ၿမဳိ႕သထုံမွ ဘ၀ ေအာင္ပန္း
သု၀ဏၰဘုမၼိ မည္ေသာ သထုံးၿမဳိ႔သည္ ရွင္ေတာ္ဘုရား သာသနာေတာ္ ဦးစြာပြင့္လင္းရာ ဌာနျဖစ္သည္၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ သာသနာေတာ္ အဆက္အႏြယ္ျမစ္ဖ်ား ခံရာလည္းျဖစ္သည္၊ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ သာသနာျပန္႔ႏွံ႕ထြန္းကားလာရာၿမိဳ႔ ဟူ၍လည္း ဆုိႏုိင္ေပသည္။
ငွက္တြင္း ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ သက္ေတာ္ ၇၉ ႏွစ္၊ သိကၡာ ၅၉ ၀ါ ရရွိေတာ္မူေသာအခါ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ေရွးဦးစြာ ေရာက္ရွိ ပြင့္ထြန္းရာ ဤသထုံၿမိဳ႔သို႔ ၾကြေရာက္ရန္ စီစဥ္ေလသည္။
ဆရာေတာ္ႀကီးမွာ သက္ရြယ္ေတာ္ ႀကီးရင့္ အုိမင္း လာသျဖင့္ အၿမဳိ႕ၿမဳိ႔ အနယ္နယ္မွ တရားေဟာ သာသနာျပဳ ခ်ီးျမွင့္ရန္ ပင့္ေဆာင္ၾကေသာ္လည္း သာသနာျပဳျခင္းကိစၥကို ရပ္တန္႔ အနားယူထားခ်ိန္ ျဖစ္ေလသည္။
အထက္ျမန္မာျပည္မွ တဖန္ၾကြေရာက္ၿပီး ရန္ကုန္ၿမိဳ႔ သရက္ေတာေက်ာင္းတုိက္ မဟာသတိပ႒ာန္ ေက်ာင္းသစ္၌ ေခတၱ အပန္းေျဖအနားယူ သီတင္းသုံးေနေလသည္။
ယင္းသုိ႔ သာသနာျပဳျခင္း တာ၀န္ရပ္မ်ား ဆုိင္းငံ့ထားခ်ိန္ သထုံၿမဳိ႔မွ ငွက္တြင္း ဒကာမ်ားက ဆရာေတာ္ႀကီး သီတင္းသုံးရာ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ သရက္ေတာေက်ာင္းတုိက္ မဟာသတိပ႒ာန္ ေက်ာင္းသစ္သုိ႔ လာေရာက္၍ ပင့္ၾကေလသည္၊ သထုံၿမဳိ႔သို႔ ၾကြေရာက္ သာသနာျပဳရန္ ပင့္ေလွ်ာက္ၾကေလသည္။
ပင့္ေလွ်ာက္ၾကသူမ်ားမွာ သထုံၿမဳိ႔ တရုတ္အမ်ဳိးသား ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ေက်ာင္းဒကာ ဦးအခ်ဳိ+ေဒၚအုံး၊ ၎တုိ႔၏ သမီး ေဒၚက်င္ေမႊး ခင္ပြန္း ေစာယူေဟာက္၊ ဖားကပ္ရြာသူႀကီး ဦးပန္းေအာင္ စသူတုိ႔ ျဖစ္၏။
ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ သထုံၿမဳိ႕ ယင္းပုဂၢဳိလ္ႀကီးမ်ား ဦးေဆာင္ပင့္ေလွ်ာက္ခ်က္ကို လက္ခံေတာ္မူသည္၊ သထုံသို႔ ၾကြေရာက္သာသနာျပဳရာ၌ ကြမ္းၿခံကုန္းၿမဳိ႔ ဦးေဇာတာဘိဓဇ၊ ေရစႀကဳိ ဦးေသာမ၊ ေဘာက္ေထာ္ ဦးအရိယ၀ံသ၊ ထန္းတပင္ ဦးတိႆ၊ သံယုတ္ဆရာေတာ္ ဦးနႏၵမာလာ၊ ဟသၤာတအဒါး ဦးေ၀ပုလႅႏွင့္ ေတာ္ကမယ္ ဦးသုမန စသည့္ သာသနာျပဳ တပည့္ႀကီးမ်ား ပါ၀င္ေလသည္။
ဆရာေတာ္ႀကီး သထုံၿမဳိ႔သို႔ ၾကြေရာက္သာသနာျပဳသည့္ႏွစ္မွာ ၁၂၇၂ - ခု ၀ါဆုိလဆန္း ၈ ရက္ေန႔က ျဖစ္သည္၊ ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ တပည့္သံဃာမ်ား ၿခံရံလ်က္ သထုံၿမဳိ႔ ေရႊစာရံဘုရား၀င္း အတြင္း၌ ေဆာက္လုပ္ထားေသာ ထန္းႏွစ္ပင္ အုဌ္တုိက္ ၀တ္ေက်ာင္းတြင္ သီတင္းသုံး ၀ါဆုိ ေလသည္။
ဆရာေတာ္ႀကီးႏွင့္ အတူ ဓမၼကထိက တပည့္မ်ားက ၀ါတြင္း သုံးလပတ္လုံး စတုဘုမၼိကမဂၢင္ မဟာသတိပ႒ာန္ က်င့္စဥ္မ်ားကို ေဟာၾကားျပသၾကေလသည္၊ ဆရာေတာ္ႀကီး သထုံၿမဳိ႔တြင္ သာသနာျပဳရာ၌ မ်ားစြာေအာင္ျမင္ေလသည္၊ ပရိသတ္မ်ားလည္း တေန႔တျခား တုိး၍ တုိး၍သာ ေနသည္၊ နာယူၾကသူတုိင္း အားရႏွစ္သက္ၾကေလသည္။
ထုိသုိ႔ ၀ါတြင္းသုံးလ ကာလပတ္လုံး ေန႔ညမအား က်င့္စဥ္တရားေတာ္မ်ား ျပသေဟာၾကားခဲ့ရာ သီတင္းကၽြတ္လဆန္း ၉ - ရက္ေန႔သုိ႔ ေရာက္ေလၿပီ၊ သီတင္းကၽြတ္လဆန္း ၁၀ - ရက္ေန႔ နံနက္ အရုဏ္တက္ခ်ိန္ ဆရာေတာ္ႀကီး ၀ါဆုိသီတင္းသုံးရာ ထန္းႏွစ္ပင္ အုဌ္တုိက္ ၀တ္ေက်ာင္းအတြင္းမွ သပိတ္လုံးပမာဏရွိသည့္ ျဖဴ၀င္းေတာက္ပေသာ ေရာင္ျခည္ဓာတ္ အလင္းေရာင္သည္ ယင္းထန္းႏွစ္ပင္အၾကားမွ ေရႊစာရံဘုရား ထီးေတာ္အား သုံးႀကိမ္ လက္်ာရစ္ပတ္လ်က္ ကြယ္ေပ်ာက္ျခင္းကို အထင္းသား အကြင္းသား ေတြ႔ျမင္ႏုိင္ၾကေလသည္။
ဆရာေတာ္ႀကီးအား ေန႔စဥ္ အရုဏ္တက္ ဆြမ္းကပ္လာၾကေသာ ဒကာ ဒကာမတုိ႔မွာ ထုိအျခင္းအရာမ်ားကို ထူးဆန္းစြာ ေတြ႔ျမင္ ဖူးၾကရသျဖင့္ အံ့အားသင့္လ်က္ ရွိေလသည္။
ဆရာေတာ္ႀကီး သီတင္းသုံးရာ ေက်ာင္းသို႔ သူ႔ထက္ငါ လုယက္တုိးေ၀ွ႕ သြားေရာက္ၾကေလသည္၊ ဆရာေတာ္ႀကီး က်ိန္းစက္ရာ အခန္းတြင္ သန္႔စင္ေသာ ေညာင္ေစာင္း ကုတင္ေပၚ၌ ၿငိမ္သက္စြာ က်ိန္းစက္ ေနျခင္းကုိ ေတြ႔ျမင္ၾကရသည္၊ မလႈပ္မယွက္ ၿငိမ္သက္ေနေသာ ဆရာေတာ္ႀကီးအား ေတြ႔ၾကရသူတုိင္းက အံ့အားသင့္ၾက၏၊ ဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီး ပရိနိဗၺာန္စံလြန္ေတာ္မူသည့္ နည္းတူ ေညာင္ေစာင္း ကုတင္ေပၚ၌ ေလ်ာင္းစက္၍ စံေပ်ာ္ေနေလသည္၊ ဤသမုိင္း၏ ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီးေသာ ´ေအာက္ျပည္ကုိစုန္ ၿငိမ္းပုံကိုေျပာလုိက္ပါ၊ သထုံ ျပန္ခါနီးမွ မိသက္ႏွင့္ မိႀကီး ေက်ာင္းေတာ္ေဆာက္အၿပီး` ဆုိသည့္ ေရွ႕ေျပးနိမိတ္ အတိတ္တေဘာင္အရ ငွက္တြင္းဆရာေတာ္ႀကီးသည္ သထုံၿမိဳ႔ ေရႊစာရံေက်ာင္းအမ ေဒၚသက္ႏွင့္ ေဒၚႀကီးတုိ႔ ေဆာက္လုပ္ထားေသာ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး၌ပင္ အၿပီးအျပတ္ ပရိနိဗၺာနဓာတ္ ၀င္စံေတာ္မူရၿပီ မဟုတ္ပါလား ။
ေလ်ာင္းစက္ ၿငိမ္သက္ေနေသာ ခႏၶာေတာ္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းလ်က္ ဘ၀ေအာင္ပန္းကို ဆင္ျမန္းေတာ္မူေလၿပီေကာ။
ခႏၶာ၀န္ မခ်ဳပ္ၿငိမ္းမီ ေန႔မ်ားက ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ တပည့္ ပရိသတ္တုိ႔အား တရားေရေအး တုိက္ေကၽြး ေနေတာ္မူသည္၊ ဆရာေတာ္ႀကီး အဖုိ႔ ဗ်ာဓိေ၀ဒနာ မခံစားရ၊ ၉၆ - ပါးေသာ အနာေရာဂါဟူသည္ ဆရာေတာ္ႀကီးႏွင့္ မသက္ဆုိင္သကဲ့ ရွိ၏၊ ခႏၶာေတာ္ ရုပ္သိမ္း၍ ဘ၀ေအာင္ပန္းကို ဆင္ျမန္းေတာ္မူသည့္ေန႔ ( ထုိ႔ေန႔ ) မွသာ ထူးဆန္းစြာ ဖူးေတြ႔ၾကရေလသည္။
အားလုံးေသာ ရဟန္း လူ တပည့္ အေပါင္းတုိ႔သည္ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ရုပ္အေလာင္းေတာ္ျမတ္ကို ျပင္ဆင္ၾကသည္၊ ကိေလသာ အာသေ၀ါကင္းကြာသည့္ ရဟႏၲာမ်ားကဲ့သို႔ က်နစြာ ျပင္ဆင္ထားေသာ ဆရာေတာ္၏ ရုပ္အေလာင္းေတာ္မွာ ပုပ္သုိးျခင္း အနံ႕နံျခင္း မရွိ၊ နဂုိရ္ ပကတိ ရုပ္အသြင္ဏၭာန္ျဖင့္ လွပဆန္းၾကယ္ေသာ မွန္ေခါင္းတြင္ က်ိန္းစက္ ေနသည္ႏွင့္တူသည္။
ဤသုိ႔အားျဖင့္ ၆ လ တုိင္တုိင္ ထားေသာ္လည္း အနံ႕မထြက္၊ မပုပ္မသိုး ၁၂၇၂ - ခုႏွစ္ တေပါင္းလျပည့္ေက်ာ္ ၃ ရက္ေန႔မွစ၍ ၅ ရက္ တုိင္တုိင္ ဆရာေတာ္အား ေနာက္ဆုံး ပူေဇာ္သည့္ အေနအားျဖင့္ အႏၲိမစ်ာပန သာဓုကိဠနသဘင္ကို ဆင္ယင္ က်င္းပ ပူေဇာ္ၾကေလေတာ့သည္။
၁၂၇၂ - ခုႏွစ္မွစ၍ ဆရာေတာ္၏ ရုပ္အေလာင္းေတာ္ကုိ ယခုထက္တုိင္ ဂူသြင္းထားသည့္ အတုိင္း ငွက္တြင္း ဂုိဏ္း၀င္းမ်ားက အလွည့္က်စီ ေစာင့္ေရွာက္ ထိန္းသိမ္းထားေတာ္ မူၾကပါသည္။
ေတဘုမၼိက သခၤါရေမွာင္
စတုဘုမၼိ မည္ရွိ အေတာင္
ျဖန္႕ကာမုိးလို႔ တန္ခုိး ဂုဏ္ေရာင္
ငွက္တြင္းဂုိဏ္း နယ္တုိင္း ဖြင့္တည္ေထာင္။
၀ါငါးဆယိ့ကိုး သည္ပုိး ပုိင္ပုိင္
သာသနာေရး အားေပး ၿမဳိင္ၿမဳိင္
တပည့္ေပါင္းတုိ႔ ေထာင္ေသာင္း လႈိင္လႈိင္
ျပန္႔ႏွံ႔ပြား ထင္ရွား နယ္ခရုိင္။ ။
+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
ဆရာေတာ္၏ က်မ္းစာမ်ား
ငွက္တြင္း ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ အထက္ေအာက္ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြင္း ၿမဳိ႔နယ္ ေက်းရြာမ်ားသုိ႔ လွည့္လည္ၾကြျမန္း၍ စတုဘုမိၼက မဟာသတိပ႒ာန္ အရိယာလမ္းစဥ္မ်ားကို ေဟာၾကားျပသခဲ့ရုံမွ် မကေသးပါ။
သိကၡာ ၅ - ၀ါမွ အစျပဳ၍ အားလပ္ခ်ိန္ အနားယူခ်ိန္မ်ားတြင္ က်မ္းေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္တုိ႔ကုိလည္း ေရးသားျပဳစုေတာ္မူခဲ့ပါသည္၊ အၿမဳိ႔ၿမဳိ႔ အနယ္နယ္မွ ေမးလာေသာ အေမးပုစၧာတုိ႔ကုိ ေျဖရွင္းျခင္း ထုိထုိျပႆနာ အရပ္ရပ္ အဆုံးအျဖတ္စာတမ္းတုိ႔ကို ဆုံးျဖတ္၍ ေရးသားျခင္းမ်ားလည္း ရွိပါေသးသည္။
ဆရာေတာ္ႀကီး၏ က်မ္းစာ ၀ိနိစၧယတုိ႔ကို လက္လွမ္းမီသေလာက္ ေအာက္တြင္ ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္ -- -- --
၁။ မဂၤလသုတၱႏၲ သာသန၀ိေသာဓနီက်မ္း
၂။ သာသနသုဒၶိ ဒီပကက်မ္း
၃။ သာသနသုဒၶိ ပဋိပတၱိလကၤာရက်မ္း
၄။ ပရမတၳဗ်ဴဟာက်မ္း
၅။ သာသနာလကၤာရ မဂၢပကာသနီက်မ္း
၆။ ရာေဇာ၀ါဒက်မ္း
၇။ သာသနာဗ်ဴဟာက်မ္း
၈။ ဓမၼဳပေဒသတကၠသုိလ္က်မ္း
၉။ ဗ်ဥၹီက်မ္း
၁၀။ မဟာသတိပ႒ာနမဂၢဂၤဒီပနီက်မ္း
၁၁။ ဒိ႒ိ၀ိေသာဓန ဥဘေတာပကၡ ေလာက၀ိဒူက်မ္း
၁၂။ ေလာကစိႏၲာက်မ္း
၁၃။ မဟာသတိပ႒ာန နိႆယသစ္က်မ္း
၁၄။ ဓမၼစကၠပ၀တၱန နိႆယသစ္က်မ္း
၁၅။ ပိဋကသုံးပုံဖလွယ္က်မ္း
၁၆။ ပဗၺဇၨာဒိ၀ိနယကထာက်မ္း
၁၇။ သႏၶိနိႆယသစ္က်မ္း
၁၈။ ရတနသုတ္ ေမတၱသုတ္ နိႆယသစ္က်မ္း
၁၉။ ဒိ႒ိေဘဒ ပကာသနီက်မ္း
၂၀။ သာသနေကာ၀ိဒေ၀ရမဏိက်မ္း
၂၁။ ဓမၼပဒ နိႆယသစ္က်မ္း
၂၂။ အမတပါဏပိ၀နကထာ နိဗၺာန္၀င္က်မ္း
၂၃။ သၿဂၤိဳဟ္ဂ႑ိသစ္က်မ္း
၂၄။ ပါဠိ- သကၠတ အဘိဓာန္က်မ္းႀကီး
၂၅။ အဆုံးအျဖတ္ ၀ိနိစၧယ စာတမ္းငယ္မ်ား။
တုိ႔ျဖစ္ပါသည္။ ။ ။
Ref: စတုဘုမၼိကမဂၢင္ သာသနာ၀င္သမုိင္း(၎စာအုပ္တြင္ အက်ယ္ဖတ္ၾကည့္ႏုိင္ပါသည္)