စတုဘုမၼိက မဟာသတိပ႒ာန္ ငွက္တြင္းဂုိဏ္း ႏွစ္ပတ္လည္သံဃာ့အစည္းအေ၀းက ၁၃၇၇ခု၊ နတ္ေတာ္လဆန္း ၁၃(၂၀၁၅ခု၊ ဒီဇင္ဘာလ ၂၄)ရက္ေန႔တြင္ ႏုိင္ငံေတာ္ ၾသ၀ါဒါစရိယ ေတာင္ငူၿမဳိ႕ စတုဘုမၼိကေက်ာင္းတုိက္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးကို ပဓာနနာယက ဂဏာဓိပတိ အျဖစ္တင္ေျမာက္ေတာ္မူၿပီး၊ အဂၢမဟာ သဒၶမၼေဇာတိကဓဇ မႏၱေလးၿမဳိ႕ စတုဘုမၼိကမဂၢင္ရိပ္သာ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးကုိ အႏုနာယက ဂဏာဓိပတိ အျဖစ္တင္ေျမာက္ေတာ္မူၾကပါသည္။ (စ-ဗ)

၃၂-ေကာ႒ာသကမၼ႒ာန္းႏွင့္ ဆရာေတာ္ဘုရားမ်ား၏ၾသ၀ါဒ

တရား႐ွာ ကုိယ္မွာေတြ႔

န ဣေတာ ဒူေရ ဘ၀ိတဗၺံ၊ ဘ၀ဂၢံ ကႎ ကရိႆတိ။
ပစၥဳပၸႏၷမွိ ေ၀ါဟာေရ၊ သေက ကာယမွိ ၀ိႏၵထ။

ဤေဒသနာေတာ္အရ မိမိကုိယ္ကာယ ေကာ႒ာသအတြင္း၌သာ ဉာဏ္သြင္းၿပီးကာ တရား႐ွာၾကပါကုန္၊ မပင္မပန္း ခ်မ္းခ်မ္းသာသာ တရားအရသာ ေတြ႔ရလတၱံ႕။ (ဒြတၱႎသာေလာကဒီပနီးက်မ္းျပဳ-နံေယာဆရာေတာ္) ။


သာသနာ့အေမြအႏွစ္

႐ွင္ျပဳတဲ့အခါ ပဥၥင္းခံတဲ့အခါ တစပဥၥက ကမၼ႒ာန္းစီးျဖန္းၿပီး ေခါင္းရိတ္တာဟာ ယခုဘ၀မွာပင္လွ်င္ အရဟတၱဖုိလ္ရၿပီး အာသေ၀ါကင္းကြာတဲ့ ရဟႏၲာျဖစ္ႏုိင္တယ္။ ယခုဘ၀ မျဖစ္ေတာင္မွ အဲဒီကုသုိလ္က ေနာင္မွာ အရဟတၱဖုိလ္ရဘုိ႔ ဧကန္အေထာက္အပံ့ျဖစ္သြားတယ္တဲ့ သာသနာ့အေမြအႏွစ္ဆုိတာဒါပါပဲ။
(ဓမၼအေမြစာအုပ္မွ၊ မေကြးဆရာေတာ္)


ရဟန္းျဖစ္ေစ, ဒကာ ဒကာမ ျဖစ္ေစ

မာတိကာ႐ြာကုိ ေဂါစရဂါမ္အျဖစ္ျဖင့္ အမွီျပဳ၍ တရားကို အားထုတ္ေတာ္မူၾကေသာ ေျခာက္ဆယ္ေသာ ရဟန္းတုိ႔သည္ ဤေကာ႒ာသကမၼ႒ာန္းျဖင့္သာလွ်င္ အာသေ၀ါကင္းကြာ ရဟႏၲာအျဖစ္သုိ႔ ေရာက္ေတာ္မူၾကကုန္ၿပီ။ မာတိကာမာတာ ဥပါသိကာမႀကီးသည္လည္း ထုိရဟန္းေတာ္မ်ားထံမွ ေကာ႒ာသကမၼ႒ာန္းကုိ သင္ယူအားထုတ္သျဖင့္ အဘိညာဏ္ႏွင့္တကြ အနာဂါမိဖုိလ္သုိ႔ ေရာက္ေလၿပီ။ သုိ႔ေၾကာင့္ ရဟန္းျဖစ္ေစ, ဒကာ ဒကာမျဖစ္ေစ တရားကို ဆႏၶာဓိပတိပစၥည္းတပ္ေသာဆႏၵ၊ ထုိ႔အတူ  အဓိပတိပစၥည္းတပ္ေသာ ၀ီရိယတုိ႔ျဖင့္ အားထုတ္ပါမူ တရားထူးကုိ ရႏုိင္ၾကသည္သာျဖစ္သည္ကုိ ယုံၾကည္ေသာ သဒၶါျဖင့္ အားထုတ္ၾကကုန္ရာသည္။  (ကာယာႏုပႆနာက်မ္း၊ စစ္ကုိင္း-ေရႊဟသၤာဆရာေတာ္)။


ျပန္၍-ေလ့လာရမည့္ နည္းမွန္တရား

ကာယကုိ သတိျဖင့္စုိက္၍ ႐ႈရာ၌ "အတၳိ ဣမသၼႎ ကာေယ- ေကသာ ေလာမာ" စသည္ျဖင့္ ေ႐ွးဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားေက်ာင္း၌ ကေလးအ႐ြယ္ ေက်ာင္းသားသူငယ္ ဘ၀မွစ၍ သင္ျပ႐ုိးျဖစ္ေသာ ေကာ႒ာသကမၼ႒ာန္းကုိလည္း ျပထားေတာ္မူ၏၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေနာက္ေနာင္အခါ သာသနာ ဘာသာကုိ အသားက် ျပဳျပင္ရာ၌ ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔ ျပန္၍ ေလ့လာရမည့္ သမား႐ုိးက်တရား, အေျခခံ နည္းမွန္တရားျဖစ္ေၾကာင္းကို သတိျပဳသင့္ၾကပါသည္။ (သတိပ႒ာန၀ိဘင္းအမွာစာ-ဘာသာဋီကာဆရာေတာ္) ။


အထက္စ်ာန္ႏွင့္ မဂ္ဖုိလ္ကူးလုိေသာ္

ကာယဂတာသတိ ေကာ႒ာသ အသုဘအာ႐ုံျဖင့္ ပထမစ်ာန္ကုိ ရၿပီး၊ ထက္သန္အားေကာင္းေအာင္၊ ၿမဲၿမံခုိင္ခံေအာင္၊ ၀သီေဘာ္ႏုိင္ေအာင္ ျပဳၿပီးေသာ ေယာဂီပုဂၢဳိလ္သည္ အထက္ဒုတိယစ်ာန္စသည္တုိ႔ကုိ တက္လုိ ျဖစ္လုိေသာအခါ ေကာ႒ာသတုိ႔ကုိ အဆင္းကုိ ႏွလုံးသြင္း၍ ၀ဏၰကသုိဏ္းျဖစ္ေအာင္ ႐ႈအပ္၏။ တက္ရာ၏။
မဂ္ဖုိလ္ကုိ ကူးလုိေသာအခါ ပထ၀ီဓာတ္ ၂၀၊ အာေပါဓာတ္ ၁၂-ပါး၊ ေ၀ဖန္ပုိင္းျခား၍ ဓာတ္ သုညတအေန႐ႈ၍တက္အပ္၏။ တက္ရာ၏။
(ကမၼ႒ာန္းက်မ္းႀကီးစာအုပ္မွ၊လယ္တီဆရာေတာ္) ။



ဉာဏ္မ်က္လုံးနဲ႔ ၾကည့္ရမွာ

ဒီခႏၶာႀကီးက (၃၂)ေကာ႒ာသ စုေပါင္းၿပီးထားတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ သုဘလား၊ အသုဘလား?
"အသုဘပါဘုရား"

အသုဘခႏၶာႀကီးက ဘာသစၥာပါလိမ့္?
"ဒုကၡသစၥာပါဘုရား"

ျမင္တဲ့ဉာဏ္က?
"မဂၢသစၥာပါဘုရား"

ခ်စ္တတ္တဲ့ တရားေတြက?
"သမုဒယသစၥာပါဘုရား"

အေၾကာင္းသမုဒယခ်ဳပ္လုိ႔ အက်ဳိးဒုကၡမလာတဲ့ေနရာက?
"နိေရာဓသစၥာပါဘုရား"

နိေရာဓသစၥာဆုိတာ တျခားလား၊ နိဗၺာန္လား?
"နိဗၺာန္ပါဘုရား"

(အခ်စ္ဆုံးကို မုန္းလုိက္ပါစာအုပ္၊ေအာင္စၾကာဆရာေတာ္) ။


သစၥာ ၄-ျဖာ ပြင့္ခ်ပ္လႊာ

(၁) သုံးဆယ့္ႏွစ္၀ ေကာ႒ာသ ႐ုပ္အစုေပၚ၀ယ္၊ စက္ဆုပ္႐ြံ႐ွာဖြယ္ဟု ပြား႐ႈေစ့ေစ့-ေအာက္ေမ့မွတ္ထင္-ဆင္ျခင္သိပ္သည္း၊ သိမ္းဆည္းတတ္ေသာ သတိသည္ ဒုကၡသစၥာ မည္ပါေပ၏။

(၂) ထုိဒုကၡသစၥာ-ျဖစ္ေပၚလာျခင္း-အေၾကာင္းရင္းမွန္လွ-ေ႐ွးဘ၀က ၿပီးခဲ့ရေသာ ေလာဘတဏွာသည္ သမုဒယသစၥာ မည္ပါေပ၏။

(၃) ထုိဒုကၡ+သမုဒယ၊ ႏွစ္၀သစၥာ၊ မျဖစ္ေပၚရာ၊ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာမွန္လွ အသခၤတဓာတ္-နိဗၺာန္ျမတ္သည္ နိေရာဓသစၥာ မည္ပါေပ၏။

(၄) ထုိနိေရာဓသစၥာ-ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာလွ်င္-ေကာင္းစြာစြဲထုံ-အာရုျပဳညႊန္-ေကာင္းမြန္လြန္ျမတ္၊ အက်င့္ဟုဆုိအပ္ေသာ မဂၢင္တရားကုိယ္႐ွစ္ပါးသည္ မဂၢသစၥာ မည္ပါေပ၏။

ဤသုိ႔လွ်င္-သုံးဆယ့္ႏွစ္၀-ေကာ႒ာသ ႐ုပ္အစု၀ယ္-သိပါယ္ဆုိက္ပြား-ေလးပါးသစၥာ-ပြင့္ခ်ပ္လႊာတုိ႔၏ အစြမ္းအားျဖင့္လည္း-ႀကဳိးစားလုံ႕လ-ဥႆာဟျပဳၾက၍ ဒုကၡ - သမုဒယအေပါင္းတုိ႔၏ ေခါင္းပါးခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ နိေရာဓသစၥာ-  နိဗၺဳတာသုိ႔ ျမန္စြာေရာက္ေၾကာင္း လမ္းေကာင္းအေက်ာ္-လမ္းမေတာ္မွန္လွ မဂၢသစၥာဘာ၀နာကို ေကာင္းစြာမေသြ ပြားမ်ားအားထုတ္ႏုိင္ၾကပါေစကုန္သတည္း။
(သုံးဆယ့္ႏွစ္၀ ေကာ႒ာသ ပြားၾကဘာ၀နာက်မ္း၊ ပခုကၠဴ-႐ုပ္စုံဆရာေတာ္)


၀ိဇယသုတၱန္တရားေတာ္

၃၂-ေကာ႒ာသ ဒြတၱႎသာကာရကမၼ႒ာန္းျဖင့္ ပဋိကူလသညာ-ပထမစ်ာန္။ အေရာင္ ၄-မ်ဳိး တမ်ဳိးမ်ဳိး စတုတၳစ်ာန္။ ဓာတ္ ၂-မ်ဳိး တမ်ဳိးမ်ဳိးမွာ ျဖစ္ရင္ အရဟတၱဖုိလ္တုိင္ေရာက္တဲ့ ကမၼ႒ာန္း။

ေလာကီေရာ၊ ေလာကုတၱရာေရာ၊ သမထေရာ၊ ၀ိပႆနာေရာ၊ အမ်ဳိးမ်ဳိးစုံတဲ့ ဒြတၱႎသာကာရကမၼ႒ာန္း။
(သီတဂူဆရာေတာ္ ေဒါက္တာအရွင္ဉာဏိႆရ)


မွတ္ခ်က္။ ။ ကာယဂတာသတိ ေကာ႒ာသႏွင့္ ဒြတၱႎသာကာရတုိ႔သည္ ပရိယာယ္ ေ၀၀ုစ္ စကားလွယ္သာကြာ၍ အတူတူပင္ျဖစ္သည္။(ကာယဂတာသတိေကာ႒ာသ ဘာ၀နာ ပရိယာယံ ဒြတၱႎသာကာရကမၼ႒ာနံ အာရဒၶံ။ ခုဒၵကပါဌအ႒ကထာ)