဟူ၍ စြဲလမ္းစရာ အႏွစ္သာရ မ႐ွိေသာေၾကာင့္ အနတၱသည္ ဃနမည္၏။ ဃနဟူသည္ကား ေကသာ ေလာမာ နခါ ဒႏၲာ တေစာ အစ႐ွိေသာ ဒြတၱႎသတုိ႔၏ အေရအတြက္အစုတုိ႔ေၾကာင့္ ကုိယ္ဟုထင္မွတ္ျခင္း၊ ႐ုပ္ဇီ၀ိတ နာမ္ဇီ၀ိတႏွစ္ပါးတုိ႔ကို ထင္႐ွားစြာ ကုိယ္ဟူ၍ မွတ္ထင္ေသာသူသည္ သကၠာယဒိ႒ိမည္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အတၱေဘာ ေမ မရဏ အနိစၥ အၿမဲမ႐ွိရာ၊ ဒုကၡ ဆင္းရဲႀကီးစြာ၊ အနတၱ ကုိယ္မဟုတ္ေခ် တကားဟု လကၡဏာေရးသုံးပါးတင္၍ ႐ႈဆင္ျခင္ေသာဉာဏ္သည္ သမၼသနဉာဏ္မည္၏။
(၂) ဥဒယဗၺယဉာဏ္ဟူသည္ကား ေတဘုမၼိကသခၤါရတရားတုိ႔ကုိ ခႏၶာငါးပါးတည္းဟူေသာ နည္းျဖင့္ ရႈပကၡႏၶာ ေ၀ဒနာကၡႏၶာ သညာကၡႏၶာ သခၤါရကၡႏၶာ ၀ိညာဏကၡႏၶာ တည္းဟူေသာ ခႏၶာငါးပါး ရုပ္အ႒၀ီသ ၂၈-ပါး၊ နာမကၡႏၶာေလးပါး အေရအတြက္ သခ်ၤာအေပါင္းအစုတုိ႔တြင္ စကၡဳ ေသာတ ဃာန ဇိ၀ွါ ကာယ မနဟုဆုိအပ္ေသာ ၀ိညာဏ္ ေျခာက္ပါး သတၱိ၏ အစြမ္းအားျဖင့္ ျပဳျပင္၍ျဖစ္ေသာ ကာမာ၀စရ ကုသုိလ္စိတ္႐ွစ္ခု၊ ႐ႈပါ၀စရ ကုသုိလ္စိတ္ငါးခုအားျဖင့္၊ ေပါင္းတဆယ့္သုံးခု၌႐ွိေသာ ေစတနာ တဆယ့္ႏွစ္ခုသည္ပုညာဘိသခၤါရမည္၏။ ေလာဘမူစိတ္႐ွစ္ခု ေဒါသမူစိတ္ႏွစ္ခု ေမာဟမူစိတ္ႏွစ္ခုအားျဖင့္ ေပါင္းတဆယ့္ႏွစ္ခု၌႐ွိေသာ ေစတနာတဆယ့္ႏွစ္ခုသည္ အပုညာဘိသခၤါရမည္၏။ အာကာသာနဥၥာယတနကုသုိလ္ ၀ိညာဏဥၥာယတနကုသုိလ္၊အာကိဥၥညာယတနကုသုိလ္ ေန၀သညာနာသညာယတနကုသုိလ္အားျဖင့္ အ႐ႈပကုသုိလ္ေလးခု၌႐ွိေသာ ေစတနာေလးခုသည္ အာေနဥၥာဘိသခၤါရမည္၏။ ဤသခၤါရတရားသုံးပါးတုိ႔သည္ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္စက္ရဟတ္ကဲ့သုိ႔ အဆက္မျပတ္လည္ေစတတ္ ျဖစ္ေစတတ္ေသာ တရားတည္းဟု ပရိေစၧဒအားျဖင့္ ပုိင္းျခား၍ သိတတ္ေသာ ဉာဏသမၸယုတ္ေဇာတည္းဟူေသာ ဉာဏ္လက္နက္ျဖင့္ လကၡဏာေရးသုံးပါးသုိ႔တင္၍႐ႈဆင္ျခင္ေသာဉာဏ္သည္ ဥဒယဗၺယဉာဏ္မည္၏။
(၃) ဘဂၤဉာဏ္ဟူသည္ကား ေတဘုမၼိကသခၤါရတရားတည္းဟူေသာ ခႏၶာငါးပါးတုိ႔၏ ျဖစ္ျခင္းပ်က္ျခင္းႏွစ္ပါးတုိ႔တြင္ ျဖစ္ျခင္းမွလြတ္၍ ပ်က္ျခင္းစေသာနည္းျဖင့္ ပ၀တၱိ အပ၀တၱိ ဗ်သနအားျဖင့္ မျဖစ္ေသးေသာ ကုသုိလ္ အကုသုိလ္ အဗ်ာကတတုိ႔သည္ ဗ်သန-ပ်က္ျခင္းသည္သာ ၿမဲစြာအမွန္ အဖန္တလဲလဲ မစဲမဆိတ္ အတိတ္ ပစၥဳပၸဳန္ အနာဂတ္အားျဖင့္ ကာလသုံးရပ္ မျပတ္အစဥ္႐ွိသည္တြင္ ဗ်သနဟုဆုိအပ္ေသာ ပ်က္ျခင္းသည္သာလွ်င္ အဓြန္႔႐ွည္စြာ ၿမဲသည္သာဟု လကၡဏာေရးသုံးပါးသုိ႔တင္၍ ႐ႈဆင္ျခင္ေသာဉာဏ္သည္ ဘဂၤဉာဏ္မည္၏။
(၄) ျဖစ္ၿပီးေသာ ကုသုိလ္ အကုသိုလ္ အဗ်ာကတ ဘယဉာဏ္ဟူသည္ကား ခႏၶာငါးပါးတုိ႔ကို ေလာက၌ျဖစ္ေသာ ျခေသၤ့သစ္က်ား ေျမြနဂါးစေသာ ရန္တုိ႔ႏွင့္ေတြ႔ျမင္လွ်င္ ေၾကာက္႐ြံ႕ ထိတ္လန္႔ကုန္လ်က္ တုန္လႈပ္ေသာ စိတ္သည္ မဆိပ္မနား ၀င္စားဘိသကဲ့သုိ႔ ထို႔အတူ ဘ၀မ်ားစြာ သံသရာ၀ယ္ ကမၻာအဆက္ဆက္ မပ်က္မတိမ္ ေႏွာင္အိမ္သဖြယ္၊ ဘုံသုံးသြယ္၌ တလယ္လယ္ တပတ္ပတ္ ခ်ားရဟတ္ကဲ့သုိ႔ ဤဘ၀မွသည္ ထုိဘ၀၊ ထုိဘ၀မွသည္ ဤဘ၀ ထုိထိုမွ်ေလာက္ေသာဘ၀သုိ႔ တဒဂၤတခဏမွ်မေနမနား ေျပးသြား၍ ေနရကုန္ေသာ သတၱ၀ါအေပါင္းတုိ႔သည္ ဇာတိဟုဆုိအပ္ေသာ ပဋိသေႏၶေနရျခင္းကို မလြန္ႏုိင္ၾကသျဖင့္ ခႏၶာငါးပါးမွ မဆုံးမျခင္း သုံးပါးေသာ ေလာကဓာတ္အတြင္း၌ ျဖစ္ၾကကုန္ေသာ သခၤါရတရားတုိ႔ကို သားရဲျခေသၤ့စေသာ ေဘးရန္ကဲ့သုိ႔ မွတ္ထင္ၿပီးေသာအခါ ဘုံသုံး႐ြာကို လကၡဏာေရးသုံးပါးသို႔တင္၍ ႐ႈဆင္ျခင္ေသာဉာဏ္သည္ ဘယဉာဏ္မည္၏။
(၅) အာဒီန၀ဉာဏ္ဟူသည္ကား ေတဘုမၼိကသခၤါရတရားတည္းဟူေသာ ခႏၶာငါးပါးတုိ႔ကုိ အ၀ိဇၨာတဏွာ၀ေသန ေဒြ မူလာနိ ဟူေသာ လက္သန္းအ႒ကထာ ပါဌ္လာသေဘာျဖင့္ ေလာဘမူစိတ္႐ွစ္ခု၌႐ွိေသာ ေလာဘေစသိက္၊ အကုသုိလ္စိတ္ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ခု၌႐ွိေသာ ေမာဟေစတသိက္အားျဖင့္ တဏွာ အ၀ိဇၹာဟုဆုိအပ္ေသာ အျမစ္မူလတရားႏွစ္ပါးတုိ႔ေၾကာင့္ တစ္ဆယ့္တပါးေသာ မီးတုိ႔သည္ ပြားစီးၿပီးအခါ၊ ကုိးျဖာေသာဘ၀တို႔၌ စြဲၿငိေတာက္ေလာင္လ်က္ ဆက္ခါဆက္ခါ ေလာင္စာ မျပတ္ေသာေၾကာင့္ ကုိးပါးသာဘ၀တုိ႔တြင္ သုဒၶါ၀ါသဘုံကုိၾကဥ္၍ တစ္ဆယ့္ေျခာက္ဘုံတုိ႔၌ ၾကြင္းက်န္ရစ္သူ နတ္လူ ျဗဟၼာ သတၱ၀ါအေပါင္းတုိ႔သည္ ဇာတိ ဇရာ ဗ်ာဓိ မရဏ ေသာကသီးသီး ေလာင္သည့္မီးတုိ႔ မၿငိမ္းၾကလွ်င္ ရာဂဂၢိ ေဒါသဂၢိ ေမာဟဂၢိ ဇာတိဇရာ ဗ်ာဓိ မရဏ ေသာက ပရိေဒ၀ ဒုကၡ ေဒါမနႆ ဥပါယာသဟုဆုိအပ္ေသာ တဆယ့္တပါးေသာ မီးႀကီးတြင္း၌ အျပင္းေတြ႔ႀကဳံရမည္အေၾကာင္းကို လကၡဏာေရးသုံးပါးတင္၍ ႐ႈဆင္ျခင္ေသာဉာဏ္သည္ အာဒီန၀ဉာဏ္မည္၏။
(၆) နိဗၺိဒါဉာဏ္ဟူသည္ကား ေတဘုမၼိကသခၤါရတည္းဟူေသာ ခႏၶာငါးပါး ႐ုပ္နာမ္တရားတုိ႔ကို ဇာတိဇရာ ဗ်ာဓိမရဏ ေသာကတုိ႔၏ ၿငိမ္းျခင္းကုိ အလုိ႐ွိသည္ျဖစ္၍ မခ်စ္အပ္ေသာ ကုိယ္မွစ၍ မစုံမက္အပ္ေသာ သားမယားေက်းကၽြန္ ႐ြံ႐ွာဖြယ္ေသာ ပစၥည္း၊ ဆည္းပူးအပ္ေသာ ဥစၥာရတနာတုိ႔ကုိ ၿပိတၱာေၾကာ့ကြင္ မီးက်ီးတြင္းမွ လြတ္ကင္းျပစ္ခြါ ကိုယ္ခႏၶာကို အိမ္သာမွတ္ျခင္း ပုိးေလာက္တြင္းဟု ဘင္တြင္းကုစၧ ယုိစီးက်သည့္ ပုပ္လွဖူးေယာင္ ေခြးပုပ္ေကာင္ႏွင့္ ပုံေဆာင္ပမာ ကုိယ္ခႏၶာ၏ ေၾကာင္းရာစုံမက္ ျဖစ္ပ်က္ရာကို ႏႈိင္းခ်က္စာနာ နိဗၺိဒါျဖင့္ လကၡဏာေရးသုံးပါးတင္၍ ႐ႈဆင္ျခင္ေသာဉာဏ္သည္ နိဗၺိဒါဉာဏ္မည္၏။
(၇) မုဥၥိတုကမ်တာဉာဏ္ဟူသည္ကား ပုိက္ကြမ္၌မိေသာငါးတုိ႔သည္ ေၾကာက္ေသာအားျဖင့္ လြတ္လုိ၍ ႐ုန္းရင္းခုန္ထြက္သကဲ့သုိ႔ ထုိ႔အတူ ေတဘုမၼိကသခၤါရတရားတည္းဟူေသာ ခႏၶာငါးပါးတုိ႔မွ လြတ္လုိ၍ ဒါနံ အေလာေဘာ ေဟတု၊ သီလံ အေဒါေသာ ေဟတု၊ ဘာ၀နံ အေမာေဟာေဟတု အစ႐ွိသည္ျဖင့္ အဘိဓမၼာပ႒ာန္းမိန္႔ညြန္းသည္ႏွင့္အညီ အေလာဘေစတသိကုသုိလ္ဟိတ္၊ အေဒါသေစတသိက္ကုသုိလ္ဟိတ္၊ အေမာဟေစတသိက္ကုသုိလ္ဟိတ္ႏွင့္တကြ ဒါန သီလ ဘာ၀နာတုိ႔ကုိ သမာဓိအစ႐ွိေသာ မဂၢင္႐ွစ္ပါးတရားတုိ႔ႏွင့္ ယွဥ္ၿပီးလွ်င္ လကၡဏာေရးသုံးပါးသုိ႔တင္၍ ဧကဂၢတာ က်ေအာင္ ယထာဘူတဉာဏ္ျဖင့္ ဟုတ္မွန္သည့္အတုိင္း အျဖစ္ႏွင့္အပ်က္ကို ျမင္၍ ႐ႈဆင္ျခင္ေသာဉာဏ္သည္ မုဥၥိတုကမ်တာဉာဏ္မည္၏။
(၈) ပဋိသခၤါဉာဏ္ဟူသည္ကား ေႏွာင္အိမ္ႏွင့္တူေသာ လူ႔ဘုံ နတ္ဘုံ ျဗဟၼာ့ဘုံတုိ႔ကုိ မီးပုံႀကီးကဲ့သို႔ထင္မွတ္၍ ပင္လယ္ေရေၾကာ၌ လင္းယဥ္တုိင္ထြဋ္မွ လႊတ္၍ပ်ံလုိေသာ သမုဒၵရာ ဇင္ေယာ္ငွက္သည္ ကမ္းကုိမျမင္ေသး၍ ၾကာေနရသကဲ့သို႔ သားမယားေက်းကၽြန္တုိ႔ႏွင့္က်င္လည္၍လည္းေကာင္း၊ သခၤါရတရားတုိ႔၌ က်င္လည္၍လည္းေကာင္း ေနရသည္သာဟု ထပ္ခါထပ္ခါ ၀ိပႆနာဘာ၀နာျဖင့္ ခႏၶာငါးပါးတုိ႔ကို လကၡဏာေရးသုံးပါးတင္၍ ႐ႈဆင္ျခင္ေသာဉာဏ္သည္ ပဋိသခၤါဉာဏ္မည္၏။
(၉) သခၤါ႐ုေပကၡာဉာဏ္ဟူသည္ကား တပ္ျခင္းကင္းေသာ ၀တၳဳကို မလုိခ်င္မႏွစ္သက္ မစုံမက္မူ၍ လ်စ္လ်ဴ႐ႈသကဲ့သုိ႔ ထုိ႔အတူ ေတဘုမၼိကသခၤါရတရားတုိ႔ကို လုစၥတိ ပလုစၥတီတိ ေလာေကာ ဟူေသာ ၀စနတၳႏွင့္အညီ ျဖစ္ျခင္းပ်က္ျခင္း မကင္းေသာ သေဘာသာတကားဟု သားမယား ေက်းကၽြန္းႏွင့္တကြ၊ မိမိ ကုိယ္ကိုပင္မစင္ထည့္ေသာ ဂူကဲ့သုိ႔ ထင္မွတ္၍ ထပ္ခ်င္ဖြယ္မ႐ွိတကားဟု လကၡဏာေရးသုံးပါးသုိ႔တင္၍ ႐ႈဆင္ျခင္ေသာဉာဏ္သည္ သခၤါ႐ုေပကၡာဉာဏ္မည္၏။
(၁၀) အႏုေလာမဉာဏ္ဟူသည္ကား ေအာက္၌ျပဆုိခဲ့ၿပီးေသာ ၀ိပႆနာဉာဏ္ ၉-ပါးတုိ႔ကိုဆင္ျခင္ၿပီးမွ ေဗာဓိပကၡိယတရား သုံးဆယ့္ခုနစ္ပါးသုိ႔ ေရာက္သျဖင့္ သစၥာေလးပါး ျမတ္တရားတုိ႔ကို ပုိင္းျခားေ၀ဖန္၍ စတၱာရိ သစၥာနိ အစ႐ွိေသာ ပါဌ္ႏွင့္အညီ ဒုကၡသစၥာ သမုဒယသစၥာ နိေရာဓသစၥာ မဂၢသစၥာတည္းဟူေသာ ဤသစၥာေလးပါး ျမတ္တရားတုိ႔ကို ပုိင္းျခား၍ သိၿပီးလွ်င္ အနိစၥသာ ဒုကၡသာ အနတၱသာ တကားဟု လကၡဏာေရးသုံးပါးတင္၍ ႐ႈဆင္ျခင္ေသာဉာဏ္သည္ အႏုေလာမဉာဏ္မည္၏။
Ref: ၀ိပႆနာဉာဏေၾကးမုံက်မ္း ( ငွက္တြင္းဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး )